Reklamace dovolené: Pár dobrých rad
1. 6. 2016 | Petra Dlouhá | 8 komentářů
Když od cestovky dostanete něco jiného, než slibovala – a než jste zaplatili – ozvěte se. Poradíme, jak správně reklamovat zájezd.
Nároky na odškodnění újmy způsobené zpožděnými a zrušenými lety upravuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Vztahuje se na všechny cestující, kteří odlétají z letiště umístěného na území Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska, a také na lety leteckých společností, které na těchto územích sídlí. „V ostatních případech lze žádosti o odškodnění podložit Montrealskou úmluvou. Oba dokumenty však uvádějí, že povinnosti leteckých dopravců mohou být omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi,“ upozorňuje Eva Jurčíková z portálu Vaše nároky.cz. K Montrealské úmluvě i mimořádným okolnostem letu se ještě dostaneme níž.
O vašich právech vás dopravce musí informovat: když let zruší, očekává zpoždění delší než dvě hodiny nebo vám odepře nástup do letadla (aniž jste to zavinili), musí vám předat písemnou informaci o nárocích, které z toho pro vás plynou.
Kdo ušetří na letence, nemusí šetřit na sobě. Srovnáme cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat. A když budete chtít, můžete ho u nás i objednat. Stačí říct, jak byste ho nejradši kupovali, jestli ho chcete koupit přes počítač, probrat s přítelem na telefonu, nebo si pro něj dojdete osobně.
Když se let, na který máte koupené nebo rezervované letenky, zruší, musí vám dopravce nabídnout zajištění náhradní dopravy za srovnatelných dopravních podmínek. Když na jeho nabídku nekývnete, musí vrátit peníze.
Pokud dopravce neoznámil zrušení letu alespoň čtrnáct dní předem, máte nárok také na finanční náplast. Ne ale vždycky.
„Na odškodné nevzniká nárok, když cestující dostane od letecké společnosti v období sedmi až čtrnácti dní před odletem nabídku jiného letu, který odlétá nejpozději dvě hodiny před původně plánovaným odletem a do cílové destinace dorazí maximálně o čtyři hodiny později, než bylo původně plánováno,“ uvádí Eva Jurčíková z Vaše nároky.cz. Odškodné nedostanete, ani když vám dopravce nabídne v posledním týdnu před odletem náhradní let, který odlétá nejpozději hodinu před původním časem odletu a přistává nanejvýš dvě hodiny po původně plánovaném čase příletu.
Výše náhrady je závislá na délce letu:
Stáhněte si unikátní aplikaci Kurzy měn pro chytré telefony. Aplikace Kurzy měn je česky a po omezenou dobu zdarma.
Uvedené sumy může dopravce snížit na polovic, když vám nabídne náhradní spojení za srovnatelných dopravních podmínek, kterým se do cílové stanice dostanete nejpozději:
Když na zrušený nebo náhradní let čekáte, musí vám dopravce poskytnout občerstvení přiměřené době čekání. Když bude nutné počkat přes noc, musí zajistit ubytování – včetně dopravy tam a zpět. Zdarma musí cestujícím zajistit také dva telefonní hovory, faxy nebo e-maily.
Na Peníze.cz pro vás připravujeme články, které radí turistům, jak se vyhnout problémům při výběru dovolené, na jaké cestovní kanceláře a pojišťovny si dávat pozor, jak reklamovat zájezd, a samozřejmě – jak při cestování ušetřit!
Když se let opozdí, musí vám dopravce poskytnout potřebnou péči, vrátit cenu letenky nebo vyplatit finanční kompenzaci.
Péči v podobě občerstvení, ubytování přes noc, dopravy do hotelu a zpátky, dvou telefonních hovorů nebo e-mailů, si můžete nárokovat, když se let zpozdí:
Ve vyložených případech máte na péči ze strany letecké společnosti nárok, i když jsou na vině mimořádné okolnosti, které dopravce nemohl ovlivnit.
Když očekávané zpoždění přesáhne pět hodin, můžete letenku zrušit a říct si o vrácení peněz. Ale pozor – když se rozhodnete pro vrácení peněz, ztrácíte přirozeně nárok na poskytnutí bezplatné péče ve formě občerstvení a ubytování, jak jsme je popsali výš.
Na finanční kompenzaci za zpožděný let vzniká cestujícím nárok, když je zpoždění v cílové stanici větší než tři hodiny. Výše satisfakce se opět určuje podle letové vzdálenosti:
Na finanční odškodnění za zrušený nebo zpožděný let nedosáhnete v případě, že k této komplikaci došlo vinou mimořádných okolností, kterým dopravce nemohl zamezit, i kdyby přijal všechna přiměřená opatření. Jedná se zejména o politické nepokoje, válečné konflikty, terorismus, omezení řízení letového provozu, nepřízně počasí a stávky zaměstnanců. „Podle Ústavního soudu ale mezi mimořádné okolnosti nepatří mimořádná technická závada letadla, v takovém případě je letecký dopravce povinný cestujícím odpovídající odškodnění vyplatit,“ říká právník portálu Vaše nároky.cz Petr Novák.
Na občerstvení, zajištění noclehu a možnosti si zatelefonovat nebo odeslat e-maily máte právo i v případě, že je zpoždění nebo zrušení letu způsobené mimořádnými okolnostmi.
Ne příliš často, ale stává se, že se do letadla prostě nevejdete, i když máte platnou letenku. Jednoduše proto, že dopravce omylem prodal víc letenek, než je v letadle míst. Když černý Petr padne na vás a dopravce vám neumožní nastoupit na palubu, máte samozřejmě nárok na kompenzaci. Buď přijmete nabídku náhradního letu, nebo si necháte vrátit peníze za letenku. V případě náhradního letu navíc máte právo na občerstvení, ubytování a dopravu do hotelu a zpět, pokud budou nezbytné.
Kromě toho můžete za způsobené potíže žádat finanční náhradu, která se počítá stejně jako při zpoždění nebo zrušení letu.
Rozhodující ale samozřejmě je, proč vám bylo odepřeno do letadla nastoupit. Pokud je chyba na vaší straně, například nemáte platnou letenku, dorazíte pozdě, chybějí vám cestovní doklady nebo se chováte nevhodně, s odškodněním počítat nemůžete.
Finanční kompenzace od letecké společnosti za zrušený nebo zpožděný let, případně za to, že jste bez vlastního přičinění nebyli vpuštěni na palubu, se můžete dožadovat až tři roky zpětně. „Kompenzace automaticky nenáleží plátci letenky, ale cestujícímu, který se letu skutečně účastnil. Finanční odškodnění je totiž satisfakcí za nepohodlí, potíže a ztrátu času, které zpožděný let cestujícímu způsobil,“ upřesňuje Eva Jurčíková z Vaše nároky.cz.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 je platné pro všechny lety z letišť Evropské unie a pro lety z letišť mimo toto území, pokud jsou operovány evropskými dopravci. „V ostatních případech je možné žádosti o odškodnění podložit tzv. Montrealskou úmluvou, která sice cestujícím negarantuje paušální kompenzace, umožňuje jim však žádat náhradu reálně vzniklé škody. Konkrétně se může jednat například o náhradu ušlého zisku, odškodnění za propadlé ubytování nebo navazující jízdenky či kompenzace za storno poplatky za nevyzvednutí auta z půjčovny,“ říká právník Petr Novák.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem