Stát jako firmu, město jako klub
3. 10. 2014 | Michal Kašpárek | 9 komentářů
Přichází čas vytáhnout nejhorší hadry, dva dny se nemýt a pak obsadit lavičky a zídky. Na důkaz toho, že i když jste ostuda, ulice jsou pořád ještě i vaše.
Hesla z politických billboardů. Taky podle nich volíte? Hrozí, že naše majáky v mlze předvolebního tápání zhasnou. Senátor Václav Láska, zvolený za KDU-ČSL a Stranu zelených, chce velké billboardy ve volební kampani zakázat. Senát jeho záměr posvětil. Ale nepanikařte. Novela zatím prošla jen prvním kolem senátního projednávání. Cesta je ještě daleká. Uspět by musela především v Poslanecké sněmovně. Velké politické strany, které utrácejí za billboardové předvolební kampaně desítky milionů korun a ve Sněmovně jsou dobře uhnízděné, si své výdaje nedají vzít. Jediným vzedmutím úspěchu novely nejspíš bylo právě první (a neočekávané) přikývnutí senátorů. Poslanci poslouží jako bezpečná hráz.
Ale stejně si zafantazíruju. Když si představím, že by jí (novele) na cestu posvítila šťastná hvězda a že by shodou nepravděpodobných náhod schvalovacím procesem proklouzla, rozlévá se mi v těle blaženost. Život bez politických billboardů. Skoro fyzický pocit úlevy.
Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.
Petra Růčková: Finanční analýza – 5. aktualizované vydání. Metody, ukazatele, využití v praxi.
Naučte se pracovat se základními účetními výkazy – rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow – při zpracovávání finanční analýzy. Osvojte si metody výborně využitelné v podnikatelské praxi. Součástí je komplexní příklad, upozorňující i na možná úskalí při interpretaci výsledků.
Jenže přitažlivá idea má díry. Novela je naivní a nedomyšlená.
Jako hlavní argument uvádí senátor Láska v důvodové zprávě k zákonu snahu srovnat startovací čáru v soutěži malých a velkých stran. Malér. Zákaz jednoho typu propagace startovací čáru nesrovná. To si žádá komplexnější řešení, bude pohotově kontrovat pochybovač. Zastropování výdajů na kampaň, například. Legislativní opatření s takovým záměrem už se šije. (Což pochopitelně poslouží jako jedna z řady záminek, proč Láskovu iniciativu potopit.)
S novelou mám i další potíž – zakazuje billboardy větší než osm metrů čtverečních. Otevřená radnice, vyšpulená zadnice je pro mě i na šesti metrech příliš. Navíc dá se čekat, že bychom rychle v praxi viděli zhmotnělé rčení, že méně je někdy více: Místo jednoho osmimetrového poutače dva pětimetrové… Bože, za co nás trestáš?
Zákaz se má navíc týkat pouze období od vyhlášení voleb do ukončení hlasování. To je málo. Zbývá ještě dost jiného času, kdy si politici můžou chystat půdu a bez pozvání se vtírat naší pozornosti.
Pokračuju ve sledu Láskových argumentů. Billboardy jsou drahé, ve volebních kampaních se v nich utápějí desítky milionů, financování bývá nejasné a netransparentní. Ano, peníze vylité do kanálu. Jsou neestetické, hyzdí krajinu i města. Rozhodně. Fotografie a útržkovité heslo voliči nepředá žádnou rozumnou a relevantní informaci, která by pomohla se na politickém kolbišti zorientovat. Jistě, podle billboardu by snad nevolila ani ovce.
Navíc podle Lásky billboard slouží jako nátlakový prostředek vnucující se všem účastníkům politické soutěže. S paradoxními účinky. Když mají billboardy všichni, jejich dopad je veškerý žádný, ale když je má jen někdo, je proti ostatním zvýhodněný. A tak se nechávají na monstrózních tabulích vyvěšovat i ti, kterým se nevzhledné poutače protiví. Třeba Václav Láska. Sám voliče z billboardů oslovoval.
Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte? navrhli zrušit státní svátky a další dny, na které dostáváme podobně volno. Nevážíme si jich, neslavíme je pořádně, nezasloužíme si je.
Ale protože brát lidem volno není zrovna politicky průchozí, navrhli jsme zavést institut osobních svátků: každý by si mohl vybrat, který den je pro něj opravdu významný, na ten by dostal volno. Jestli to budou Azorovy narozeniny, nebo připomínka vzniku republiky, to už by bylo na každém. Ze všech zajímavých příspěvků do debaty vybíráme ten, ve kterém si Josef stěžuje, že jeho svátek je jistě významný den, ale do práce že na něj musí.
Kdyby se podařilo do novely vtěsnat, že kromě osmimetrových politických billboardů, zmizí i ty menší, a kdyby se zákaz neomezoval jen na období bezprostředně předcházející volbám, dal by se senátorův návrh i argumenty akceptovat. V polovičaté verzi je k ničemu.
Jenže. Když z billboardů zmizí politici, jejich místa se uvolní jiným. Buřtům v akci, pojišťovákům, lásce a sexu na kapotě.
Fantazíruju znovu, odvážně: chci zrušit billboardy úplně, vyzmizíkovat na dobro. Zhmotňují po mě soustředěnou ohyzdnost, ruší můj životní prostor, obtěžují, prostě tím, že jsou. Nejvyšší čas se přiznat. Jsem billboardofobní.
A mám strach, jak budou vypadat billboardy plné hnědě zbarvených Konviček před příštím volebním kláním. To ať nás zase reklamní poutače radši krmí buřty v akci než nenávistí a xenofobií… Kéž by Láskově novele na cestu posvítila šťastná hvězda.
Které heslo z plakátu zapůsobilo na vás? Volíte podle billboardů? Můj pohled je subjektivní, k poutačům mám mimovolní odpor. Třeba se mezi vámi najde někdo, kdo má billboardy naopak bezmezně rád, kdo jim fandí, kochá se. S potěšením si jeho příspěvek přečtu v diskuzi. Stejně jako všechny ostatní. Jednoho z debatérů jako obvykle podarujeme knížkou, tak nám nezapomeňte nechat mail, ať se domluvíme, kam ji poslat.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno