Pražákům zlevní MHD o tisícovku ročně. Málo! Ať jezdí zadarmo

Ano, jsem Pražák a nechci živit auto. Všude jezdím emhádéčkem, které za mě z víc než tří čtvrtin už teď platí Praha. Děkuju tedy všem Spolupražákům, kteří (by) do socky v životě nesedli, a mají tedy oprávněný pocit, že mi cestování sponzorujou. Vážně. A přece říkám, že chci MHD zadarmo. Daně vám stejně nesníží a peníze případně vylijou do horších kanálů.
Pražákům zlevní MHD o tisícovku ročně. Málo! Ať jezdí zadarmo

Roční jízdenka na městskou hromadnou dopravu stojí v Praze 4750 korun. Což není málo. Proto taky před volbami tak zarezonoval slib jejího zlevňování. Nějak v tom rámusu ale zapadlo, proč by se vlastně – pokud tedy necháme stranou lepší náladu lidu pražského u volebních uren – mělo zlevňovat. Přesněji: vypadalo to, že nejprv se vymyslilo zlevňování a až potom se pro něj začaly hledat argumenty.

Ten zatím nejsilnější zní: udělali to ve Vídni a neprodělali, necháme si od nich poradit. Strašlivá, nejsilnější síla. Opravdu dobrý důvod.

Cílem Vídeňáků bylo snížit počet lidí cestujících po metropoli automobilem. Ruku v ruce se snížením ceny roční jízdenky z 449 na 365 eur šla podpora cyklodopravy a dopravy pěší. A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.

Výsledek je zajímavý: po zavedení nižšího jízdného prudce a skokově vzrostl počet prodaných ročních jízdenek. Počet cestujících rostl také – jenže rostl úplně stejným tempem jako už dávno předtím. A brzy po dni Z jako Zlevňování (květen 2012) růst přestal. I tak ale platí, že se ve Vídni celkově mění podíl způsobů cestování po městě. Podíl automobilistů stále mírně klesá.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zaujmout třeba...

Hana Marková: Daňové zákony 2015 

Nejprodávanější daňová publikace v ČR! Získejte úplná znění všech daňových zákonů ve znění k 1. 1. 2015. Díky doprovodným komentářům vám bude publikace také významnou pomůckou pro sledování změn. Novelizovaný text vyznačen odlišným typem písma! Včetně všech čísel zákonů!

Socka je pro socky

Pražský řidič, a tím nemyslím každý Pražák s řidičákem, ale jistý typ člověka, ovšem pravidelně jezdit hromadnou dopravou do práce nebude. Sveze se třeba za zábavou, za sportem, kulturou, pařit. A má to třeba za nepříjemnou nutnou okolnost, třeba za dobrodružství, jaké se čas od času může podniknout. To přijde na náturu. Ale cestovat emhádéčkem pravidelně, do práce a z práce, to by byla degradace, rána jeho důstojnosti, pokoření. Jezdit sockou!

Zlevnění roční jízdenky na pražskou hromadnou dopravu má přijít v polovičce roku. A snadno se to nařídí a zařídí. Ovšem ta přísnost na automobilisty zjevně není ani v nejmenším připravená, mluví se o omezení, případně zpoplatnění vjezdu do centra, ale plány hotové nejsou, co je vlastně centrum, to taky nikdo nepověděl. Ale určitě se to taky nějak prostě udělá. Sázky se přijímají na to:

  • jestli ta omezení vážně budou
  • jestli budou v termínu
  • jak dlouho bude trvat totální chaos
  • kolikrát se rozsah a dosah omezení změní v průběhu prvního roku.

Bohatě dotováno: Jízdenka je sotva čtvrtina ceny služby

A když už jsme se naladili ke skeptickému tónu, pojďme se podívat na argumenty odpůrců zlevňování. Kromě toho, že omezování automobilů v centru (ať už je to cokoli) není a nebude včas promyšlené a připravené a kromě toho, že celá legrace se zlevňováním je bohapustý populismus, je tu samozřejmě argument ekonomický. Když se zlevní jízdenky, přijdou dopravní podniky o spoustu peněz. Pokud tedy levnější jízdenka nepřiláká nové kupce. Ztrátu odhadují různí různě: má jít potenciálně až o čtyři sta nebo dokonce i sedm set milionů korun. A asi lítají vzduchem i jiné cifry, ale minimálně v řádu by měly být stejné. Někdo se určitě bude ohánět i sekyrou v řádu miliardovém. Tak budiž, ať je to miliarda, aby se nám v příštím odstavci hezky porovnávala čísla.

Podívejme se na pár čísel. Celkové roční tržby za jízdenky jsou v Praze čtyři miliardy. O jednu by mohly dopravní podniky přijít. Ve skutečnosti je ale každá jízdenka mnohem dražší. K těm čtyřem miliardám připočtěme „kompenzaci“ – rozuměj kompenzaci za ztrátu, dotaci, doplatek do plné ceny – kterou vyplácí město. Ročně to je dvanáct miliard. Jak vidíme, tři čtvrtiny „celkového jízdného“ platí Pražáci jinou cestou, tak, že je to nebolí.

Samozřejmě: ten, kdo platí vyšší daně, dotuje jízdenky těm, kteří platí daně nižší. Ten, kdo málo vydělá (a málo utratí! velká část daňových příjmů obcí je přerozdělená daň ze všeho neboli DPH) by se správně měl vozit jen na zadní plošině, případně by si nesměl sednout nebo by bohatším, tedy vlastně svým sponzorům, mohl za jízdy leštit obuv. A tak dál, podle vlastního důvtipu a míry vrozené sarkastičnosti to můžete rozvádět v diskuzi pod článkem.

Ještě je potřeba povědět, že kompenzace jízdného, tedy těch dvanáct miliard ročně, není všechno, co Praha do MHD lije. Praha totiž taky pro svou MHD staví infrastrukturu. To hodí další miliardy. Takže podíl toho, co platí cestující osobně a co za něj platí obec, je reálně ještě nižší než jedna ku třem. A v takovém případě stojí za to, aspoň podle mě, jestli by nebylo lepší zavést rovnou dopravu zadarmo. Pro Pražáky ovšem.

Za dobré slovo knížku

Posledně jsme v rubrice Co si o tom myslíte? psali o Chorvatsku, kde si stát řekl, že odpustí nejchudším dluhy. A ještě pro ně totéž vyjedná u bank a mobilních operátorů a podobně. Počítáme, že se to bude vyhlašovat v každé druhé zemi v Evropě, tak se ptáme, kdo s tím podle vás přijde v Česku:

Knížku bychom rádi poslali Eskomovi, který mimo jiné napsal „Především bych zákonem zakázal odpouštění dluhů Rómum a cizincům kteří žijí v naší zemi. Zkrátka, odpouštět dluhy pouze po podrobné prověrce celé situace a hlavně v naší úplatkářské zemi podrobit takovouto činnost přísnou kontrolou.“ Zákonem zakazovat odpouštět, to jsme tu ještě neměli. Přibalíme rádi ještě klíčenku a záložku a škrabku na přední sklo, třeba to obměkčí jeho natvrdlé srdce. 

Prostě na to ušetřete!

Praha by nebyl prvním hlavním městem, které by si na to trouflo. Rok už běží experiment s dopravou zadarmo v Tallinnu, hlavním městě Estonska. Automobilové dopravy příliš neubylo. Počet cestujících vzrostl (švédská studie ovšem tvrdí, že nárůst o tři procenta rozhodně není ukazatelem toho, kolik řidičů se vzdalo volantu, sveze se prostě i spousta lidí, co by jinak šli pěšky například). Přesto jsou spokojeni. Přispělo k tomu jistě i to, že výpadek příjmů za jízdné, do značné míry kompenzoval vyšší daňový výnos. Jízdné zdarma je totiž pouze pro místní, do Tallinnu se tedy začali přihlašovat lidé, kteří v něm fakticky žijí, ale úředně mají adresu jinde. Podobný efekt by jistě v Praze nastal taky – jen by neměl takový dopad. V Estonsku dostává obec přes padesát procent výnosu z daně příjmů svého obyvatele. U nás je to něco přes dvacet procent.

Estoncům se v pozici inovátorů velice zalíbilo. Dokonce se baví o tom, jestli by neměla být zdarma veškerá hromadná doprava v zemi. Že už by to, vzhledem k tomu, jak je „prodotovaná“, ani nebyl tak velký rozdíl. (Něco jiného by to bylo třeba v Londýně, kde cestující platí v jízdném třeba 80 procent nákladů.) A že než posílat na cestu autobus z poloviny prázdný, bylo by lepší poslat ho aspoň ze tří čtvrtin plný. Inu, když ty peníze mají…

A s pražskou hromadnou dopravou je to podobné. Pokud ty peníze mají… Mají. A co mají, to taky utratí, za to je platíme. A na tohle přece prostě ušetříme. To by šlo, ne? Mimochodem: za jednu Blanku bychom (nejenom Pražáci) mohli jezdit zadarmo emhádéčkem deset let. Jenom za tu Blanku. Můžeme pochopitelně všechny ty peníze zalít do betonu, ale bezpodmínečně nutné to není. Betonové památníky mizerného hospodaření tu zůstanou navěky (v případě šizeného materiálu lze hovořit o zkrácení trestu třeba na dvacet let). Když se peníze vyplýtvají do hromadné dopravy, aspoň to vnukové už neuvidí. 

Možnost, že by se velká část peněz nevyhazovala oknem a že by se třeba někdy mohlo na daních platit míň, připouštím pouze jako teoretickou.

Co si o tom myslíte vy? Jezdíte městskou hromadnou dopravou, pakliže u vás je? Zaslouží si označení socka? Myslíte, že by hromadná doprava, ať ve městě nebo i meziměstská, mohla patřit mezi základní služby, které by zajistil stát bezplatně pro každého?  Dají se na to v rozpočtech najít peníze? Neměli byste strach, že si lidi nebudou vážit toho, co je zadarmo? Dejte nám vědět v diskuzi. Zajímavý názor odměníme knížkou z nakladateství Grada.

Gabriel Pleska

Autor článku Gabriel Pleska

Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz. Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 31 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

13. 3. 2016 15:14 | ellen

Tedy...nevím, jak je tomu v Praze, ale tady v Ostravě je MHD i zadarmo drahá. Běžně se totiž přepravují určité skupiny osob pro hromadnou dopravu z různých důvodů nežádoucích, které ovšem, na rozdíl od slušných lidí, JEZDÍ ZADARMO, protože revizoři je obcházejí širokým obloukem. Takže v MHD můžete v kteroukoliv denní či noční hodinu přijít k újmě různého ražení. Mohou vás zabít, zmlátit, zmrzačit, okrást, a v lepším případě "jen" chytíte vši, blechy, štěnice nebo jiné breberky, případně nějakou nakažlivou nemoc, jelikož toto vše může "obsahovat" čalouněná sedačka, pokud seberete odvahu a posadíte se. V tom "nejlepším" případě si donesete pouze přilepenou žvýkačku nebo skvrny na oblečení, nebo také na duši, pokud máte to "štěstí" a vašim sousedem v dopravním prostředku je bezdomovec cestující právě s několika "zavazadly" ve směru od popelnic ke sběrně papíru a kovů. V tomto případě je dobré mít po ruce parfémovaný kapesník, přes nějž byste mohli dýchat a vydrželi aspoň do příští zastávky, kde s radostí vystoupíte a půjdete za své těžce vydělané peníze raději pěšky. A nedělám si iluze, že v jiných větších městech je tomu v MHD jinak. V malých městech je to lepší, tam na to mají šanci lépe dohlédnout, aspoň podle mých zkušeností...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 7. 2015 15:02 | Mirek

