Jak pomoct liberální demokracii a kritickému myšlení

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 26. 8. 2016 | 12 komentářů
Přidat učitelům polovinu platu a trestat tvůrce hoaxů.
Jak pomoct liberální demokracii a kritickému myšlení

Podle Lidových novin se na Ministerstvu školství vymýšlí nový úřad, který by zajišťoval občanské vzdělávání a posiloval kritické myšlení – Dům demokracie a lidských práv. Návrh je prý v mezirezortním řízení, ministerstvo ho zatím nechce komentovat, a tak ironií osudu dosavadní zprávy o Domu demokracie a lidských práv připomínají články z Aeronetu: jeden nejmenovaný zdroj, stamilionová částka bez kontextu a neskrývané rozhořčení nad tím, co si to ti nahoře zase dovolují.

Dva solidní poznatky bychom ale v rukou měli. Za prvé, v Česku má řada lidí problém s demokratickými hodnotami, viz komentující z Novinek, i s kritickým myšlením, viz Pavlínu „radí mi internet a mé srdce“ Nytrovou nebo Stanislava „nemám čas hledat stoprocentní pravdu“ Humla. A za druhé, vláda (která paradoxně získala podporu obou dvou) s tím chce něco dělat a hledá cesty.

Měl bych dva tipy do startu.

Anketa

Zvedly by lepší platy kvalitu českého školství?

Nechcete učit děti myslet? Moc neplatíme, zato se nevyhrabete z práce

Předně: plaťme učitelům na veřejných základních a středních aspoň osmdesát procent toho, kolik by se svým vzděláním dostali jinde. Mezi zeměmi OECD, ze kterých jsou dostupná data, je v tomhle ohledu Česko spolu se Slovenskem beznadějně poslední. I kvůli tomu, že čeští pedagogové tráví v práci víc času než v jiných vyspělých zemích, z ní nosí ve srovnání s průměrným vysokoškolákem jenom polovinu. Pro srovnání: ve Francii to je 84 %, v Izraeli 96 %, v Norsku 78 %. Celkový průměr: 78 %. (Viz dokument Education at Glance.)

Ohodnocení učitelů přitom mnohem lépe než například počet dětí ve třídě koreluje s tím, jak dobře si vedou žáci z jednotlivých zemí v testech PISA zaměřených na čtenářskou gramotnost (viz PISA in Focus). Tedy i na to kýžené kritické myšlení, protože právě schopnost s vyčtenými informacemi správně pracovat odlišuje inteligentní bytost od Nytrové a Humla.

Zároveň lze doufat, že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory: rozkradená země, čmoudi s nataženýma rukama a tak dále.

Je milé, že teď kantoři dostávají přidáno v řádu jednotek procent, a úsměvné, že zrovna před volbami. Jenže platy ve školství by měly být ve srovnání s dneškem vyšší ne o tisíce, ale o desetitisíce. Trh práce je nastavený tak, aby uváděl v platnost pravidlo „kdo neumí, učí“ – dnes porušované pouze těmi svatými učiteli, kteří schopnosti nové generace dotují vlastní životní úrovní. Důsledky doživotně pocítíme na neschopnosti dalších generací jasně uvažovat, ověřovat informace, srozumitelně komunikovat, natož v cizích jazycích, a nereagovat na nepřehledný svět hned instinktivní nenávistí.

Za fotomontáž do tepláků? Jako za poplašný telefonát

Druhý tip: trestný čin šíření poplašené zprávy by neměl platit jenom na papíře. Policie a státní zastupitelství nemůže mít slitování s lidmi, kteří hoaxy vytvářejí a sdílejí. Úřední blahovolnost je přitom, jak na Hlídacím psu přesvědčuje Robert Malecký, běžná praxe. Ženu z Dačicka, která si vymyslela historku o arabských běžencích podřezávajících hospodářská zvířata, i tvůrce slavné fotomontáže z chebského nádraží, trest minul. V prvním případě stačila omluva, v druhém policie případ rovnou odložila, za přitakání státního zastupitelství. Vyšetřování plzeňských fám o překaženém únosu dívky a plánovaném útoku na plzeňské obchodní centrum vybublalo do ztracena.

Zdůrazňuju, že nenavrhuju trestání názorů ani žádný „diktát politické korektnosti“. Jen postih lidí, kteří vědomě šíří prokazatelné lži, přiživují davovou hysterii a znemožňují racionální politickou debatu.

Zkvalitněním školství ani válkou proti šiřitelům poplašných zpráv se kritické myšlení a demokratické hodnoty nerozšíří po českých zemích jak řepka. Ale je to zásadní první krok, bez kterého budou všechny úvahy o nových vládních agenturách a úřadech jen vymýšlením lavóru, do kterého se chytá déšť z děravé střechy.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 8. 2016 10:28, Pirát

Skutečnému novináří se to stane jen vyjímečně,
pravdu máte jen, co se týká rádobynovinářů
z oblíbených periodik Vašeho prezidenta tedy Blesku,
Haló novin apod.

Zobrazit celé vlákno

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 8. 2016 15:05, Mirek

Chudinky učitelky. Proč nejdou raději doplňovat zboží nebo uklízet.
Rozčilovat se s fakanama za stejný prachy. Musí být úplně pitomé.
Ještě že mám školu za sebou.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Plať učitele oříšky, svěř děti opičkám

29. 1. 2016 | Michal Kašpárek | 6 komentářů

Plať učitele oříšky, svěř děti opičkám

Strach o to, abychom náhodou učitele nepřeplatili, je v důsledku strachem o to, aby se náhodou příští generace neměly moc dobře.

Škola zabíjí kreativitu

12. 12. 2015 | Ondřej Tůma, Martin Vlnas | 6 komentářů

Škola zabíjí kreativitu

Kdyby Popelka nešla na ples, nikdy by prince neuhnala. Příklad, na kterém Jan Mühlfeit s oblibou demonstruje, že pro každou pozitivní změnu ve svém životě musíme sami udělat první krok.... celý článek

Očima expertů: Má být maturita z matematiky povinná?

13. 3. 2015 | Ondřej Tůma | 26 komentářů

Očima expertů: Má být maturita z matematiky povinná?

Maturitní zkouška z matematiky se možná brzy znovu stane strašákem mnoha středoškolských studentů. Bude povinná. Je to potřeba a je to k dobrému? Ptáme se ministra školství, zástupců... celý článek

Co říct prvňákovi, než půjde poprvé do školy

29. 8. 2014 | Michal Kašpárek | 16 komentářů

Co říct prvňákovi, než půjde poprvé do školy

„Už za devět let o tvojí kariéře, tvých příjmech a tvém místě ve světě definitivně rozhodne jediný test, ale zkus se tím nestresovat, čumáčku.“

Němci nejezdí v bavorácích proto, že jsou chytřejší. Zpohodlněli jsme!

3. 8. 2013 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Němci nejezdí v bavorácích proto, že jsou chytřejší. Zpohodlněli jsme!

Muž, který učil počítač porozumět tomu, co člověk říká. Skoro dvě desítky let dohlížel na vývoj software pro rozpoznávání přirozených jazyků v IBM a Google. Vrátil se do Česka na „svou“... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.