Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?

Luboš Palata | rubrika: Co se děje | 17. 1. 2012 | 12 komentářů
Bratislava buduje S-Bahn. Proč to nejde v Praze?
V Berlíně je S-Bahn, „městská železnice“, nejrychlejší a nejpohodlnější způsob dopravy po metropoli. I Bratislava dává levnějšímu S-Bahnu přednost před budováním metra či podzemní tramvaje. V Praze je však S-Bahn v plenkách, a to přesto, že infrastruktura existuje. Při jeho budování by se totiž hůř kradlo.

Obrovskému podchodu, který spojuje bratislavské Staré Mesto s prezidentským palácem, říkají mí bratislavští známí „vzpomínka na metro, které nebude“. O vzniku metra v hlavním městě Slovenska se uvažovalo už v šedesátých a sedmdesátých letech a v osmdesátých letech se dokonce začalo s jeho výstavbou. Pozůstatky prvních prací se dají kromě zmíněného podchodu najít i na sídlišti Petržalka: výkopy, dnes už zarostlé travou, betonová přemostění, začátky tunelů.

V devadesátých letech i na začátku nového století řešilo půlmilionové slovenské hlavní město především silniční okruh kolem města a dálniční napojení na dvě nedaleké a mnohem větší metropole – Budapešť a Vídeň. To je v zásadě, včetně několika nových mostů přes Dunaj, už hotovo a nyní nastal čas se znovu seriózně zabývat městskou hromadnou dopravou. Dosavadní systém tramvají, autobusů a trolejbusů dosáhl na hranu svých možností a hromadná doprava je v Bratislavě pořád na nevyhovující úrovni. Především propojení statisícové Petržalky s druhou částí za Dunajem je stále slabinou.

Náhrada metra i spojení s Vídní

Místo extrémně drahého metra se ministerstvo dopravy pod vedením šéfa Křesťanských demokratů Jána Figela rozhodlo využít a dobudovat stávající železniční síť a už dnes existující a do značné míry fungující okružní trasu doplnit další, která by částečně podzemím protnula střed města. V první fázi, na niž Slovenské železnice vyhlásí soutěž už příští měsíc, půjde o dovedení příměstských vlaků do středu města, na dnes nevyužívané nádraží Bratislava filiálka. Po roce 2015 by pak měla být podzemním tunelem pod Dunajem napojena na celkem 8,2 kilometrů dlouhou linku „S-Bahnu“ i Petržalka. V první etapě by ale mohl S-Bahn do Petržalky jezdit po povrchu, po Starém mostě. Dá se předpokládat, že tímto způsobem se také Bratislava napojí na vídeňský S-Bahn a obnoví se tak předválečná tradice, kdy z Bratislavy jezdila do Vídně „tramvaj“, kterou bychom dnes označili spíše za lehký příměstský vlak.

Proč to nejde v Praze? Na S-Bahnu se hůř krade

Propojeno: Podivuhodné příběhy z pražského dopravního podniku

Na dozorčí radu dohlíží valná hromada, kterou je rada hlavního města, a ta by měla zase být kontrolována zastupitelstvem. Fakticky je to ale tak, že kdo utvoří vládní koalici, kontrolujete všechny tyto orgány. Má nad dopravním podnikem a dalšími firmami neomezenou moc.

Tak pravil v exkluzivním rozhovoru pro Peníze.cz Tomáš Hudeček, pražský zastupitel za TOP 09 a dopravní odborník. Těsně před tím, než TOP 09 utvořila na magistrátu vládní koalici. Čekáme, jak to bude dál.

Při pohledu na Bratislavu musí Pražan jen tiše závidět. V Praze totiž koncepce S-Bahnu, v českém hlavním městě přejmenovaného na „linky S“, zcela nesmyslně paběrkuje za metrem, do jehož rozvoje se lijí obrovské prostředky. Přitom Praha základní infrastrukturu železniční sítě po hlavním městě a jeho okolí má, nemuselo by se na ní ani tolik budovat, stačilo by obnovit některé stanice a nádraží, vytvořit smysluplný grafikon, seznámit s touto možností širokou veřejnost a mohlo by se jezdit.

Jenže pořád to nejde a nejde. Nejdřív se tvrdilo, že se musí dobudovat železniční tunel pod Žižkovem. Tunel je už dávno v provozu, ale jedinou změnou je linka S z Úval do Berouna, která je při průjezdu Prahou pomalá, jezdí jen ve špičkách a ve všední dny.

Anketa

Myslíte, že na městské a příměstské železnici by Praha mohla vydělat?

Důvod „proč to nejde“ lze hledat paradoxně v tom, že S-Bahn je mnohem levnější než metro. Jen těžko by šlo na něm navýšit náklady o deset miliard, jako se to stalo v případě tunelu Blanka a jak se to děje, bez většího zájmu veřejnosti, i při budování metra. Při rovnání kolejí nebo opravě železničních stanic totiž nelze náhle narazit na „zhoršené geologické podmínky“, vše se dá poměrně lehce spočítat a ověřit, a navíc na povrchu, na rozdíl od podzemí, panuje normální konkurence. A je dost dobře možné, že na železnici se prostě jen ještě nenapojily lobbistické skupiny, které živí tunelování pražského mnohamiliardového rozpočtu. A obrovská pražská nádraží se tiše rozkrádají na developerské projekty.

Se současným magistrátem pod vedením primátora Bohuslava Svobody se spojují mnohé naděje. Pro mě osobně přijde moment, kdy uvěřím v poctivost nové sestavy, až tehdy, kdy vedle metra začne Praha pořádně rozvíjet i svůj S-Bahn. Protože to primátorovi lidé nebudou myslet na své zisky, ale na zájmy pražských občanů.

Autor je redaktor Lidových novin; na úvodním obrázku vlak berlínské S-Bahn.

Luboš Palata

Autor článku Luboš Palata

Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda Peroutky. Byl rovněž nominován na Cenu Evropského parlamentu.... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 1. 2012 7:45, Pavel

Proč není v Praze S-Bahn - no podívejte se, kde jsou v Praze železniční zastávky, jaký je k ni přístup, a kde jsou hlavní trasy pohybu obyvatel. Pravda je taková, že drtivá většina zastávek je daleko od tramvajových tras a není u nich možné vybudovat ani autobusový terminál, i zastávky autobusů bývají několik set metrů daleko. Smysluplné napojení železnice na městskou dopravu znamená srovnat se zemí okolí většiny zastávek, postavit k nim silnici a tramvajovou trať a vybudovat u nich pořádný terminál. Obávám se, že i kdyby to prošlo přes protesty všech ochránců dvacet let starých patníků, tak by se cena vyšplhala do neuvěřitelných výšek.

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 1. 2012 7:15, Luboš

Krásná Praha nepotřebuje nějaký hnusný S-bahn, kdy se budou bourat drahocenné staré domy. Metro je mnohem lepší ! Jinak Bratislava má příšernou a hloupou dopravu, kdy koleje tramvají jsou blízko sebe a člověk si pořád říká, kdy se tramvaj položí na bok. Autor článku by se měl zamyslet sám nad sebou a už nepsat dalších nejméně 10 roků !

-9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tomáš Hudeček o pražském dopravním podniku: Takové náhody se v životě běžného člověka nestávají!

26. 11. 2011 | Martin Vlnas

Tomáš Hudeček o pražském dopravním podniku: Takové náhody se v životě běžného člověka nestávají!

„V soukromém sektoru mají podnikatelé tendenci víc vydělávat, u firem hospodařících s veřejnými prostředky je obrovský úspěch už setrvání na svém. Ani to management podniku nedokázal,“... celý článek

Na černo nikdy nejela, přesto má platit 41 pokut. Za 650 tisíc!

4. 11. 2011 | Petra Dlouhá | 147 komentářů

Na černo nikdy nejela, přesto má platit 41 pokut. Za 650 tisíc!

Jezdíte na černo? Paní Jaroslava ne. Přesto po ní pražský dopravní podnik vymáhá šest set padesát tisíc a v exekuci jí chce zabavit i střechu nad hlavou. Má spravedlnost a lidskost... celý článek

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

4. 6. 2011 | Martin Vlnas | 9 komentářů

Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu

„Zatím investujeme do charity druhého řádu – veřejné dopravy. Většina toho, co vyděláme, jde teď na vlaky. Věřím ale, že za pět, deset let bychom mohli celý roční zisk odevzdávat na... celý článek

Z radnice do zadnice: jak investuje česká samospráva

12. 5. 2011 | Aleš Tůma | 4 komentáře

Z radnice do zadnice: jak investuje česká samospráva

Nad investováním některých radnic zůstává rozum stát. Vedení několika měst (například Sokolova) a pražských městských částí koupily přes společnost Key Investments nelikvidní dluhopisy... celý článek

Revizor: když se z povolání stane cejch

13. 4. 2011 | Petra Dlouhá | 30 komentářů

Revizor: když se z povolání stane cejch

Sotva je zmerčíme, dostáváme osypky. Máme nutkavou potřebu si odplivnout a vulgárně ulevit. Přirovnáváme je k estébákům. Když jim chceme zavřít pusu, natrhneme jim ucho a přerazíme... celý článek

Partners Financial Services