Pokud si toto opravdu myslíte, asi byste měl podat trestní oznámení za ohrožení výběru daně na "neznámého pachatele", který zařídil, že výdaje na dopravu automobilem se uznávají ve výši ne 1 Kč/km, ale asi 8 a více Kč/km. Potíž je, že "neznámý pachatel" má poslaneckou imunitu.
Nicméně, trochu nadhodnocené to sice je, pravda bude někde uprostřed, ale pokud jste si někdy objektivně vyhodnotil (třeba jako podnikatel, což nepředpokládám) náklady na vožení si zadku v autě, tak vy od reality budete dál než ty státem uznávané náklady.
Čímž se těch výdajových nákladů za auto vůbec nezastávám, kdybych rozhodoval já, uznám tak třetinovou výši - právě pro podporu veřejné dopravy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 7. 2015 14:51 | Mirek

Já za typickou socku považuji představitele nižší střední třídy, který potřebuje před anonymní veřejností deklarovat, že není úplně na dně, a proto se snaží pohybovat automobilem (toto je dnes nejmarkantnější třeba v Srbsku). Dalším problémem je rozkrádání dotací v neprospěch skutečných služeb pro cestující (a z téhož důvodu byrokratické bránění poctivým podnikatelům podnikat ve veřejné dopravě).
Pokud tyto dva faktory nezničí veřejnou dopravu brzo, časem přijde její renezance, protože podstatná většina lidí přijde na to, že je velká přednost a vymoženost, když vás někdo vozí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 6. 2015 16:01 | Bratwurst Sauerkrautowich

Tak ctu: "Bohatě dotováno: Jízdenka je sotva čtvrtina ceny služby.", takze sluzba stoji 32 x 4 = 128 Kc?

128 kc je 9l LPG, co da 110 - 150 km autem. Nebylo by za techto podminek lepsi celou MHD zrusit? Je efektivni provozovat sluzbu, ktera 5x az 20x draz dokaze prepravovat lidi za dvojnadobek az petinasobek potrebneho casu, nez to dokazou sami?

Neni neco prohnileho ve state Danskem? Tedy vlastne Prazskem?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 2. 2015 11:53 | Gabriel Pleska

Tohle prezidentské citování...
„Cílem Vídeňáků bylo snížit počet lidí cestujících po metropoli automobilem. Ruku v ruce se snížením ceny roční jízdenky z 449 na 365 eur šla podpora cyklodopravy a dopravy pěší. A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.“
Já nejsem z Vídně a nemám v úmyslu omezovat motoristy. A pokud si to nějaká partaj dá do programu, určitě to nebude to, kvůli čemu si ji vyberu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 2. 2015 7:24 | Pavel

Jenže jízda bez lístku se snadno dokáže. Ale jak dokážete, že dotyčný/á obtěžuje puchem? Ještě vá zažaluje za diskriminaci, protože netolerujete jeho kulturní návyky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 2. 2015 3:37 | Honza

Ne, ale aspoň je možné je vyhodit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 2. 2015 3:36 | Honza

V Elefantech jezdí 1. třída a je skoro prázdná. Takže ta vícetřídní MHD se moc nechytá.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 2. 2015 0:08 | jezevec

nechtěl. no ja. kde já jen to četl .... :-)

A samozřejmě jisté restrikce vůči automobilům. Je totiž zjištěno, že automobilista nezačne hromadnou dopravou jezdit, když to bude lacinější a jednodušší, ale tehdy, když to autem začne být drahé a nepohodlné.
Zdroj: http://www.penize.cz/spotrebitel/296851-prazakum-zlevni-mhd-o-tisicovku-rocne-malo!-at-jezdi-zadarmo
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2015 23:18 | Gabriel Pleska

