Mýtné prošlo. Za německé dálnice budete platit

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuálně.cz | 29. 3. 2015 | 4 komentáře
I přes opakované výtky Evropské komise německá vláda prosadila mýtné, které fakticky dopadne jen na zahraniční řidiče.
Mýtné prošlo. Za německé dálnice budete platit

Už jen pár měsíců si mohou čeští řidiči osobních aut užívat luxusu německých dálnic, za které se neplatí. Německý Spolkový sněm schválil plán vlády Angely Merkelové na zavedení mýtného od roku 2016.

Zbystřit by přitom měli hlavně řidiči dieselových vozů. Ti si oproti autům na benzin připlatí tři eura za každých započatých sto kubických centimetrů. Například u obvyklého motoru s objemem 1,4 litru činí rozdíl v ceně 42 eur ročně, tedy zhruba 1165 korun.

Diskriminace cizinců?

I přes opakované výtky Evropské komise německá vláda prosadila systém, který fakticky dopadne jen na zahraniční řidiče. Majitelé aut registrovaných v Německu si totiž mýtné odečtou od daně z vlastnictví motorového vozidla, kterou platí také podle toho, jak ekologicky náročný provoz auta je – například za fabii z roku 2009 s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru platí daň 28 eur za rok.

Podle předběžného stanoviska Evropské komise je takový systém vůči zahraničním řidičům diskriminační. „Je v jasném rozporu tvrdit, že mezi zákony (o zavedení mýtného a o snížení daně) není žádná souvislost, když se všem domácím řidičům sníží daň přesně o tolik, kolik by museli platit na mýtném,“ citoval na začátku března časopis Der Spiegel z dokumentů Evropské komise. Ta se může návrhem oficiálně zabývat až nyní, když byl návrh schválen. Očekává se také, že nová pravidla přezkoumá i Evropský soudní dvůr.

Podle ministra dopravy Alexandra Dobrindta (CSU) je ale vše v pořádku. „Zákon je v souladu s evropským právem, věřte tomu konečně,“ prohlásil při dnešním projednávání ve Spolkovém sněmu. „Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury,“ řekl Dobrindt k mýtnému již dříve.

Jak se bude počítat roční mýtné

Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit

  • 6,50 eura (benzin) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
  • dvě eura (benzin) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
  • 1,80 eura (benzin) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Pokud by Evropská komise shledala, že německý zákon porušuje evropská pravidla, hrozila by Německu pokuta. „Pokud Komise dospěje k názoru, že členský stát porušil evropské smlouvy, zahájí proti němu řízení, které může v konečném důsledku skončit pokutou – k tomu však dochází relativně zřídka a až po soudním řízení, které zpravidla trvá několik let,“ říká Martin Stašek, mluvčí Evropské komise v Česku. Výše pokuty podle Staška nejde určit předem, stanovuje se vždy individuálně.

V průměru 74 eur

Konečná výše ceny za roční mýtné bude závislá na ekologické třídě automobilu a na jeho výkonu. Více zaplatí majitelé dieselových vozů. Návrh počítá s průměrnou roční cenou ve výši kolem 74 eur (zhruba 2050 korun), maximální cena je 130 eur. Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur. Platit mají i motorky.


Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Bojíte se, že vás z výše mýtného trefí v Německu šlak?

Tak si radši opatřete cestovní pojištění. Vyjde vás to levněji než platit účty za záchranku a jipku z vlastní kapsy.

Vyberte si, jak by se vám líbilo si cestovní pojištění sjednat, klikněte a šetřte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Služební cesta? Náhrady v roce 2015 rostou. Přehled a kalkulačka

17. 3. 2015 | Petra Dlouhá | 6 komentářů

Služební cesta? Náhrady v roce 2015 rostou. Přehled a kalkulačka

Vysílá vás zaměstnavatel na pracovní cestu? Pak vám ji taky musí zaplatit. Ne benzin i stravu dostanete víc než loni. Kolik to dá přesně, vypočítá naše kalkulačka cestovních náhrad... celý článek

Povinné ručení: Ruší se poplatek pro nepojištěné. Doplatí na to poctivci?

11. 12. 2014 | Petra Dlouhá | 17 komentářů

Povinné ručení: Ruší se poplatek pro nepojištěné. Doplatí na to poctivci?

Poslanci schválili konec poplatku pro majitele aut, kteří nemají povinné ručení. Česká kancelář pojistitelů ho totiž často vymáhala neoprávněně – i po lidech, kteří nemají auto ani... celý článek

Expert pojišťovny o srovnávačích: Pojištění je buď dobré, nebo levné

21. 11. 2014 | Martin Vlnas, Monika Veselíková | 6 komentářů

Expert pojišťovny o srovnávačích: Pojištění je buď dobré, nebo levné

Prodej pojištění přes internet stále roste. S Jiřím Novým, marketingovým specialistou Allianz pojišťovny pro internet, jsme mluvili o povinném ručení, on-line pojištění, ale také o... celý článek

Kamera na čelním skle, diktafon v kapse. Pomůžou u soudu? A v pojišťovně?

15. 7. 2014 | Jiří Lojda | 16 komentářů

Kamera na čelním skle, diktafon v kapse. Pomůžou u soudu? A v pojišťovně?

Jedete po dálnici. Nespěcháte. Předjíždíte kolonu kamionů a jeden z nich náhle vybočí a natlačí vás na svodidla. Jeho řidič si ani nevšimne – vy se snažíte rozdýchat hrozící infarkt... celý článek

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat? A jak vybírat asistenční služby?

3. 12. 2013 | Petra Dlouhá | 2 komentáře

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat? A jak vybírat asistenční služby?

Lyžařská sezona klepe na dveře a mnoho řidičů se chystá za sněhem do ciziny. Co dělat, když vás za hranicemi potká porucha nebo nehoda? Kde všude platí vaše povinné ručení a havarijní... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.