Carsharing staví na jednoduché myšlence – existuje řada lidí, kteří auto nevyužijí každý den, přesto čas od času potřebují zajet na větší nákup, převézt po městě kus nábytku nebo odvézt děti k babičce. Než si pořizovat vlastní vůz, starat se o jeho údržbu, platit pojištění nebo řešit parkování, je pro ně výhodnější auto si půjčit.
V takových případech se samozřejmě nabízí klasika – autopůjčovna. Jenže zatímco v půjčovně si většinou musíte auto pronajmout minimálně na den, sdílené vozy je možné rezervovat klidně jen na hodinu. Obecně se dá říct, že pokud vyrážíte na delší cestu, může se vám autopůjčovna vyplatit. Pro kratší cesty – typicky po městě – je ale výhodnější carsharing. Carsharingu hraje do karet také lepší dostupnost – auta většinou parkují v různých čtvrtích přímo ve městě. Vybrat si tak můžete auto, které máte nejblíž. Jednoduše si ho zarezervujete například pomocí mobilní aplikace a kdykoli přes den i v noci, jakýkoli den v týdnu, vyzvednete. Jeho nevýhoda je ovšem taky jasná: auta ke sdílení najdete většinou ve velkých městech, jinde máte zatím smůlu.
Firmy i lidi
V Česku aktuálně fungují dva typy carsharingu. V prvním případě jde o firmy, které mají vlastní – menší či větší – flotilu aut zaparkovaných po městě. Jako příležitostný řidič se u nich jednoduše zaregistrujete, dostanete (nejčastěji) čipovou kartu a můžete rezervovat a jezdit. Nabídku aktuálně tvoří čtyři firmy, největší výběr je v Brně a Praze. Nejstarší carsharingový projekt u nás – Autonapůl – ale nabízí sdílené vozy i v Liberci, Plzni, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové a Olomouci.
Vedle carsharingových firem existují i projekty, kde si auto nepůjčujete od firmy, ale od konkrétního člověka. Jde o platformy, které pouze propojí nabídku s poptávkou (a samozřejmě si za to naúčtují poplatek). Prozatím jde o projekt Sharujeme.cz, ke kterému by v průběhu roku měly přibýt hned dva další. Konkrétně SmileCar, který plánuje spuštění během léta a služba HoppyCar, která od února funguje v betaverzi. Jaké podmínky jednotlivé platformy nastaví, zatím není jasné. HoppyCar alespoň předesílá, že bude za zprostředkování sdílení vybírat 20 procent z odměny majitele vozu. Jako majitel auta si pak budete moct například nastavit minimální požadovaný věk řidiče. Nabízení i zamlouvání aut by mělo probíhat přes mobilní aplikaci – majitel vozu v kalendáři jednoduše nastaví, v jaké dny je jeho auto dostupné a sám také rozhodne, komu auto půjčí, například na základě hodnocení od dalších uživatelů.
Na již fungujícím Sharujeme.cz se platí 55 Kč za každý nový kontakt, který prostřednictvím platformy navážete. Na Sharujeme.cz aktuálně najdete auta především v Praze a Brně, ale taky v Plzni nebo i ve Slaném. Konkrétní ceny – platí se buď za kilometr, přičemž cena je včetně paliva, nebo za den, kdy si palivo hradíte sami – tady záleží na majiteli auta. Například Fabii můžete mít za 5,20 Kč za kilometr při pojížďce do 80 kilometrů, při delších cestě zaplatíte 4,80 Kč za kilometr. Volvo V40 zase jeden z majitelů nabízí za 300 korun na den.
Carsharing v praxi
Pokud jde o první zmíněné – carsharingové firmy – princip je jednoduchý. Se společností sepíšete smlouvu osobně, nebo online a dostanete čipovou kartu. Jakmile budete chtít vyjet, na webu dané společnosti, přes mobilní aplikaci nebo telefonicky zarezervujete hodinu a čas, přijdete k autu a pomocí karty odemknete – klíčky najdete přímo v autě. Když si zařídíte, co potřebujete, auto vrátíte – u většiny služeb ale nemusí jít ani o stejné parkovací místo, každé auto má vymezenou více či méně širokou lokalitu, ve které může stát. Pomocí čipové karty se také jednoduše odhlásíte. Takto si můžete vůz půjčovat kdykoli je volný, aniž by bylo potřeba před půjčením sepisovat další papíry.
Hodiny a kilometry
Co se peněz týče, všechny carsharingové společnosti si účtují poplatek za ujeté kilometry a také dobu užívání auta. Palivo z vlastního platit nemusíte – tankovat můžete nejčastěji prostřednictvím CCS karty. Pokud navíc během jízdy doplníte benzin (naftu nebo LPG), většina carsharingových společností vám poskytne buď slevu, nebo dopřeje půlhodinku jízdy zdarma. Kromě poplatku za kilometr a hodinu užívání auta je někde potřeba počítat také s kaucí. Jistinu, obvykle pár tisícovek, musíte složit při podpisu smlouvy. Vratná je až v momentě, kdy se rozhodnete služeb carsharingové společnosti dál nevyužívat.
Co když dojde na nehodu
Počítejte s tím, že pokud vypůjčené auto nabouráte, nevyhnete se spoluúčasti. Její výše se liší v závislosti na konkrétním poskytovateli – většinou jde o několik procent, AJO.cz si pak za vyřízení škodné události účtuje odměnu dvacet tisíc korun. O něco složitější by mohla situace být v případě carsharingu soukromých majitelů. HoppyCar i SmileCar nicméně zatím ujišťují vlastníky aut, že všechny vozy, které se budou jejich prostřednictvím půjčovat, budou pojištěné pro případ krádeže a jakéhokoli poškození.
Kdo ale žádnou pojistku nenabízí, je platforma Sharujeme.cz. Tady za vzniklou škodu – ať už dojde k nehodě, krádeži nebo poničení vlivem živelné pohromy, plně odpovídá nájemce auta. V praxi tedy budete muset zaplatit celou škodu, případně spoluúčast, pokud má majitel auta sjednané havarijní pojištění. Sharujeme.cz nicméně upozorňuje, že skrze platformu se aktuálně půjčují spíš starší auta bez havarijní pojistky.
Přehled carsharingových firem: Ceny a podmínky
CAR4WAY | Autonapůl | Ajo.cz | Emuj |
Společnost CAR4WAY nabízí sdílená auta v Praze, Pardubicích a Poděbradech – kde konkrétně, se můžete podívat na mapě. Vybírat můžete z modelů – Škoda Citigo a Rapid (brzy by měla přibýt i Fabia) nebo Volkswagen E-up a Transporter. Minimální doba výpůjčky je jedna hodina. Pokud během jízdy natankujete, jako bonus dostanete půl hodiny jízdy zdarma.
Ceny pronájmu: Sazba za hodinu užívání se liší podle typu vozidla a někdy i podle denní doby. Pokud si auto vypůjčíte na celých 24 hodin, je cena za užívání levnější. S výjimkou Volkswagenu E-up, kde je cena za kilometr o korunu levnější, vždy platíte 4,90 Kč za kilometr. Počítat musí také s vratnou kaucí 2000 Kč.
- Škoda Citigo – za hodinu přes den 49 Kč, přes noc 35 Kč; maximální cena za 24 hodin 490 Kč
- Škoda Rapid – za hodinu přes den 69 Kč, přes noc 59 Kč; maximální cena za 24 hodin 690 Kč
- Volkswagen E-up – za hodinu přes den 99 Kč, přes noc 99 Kč; maximální cena za 24 hodin 999 Kč
- Volkswagen Transporter – za hodinu přes den 159 Kč, přes noc 159 Kč; maximální cena za 24 hodin 1590 Kč
Pokud v rámci jedné rezervace ujedete víc než 250 km, dostanete padesátiprocentní slevu za čas užívání. Když počet kilometrů ještě zdvojnásobíte, zaplatíte pouze za ujeté kilometry.
Spoluúčast: 5 % v případě zavinění dopravní nehody
Nejdéle fungující carsharing v Česku Autonapůl provozuje 53 aut v osmi městech – Brně, Praze, Liberci, Plzni, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové a Olomouci. Aktuálně přemýšlí o rozšíření také do Českých Budějovic. Konkrétní modely se v jednotlivých městech různí, v nabídce jsou například značky Škoda, Kia, Opel nebo Ford – kompletní seznam najdete na webu. Při vstupu do tohoto carsharingu počítejte s vratnou kaucí 5000 Kč. Minimální doba rezervace je jedna hodina.
Na rozdíl od konkurenčních projektů si Autonapůl účtuje poplatek za hodinu rezervace. V praxi to znamená, že pokud jste si auto rezervovali na osm hodin, ale vrátíte ho už za čtyři hodiny, budete muset zaplatit za celou rezervaci. Z tohoto pravidla jsou dvě výjimky: neúčtuje se poslední hodina, pokud není využitá a pokud byste museli předčasně skončit dlouhou rezervaci, nenaúčtují vám víc než 24 nevyužitých hodin.
Ceny pronájmu: V ceníku Autonapůl najdete dvě cenová pásma. V prvním jezdíte do útraty 1000 Kč za měsíc. Jakmile tuto částku překročíte, další jízdy se vám počítají podle levnějšího tarifu. Konkrétní sazby za hodinu rezervace a za kilometr záleží na typu auta – každý vůz totiž spadá do jedné ze čtyř kategorií.
Při útratě nižší než 1000 Kč platí následující sazby:
- Budget (Škoda Citigo) – 4,90 Kč za kilometr, 34 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 408 Kč
- Economy (Škoda Roomster, Kia Ceed) – 6,10 Kč za kilometr, 40 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 480 Kč
- Komfort (Kia Ceed combi, Opel Zafira) – 6,50 Kč za kilometr, 49 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 588 Kč
- Grand (Ford Transit) – 7,40 Kč za kilometr, 99 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 1188 Kč
Při útratě nad 1000 Kč jezdíte podle levnějších sazeb:
- Budget – 3,90 Kč za kilometr, 27,20 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 326 Kč
- Economy – 4,90 Kč za kilometr, 32 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 384 Kč
- Komfort – 5,20 Kč za kilometr, 39,20 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 470 Kč
- Grand – 5,90 Kč za kilometr, 79,20 Kč za hodinu, za 24 hodin maximálně 950 Kč
Spoluúčast: Do výše škody 5000 Kč plná spoluúčast, nad 5000 Kč spoluúčast 20 %; maximálně 30 tisíc korun.
Ajo.cz zatím funguje pouze v Brně, letos na jaře se chce rozšířit i do Prahy. Půjčit si aktuálně můžete vozy Dacia Logan MCV nebo Hyundai i10. Vůz si můžete pronajmout minimálně na hodinu. Na rozdíl od předcházejících služeb není potřeba platit kauci. Po uzavření smlouvy si jednoduše nabijete kredit – 1500 Kč nebo 3900 Kč. Z těchto částek se vám budou následně odečítat platby za uskutečněné výpůjčky. Za doplnění paliva dostanete slevu – hodinu nájmu zdarma.
Ceny pronájmu: Podle nabitých peněz platíte v jednom ze dvou tarifů.
- Tarif Základ (při nabití částky 1500 Kč) – 25 Kč za hodinu užívání, 4,50 Kč za kilometr
- Tarif Top (při nabití částky 3900 Kč) – 15 Kč za hodinu užívání, 3,70 Kč za kilometr
Tarif se mění vždy až po nabití nového kreditu.
Spoluúčast: paušální částka 20 000 Kč
Emuj se na rozdíl od předešlých carsharingových firem zaměřuje především na elektroauta – v nabídce mají Peugeot iOn a NISSAN Leaf. Půjčit si ale můžete i Fabii nebo Octavii. Stejně jako u ostatních je minimální doba půjčení jedna hodina. Elektroauta nabíjíte stejně jako v ostatních případech pomocí karet. Emuj můžou využít řidiči v Brně a Praze. Za nabíjení u stanice z mapy nabíjecích míst dostanete odměnu – jednu až čtyři koruny za kilowatthodinu dle místa nabíjení. Pokud budete nabíjet mimo mapu nabíjecích míst, odměna se vyšplhá na osm korun.
Vedle carsharingu nabízí Emuj také zážitkové jízdy elektromobily Tesla S nebo Tesla X. Půlhodinová projížďka začíná na dvou tisícovkách. Elektroauto si můžete také pronajmout, Tesla S za týden přijde na 35 tisíc korun.
Ceny pronájmu: Emuj nabízí dva tarify – Užívám si je spíš pro řidiče, kteří vyjíždí jednou za čas, tarif Šetřím má nižší sazbu za kilometr a čas, vedle toho ale musíte platit měsíční poplatek.
Tarif Šetřím (měsíční poplatek 250 Kč, roční 2500 Kč)
- Peugeot iON – za hodinu přes den 30 Kč, přes noc 10 Kč; maximální cena za 24 hodin 400 Kč, 3 Kč za kilometr
- Nissan Leaf – za hodinu přes den 40 Kč, přes noc 20 Kč; maximální cena za 24 hodin 500 Kč, 5 Kč za kilometr
- Škoda Fabia – za hodinu přes den 30 Kč, přes noc 10 Kč; maximální cena za 24 hodin 409 Kč, 3 Kč za kilometr + 0,90 Kč/km a 0,90 Kč/hod za spalovací motor
- Škoda Octavia – za hodinu přes den 40 Kč, přes noc 20 Kč; maximální cena za 24 hodin 509 Kč, 5 Kč za kilometr + 0,90 Kč/km a 0,90 Kč/hod za spalovací motor
Tarif Užívám si (bez měsíčního poplatku)
- Peugeot iON – za hodinu přes den 40 Kč, přes noc 20 Kč; maximální cena za 24 hodin 400 Kč, 5 Kč za kilometr
- Nissan Leaf – za hodinu přes den 50 Kč, přes noc 30 Kč; maximální cena za 24 hodin 500 Kč, 7 Kč za kilometr
- Škoda Fabia – za hodinu přes den 40 Kč, přes noc 20 Kč; maximální cena za 24 hodin 409 Kč, 5 Kč za kilometr + 0,90 Kč/km a 0,90 Kč/hod za spalovací motor
- Škoda Octavia – za hodinu přes den 50 Kč, přes noc 30 Kč; maximální cena za 24 hodin 509 Kč, 7 Kč za kilometr + 0,90 Kč/km a 0,90 Kč/hod za spalovací motor
Spoluúčast: při škodě do 10 000 Kč 100% spoluúčast, nad 10 000 Kč spoluúčast 10 %; minimálně 10 000 Kč, maximálně 25 000 Kč
Sdílejte článek, než ho smažem