Policejní sbírka fotografií automobilů zachycených při dopravním přestupku utěšeně roste. Vzhledem k okolnostem vzniku fotky jistě nepostrádají jistou dynamiku a dramatický náboj. Těšme se, že z nich policisté někdy udělají pěknou výstavu. K ničemu jinému jim totiž nejsou.
Drtivá většina řidičů, které policie „nedopadne“ hned na místě, se podle statistik odvolá na právo nevypovídat proti vlastní osobě nebo osobě blízké. Poslanci nyní hrdě hlásí, že podobným výmluvám bude konec. Za své vozidlo má podle novely zákona o silničním provozu vždy odpovídat provozovatel. Nic se ovšem nejí tak horké, jak se upeče – novela měla platit od příštího roku, kvůli přijetí evropské směrnice o řidičských průkazech se však změna odkládá až na leden roku 2013.
A především není vůbec jisté, že potom bude mít plánovaný dopad. Až si policisté pozvou provozovatele vozidla k vysvětlení přestupku, ve kterém jeho auto hrálo hlavní roli, může použít hned několik triků.
Nové výmluvy na obzoru – složitější...
Prvním z nich je uvést jako řidiče osobu „vzdálenou“. Provozovatel vozidla policistům například vysvětlí, že jeho automobil v době spáchání přestupku řídil kamarád John Collins z Jihoafrické republiky, který naposledy bydlel v Johannesburgu na adrese North Street 127. Stačí se podívat, jak funguje komunikace s jihoafrickými úřady při jednání o vydání Radovana Krejčíře. Myslíte si, že se podaří zajistit výpověď údajného Johna Collinse kvůli tomu, že jel moc rychle řekněme na Pražském okruhu? Je dost pravděpodobné, že se přestupek nevyřeší do jednoho roku od spáchání, takže bude promlčený. A kvůli zdlouhavé komunikaci s úřady vzdálených zemí by se taky vymáhání pokuty mohlo také pěkně prodražit.
Druhý trik je pak vytvoření řetězce známých, kteří se budou odkazovat na další známé. Provozovatel vozu Petr Novák tak policii řekne, že auto v době spáchání přestupku řídil jeho kolega Jan Novotný, ten bude předvolán k „podání vysvětlení“, kde uvede, že automobil měl sice vypůjčený, avšak v inkriminované době ho neřídil on, ale Martin Svoboda. Ten se z první návštěvy na policii omluví pro nemoc, podruhé bude tvrdit, že vozidlo půjčil Marii Koudelkové. A takto stále dokola, než bude přestupek promlčený.
... i pro každého
Tyhle finty mohou být organizačně i jinak náročné. Je tedy možné, že značná část, těch, kteří se nyní vymlouvají na osobu blízkou (což je naopak velice snadné), by se k nim neodhodlala. Jenže třetí trik je naprosto jednoduchý a přístupný všem – totiž výmluva na osobu blízkou. Tentokrát ne v podání provozovatele vozidla, ale prvního člověka, na kterého odkáže. V předešlém případu by tak stačilo, kdyby Novák řekl, že auto měl půjčené Novotný – který odkáže na ústavní právo nevypovídat proti osobě blízké. A jsme zase tam, kde jsme byli před slavnou novelou.
Když provozovatel vozu nebude zkoušet žádné ze zmíněných kouzel a bude jen tvrdit, že auto měl půjčené někdo jiný, nehrozí mu odebrání bodů, ale jen desetitisícová pokuta. To jistě není hrozba, která by některé silniční piráty s nadupanými bouráky za miliony přiměla k dodržování pravidel silničního provozu.
Zástupci ministerstva dopravy ovšem mají za to, že pokud by se náhodou současná novela zákona neujala a nebyla dostatečně účinná, není nic snazšího než zákon zase novelizovat. Jestliže jsou ale už nyní v zákoně patrné mezery, proč se nenapraví hned? Ne snad proto, že neustálá novelizace novel je podstatou práce mnoha poslanců a jejich úředníků?
Jak sesednout z kolotoče?
Nabízejí se dvě možná řešení:
Presumpce viny: provozovatel bude plně odpovídat za přestupky spáchané v jeho voze, bude platit pokuty a přicházet o body. Odvolávat se na jiné osoby nebude mít smysl, bude na provozovateli, aby případně prokázal – například firemní knihou jízd nebo doznáním druhé osoby – že on za volantem neseděl.
Návrat policistů na silnice, chytání viníků při činu: radary a elektronická zařízení nás stály nemálo peněz. Jenže sebepěkněji zaostřený portrét espézetky z radaru nemá valný smysl, pokud není vyfotografovaný a jasně rozeznatelný i řidič. Naproti tomu je prokazatelně dost těžké vymlouvat se, že řídila blízká osoba, když se právě osobně nalézáte za volantem.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
16. 3. 2013 12:07 | Petr Mašek
...Jestli se nemílým, je toto varianta i po zavedení holandského modelu ???
26. 12. 2012 12:35 | řidič
Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké.
Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 12. 2012 12:35 | řidič
Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké.
Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 12. 2012 12:34 | řidič
Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké.
Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
7. 11. 2011 23:28 | David
31. 10. 2011 21:36 | Jakub
Viz novela:
(4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností správní delikt podle odstavce 1 projedná, pouze pokud učinil nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku a
a) nezahájil řízení o přestupku a věc odložil, protože nezjistil skutečnosti odůvodňující zahájení řízení proti určité osobě, nebo
b) řízení o přestupku zastavil, protože obviněnému z přestupku nebylo spáchání skutku prokázáno.
A ještě jedna věc: médii oblíbená fráze "zneužívání osoby blízké" není nic jiného než ústavní právo nevypovídat. A není třeba to svádět na osobu blízkou, ústava zaručuje možnost nevypovídat především PROTI SOBĚ. Jinými slovy, dobrovolně se neudávat. Toto právo má zaručeno ústavou každý. Dokonce i vrah může nevypovídat. Ale u dopravních přestupků je to zřejmě odporné zneužívání. A jelikož to říkají média, tak je to pravda!
28. 10. 2011 11:28 | Veronika
27. 10. 2011 23:49 | Pavel
27. 10. 2011 22:08 | jihra
27. 10. 2011 19:07 | Marek
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 10. 2011 17:21 | Lagarto
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 10. 2011 16:21 | johan
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 10. 2011 16:14 | Lagarto
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 10. 2011 16:06
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 10. 2011 15:51 | Martin
Zobrazit všech 25 komentářů