Hotovo. Mýtné v Německu odstartuje v roce 2016

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuálně.cz | 2. 11. 2014 | 2 komentáře
Za silnice prvních tříd platit nechce. Češi budou platit více než místní.
Hotovo. Mýtné v Německu odstartuje v roce 2016

Po měsících dohadů znají Němci definitivní plán ministerstva dopravy na zavedení mýtného pro osobní automobily. Má odstartovat od roku 2016 a stát by ho měl vybírat jen za použití dálnic, nikoliv silnic prvních tříd. V plánu ministra dopravy Alexandra Dobrindta zůstalo zvýhodnění domácích, tedy německých řidičů. Také oni sice budou muset mýtné zaplatit, ale stát jim tyto peníze vrátí na daních.

Výrazně dražší bude mýtné, pokud návrh projde, pro majitele dieselových vozů. Ti si oproti autům na benzin připlatí tři eura za každých započatých sto kubických centimetrů. Například u obvyklého motoru s objemem 1,4 tak rozdíl v roční ceně činí 42 eur, tedy zhruba 1165 korun.

Podle Dobrindtových propočtů má nová forma poplatků vynést Německu ročně čistý příjem přes 500 milionů eur (zhruba 13,8 miliardy korun). Pokud by se platilo i za další silnice podle původního záměru, měl být příjem o 100 milionů vyšší. Tyto peníze ale ministr „odepsal“ především po tlaku z pohraničních oblastí. Tamní starostové se obávali, že by zpoplatnění silnic narušilo obchodní i mezilidské kontakty v pohraničí.

Elektronická nálepka

Dobrindt počítá s elektronickými nálepkami na deset dnů, dva měsíce nebo jeden rok. „Nejkratší“ má stát 10 eur (zhruba 280 korun), dvouměsíční vyjde na 22 eur (zhruba 610 korun).

Jak se bude počítat roční mýtné?

Za každých započatých sto kubických centimetrů se bude platit

  • 6,50 eura (benzín) nebo 9,50 eura (nafta) pro auta s emisní normou Euro 3,
  • dvě eura (benzín) nebo pět eur (nafta) u norem Euro 4 a Euro 5,
  • 1,80 eura (benzín) nebo 4,80 eura (nafta) u normy Euro 6.

Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se tak bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur.

Konečná výše ceny roční nálepky bude podle návrhu závislá na ekologické třídě automobilu a na jeho výkonu. Více zaplatí majitelé dieselových vozů. Návrh počítá s průměrnou cenou roční nálepky ve výši kolem 90 eur (zhruba 2500 korun), maximální cena je 130 eur. Zpoplatnění se má vztahovat i na motorky.

Pokuta za jízdu bez zaplaceného poplatku se má odvíjet od vzdálenosti ujeté po dálnici bez nálepky. Návrh počítá s maximální pokutou ve výši 270 eur (zhruba 7500 korun).

Jen pro cizince

Návrh nadále počítá s tím, že majitelům aut registrovaných v Německu se o cenu silniční známky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Mýtné by tak pro ně -  na rozdíl od zahraničních řidičů - neznamenalo zvýšené náklady. Čistě technicky budou Němci, na rozdíl od cizinců, mýtné platit i za silnice prvních tříd.

Dokončení článku najdete na Aktuálně.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Oblíbená témata

mýtné

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

20. 2. 2014 | Petra Dlouhá | 26 komentářů

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Osobní auta by měla platit za ježdění po dálnicích podle najetých kilometrů, ne paušál za časové období jako dnes. Nové zpoplatnění dálnic by bylo spravedlivější a státní kase přineslo... celý článek

Užijte si německé dálnice. Brzo možná nebudou zadarmo

20. 8. 2013 | Luboš Palata | 9 komentářů

Užijte si německé dálnice. Brzo možná nebudou zadarmo

Velké téma blížících se německých voleb je zpoplatnění tamějších dálnic. Pro cizince. Populismus? Možná, poukazuje ale na problém, který se týká celé Evropské unie.

Partners Financial Services