Buďte zdráv. Já nikomu nic ztěžovat nechci, to by byl omyl. Ovšem jak to MHD líčíte, divím se, že jsem tam něco za ty roky ještě nechytil.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2015 21:31 | jezevec

jsem pro, at je emhádé klidně zadáčo. tech pár kaček, co se na prodeji lístků vydělá, kdovíjestli pokryje náklady na jejich tisk distribuci a kontrolu.
jen si prosimvás odpusťte ty blbý kecy o autu jako sociálním statusu. možná před dvaceti lety. dneska neznám nikoho, kdo by do prahy autem jezdil rád. sám bych raději jezdil sockou, než poposkakoval v nekonečných kolonách, a čtvrt dne strávil hledáním místa na zaparkování. mnoho dalších by daleko raději jezdilo sockou - kdyby tam nebyl smrad, špína, přecpáno, kdyby tam v létě byla klimatizace a v zimě nezapáchali bezdomovci, kdyby byl v každém voze policajt který by zlodějům zlomil obě ruce.
sám bych často jel raději sockou - jen kdyby mi pan pleska laskavě vozil za mnou tou sockou zdarma, mou čtvrttunovou bedničku s vercajkem? neboli, stále zůstane poměrně velká množina lidí, kteří se pohybují po praze autem protože jim nic jiného nezbývá. chcete jim ještě víc znepříjemnit život, hajzlíci? zkuste si pak objednat instalatéra, nebo dovoz skříně!!!
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 2. 2015 19:02 | Jura

Však je to pro jejich dobro, bez Prahy by byly jiné obce nic. A to říkám jako Valach, který se tam naposledy podíval před pěti lety.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2015 18:09 | Hugo

Nemyslím, vím to. Stačí se podívat na autobusovou dopravu Praha - Kladno.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 2. 2015 16:36 | xls

Jen bych poznamenal, že Pražáci dostávají mnohem vyšší podíl na daních na obyvatele než jiné obce. Takže na tu zlevněnou (nebo zadarmo) dopravu se jim skládá celá republika - která kromě toho, že odvádí daně Pražákům, musí platit většinou dražší jízdné nebo vlastní auto, protože dopravní obslužnost není ve srovnání s Prahou prakticky žádná.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 2. 2015 14:55 | Nox

Nejvetsi vyhodou MHD zdarma bude, ze mesto ty penize nevyhodi za jeste vetsi nesmysly typu navezeni snehu na zavody, vanocni stromek z co nejvetsi dalky a podobne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 31 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pirát ze zastupitelstva: Opencard je špička ledovce, menší z pražských tunelů

12. 3. 2016 | Monika Veselíková, Ondřej Tůma | 20 komentářů

Pirát ze zastupitelstva: Opencard je špička ledovce, menší z pražských tunelů

Už v první části rozhovoru s Mikulášem Ferjenčíkem, jedním z pražských zastupitelů za Českou pirátskou stranu, jsme slibovali nahlédnout pod pokličku pražského vládnutí. Věru, není... celý článek

Su pragocentrista

19. 9. 2014 | Michal Kašpárek | 9 komentářů

Su pragocentrista

Moraváci můžou Hudečkovi hrozit Věstonickou venuší, ale jiný recept na národní úspěch, než je úspěšná Praha, nemají.

Opencard má na kahánku. Jak dlouho budou Pražané rukojmí?

12. 6. 2014 | Petra Dlouhá | 11 komentářů

Opencard má na kahánku. Jak dlouho budou Pražané rukojmí?

Opencard, karta Pražana, má na kahánku. Přesně za tři dny končí hlavnímu městu smlouva s firmou eMoneyServices, která vlastní ke kartě licence. Vedení Prahy říká, že se držitelé karty... celý článek

Když ke dnu, tak na růžovém kole

2. 5. 2014 | Michal Kašpárek | 9 komentářů

Když ke dnu, tak na růžovém kole

V každé dobré zprávě o aktivních mladých, co se sebrali a šli vyčistit potok, se skrývá špatná zpráva o tom, že je potok špinavý a znečistitel od něj dává ruce pryč.

Praha v centru pozornosti: Pojízdná seznamka pro všechny. A zadarmo!

30. 5. 2013 | Petra Dlouhá | 7 komentářů

Praha v centru pozornosti: Pojízdná seznamka pro všechny. A zadarmo!

Seznamovací vagony v pražském metru zaujaly celý svět. Krátce po prezidentově viróze Česká republika v zahraničních médiích opět boduje. Překlady nebyly nejpřesnější, a tak se psalo... celý článek

Partners Financial Services