Letiště Praha-Ruzyně. Sedm hodin ráno. Stojím ve frontě na odbavení a otráveně sleduji skupinku anorektických ruských modelek, jejichž zavazadla se po víkendové nákupní divočině ne a ne vejít do váhového limitu. Platit 100 eur za kila navíc se jim očividně nechce. Pán za přepážkou je ale neoblomný a trvá na svém. Děvušky nakonec s křivými úsměvy vytahují bankovky…
Zatímco postupuji ve frontě a za zády mi pomalu doznívají peprné ruské nadávky, přichází na řadu pán, kterého jsem předtím zahlédl v mekáči, kterak se futruje Big Macem s hranolky a vše zalévá pořádným jahodovým šejkem. Podle jeho vzhledu není těžké odhadnout, že tímhle způsobem snídá už pěknou řádku let. Tipoval bych mu poctivý metrák a určitě ještě pár kilíček navíc. Odbavení ale proběhne bez nejmenších problémů. Pán cestuje nalehko, jen s příručním zavazadlem, brašnou na počítač a napěchovaným papírovým pytlíkem se žlutým emkem na červeném pozadí. Za pár okamžiků je vše hotové a bedna kytu se spokojeně valí k pasové kontrole. Když přicházím na řadu já, myslím na jediné: hlavně abych nechytil místo vedle něho…
Živá váha taky váha
Také vám přijde tahle férovost, tak trochu neférová? Proč by si měli lidé, kteří svá kila navíc nosí raději v kufrech než tukových polštářích, připlácet, zatímco jejich oblřímí spolucestující žádné penále nečeká? Notabene: zavazadlům stísněný prostor možná nevadí, ale tlouštíci přímo omezují komfort svých spolucestujících...
Co takhle celý systém reformovat? Navrhoval bych leteckým společnostem třeba následující řešení: před každou přepážkou pro odbavení pasažérů by mohla být nainstalována speciální „vážicí plošina“, v principu velmi podobná té, kterou používají policisté při odhalování přetížených kamionů na silnicích (teď trochu přeháním, nejde mi ale o nosnost, nýbrž o provedení). Každý cestující by na ni vstoupil i se všemi svými zavazadly a teprve celková hmotnost nákladu by rozhodla o tom, zda se bude vytahovat peněženka, nebo ne. Pokud by byl náklad mužského pohlaví a vážil by se zavazadly víc než 125 kilo, platilo by se. Pokud by na váze stále žena, stačilo by kilogramů 110. (Pokud by do hry vstoupila genderová rovnost podle Evropská unie, nejspíše by to dopadlo smutným sjednocením váhy na 117,5 kilogramech).
Jak jsem k takovým číslům došel? Zaokrouhlil jsem průměrnou hmotnost Čechů a Češek, přidal jsem desetikilovou rezervu a dalších třicet kilo na zavazadla. Příplatek by pak mohl být třeba 100 eur za každých deset kilo navíc. Pokud by šlo o obezitu jako důsledek choroby, stačilo by potvrzení od lékaře.
Tahle myšlenka má samozřejmě i svá proti, ale podle průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Ryanair, souhlasí s nějakou formou příplatku pro obézní plná třetina (pravděpodobně ta štíhlejší) cestujících. „Pokud poplatky zavedeme, třeba to podnítí i některé naše velmi velké zákazníky, aby zhubli,“ okomentoval výsledky mluvčí Ryanairu Stephen McNamara. Váhy pro cestující jsou zatím na letištích výjimkou. Používají se jen u slabších nízkokapacitních letadel, kde záleží na každém kilu. Možná se to však brzy změní…
Chcete sedět na dvou židlích? Taste šrajtofli!
A jaká je situace ve světě? O sčítání hmotnosti zavazadel a jejich majitelů se zatím jen uvažuje. Jiné formy zpoplatnění už ale fungují v praxi. Průkopníkem v oboru jsou (nikoliv překvapivě) letecké společnosti z mekky obezity, Spojených států. Pokud jste obézní a chcete letět například se společností United Airlines z Chicaga, platí pro vás jasná pravidla:
- Pokud se nevejdete do své sedačky v zaplacené třídě nebo
- pokud si nemůžete zapnout bezpečnostní pás, přestože jste použili jeho prodlužovačku,
- nebo si nemůžete sklopit loketní opěrku, když sedíte,
musíte si povinně zaplatit příplatek za další sedadlo. Stejně pochodíte u Delta Airlines, US Airways či United Airlines. Continental Airlines dokonce účtují za další sedadlo plnou cenu. Jestliže žádné volné sedadlo není, máte smůlu.
Kevin Smith; foto Fox News
Na podobné pravidlo doplatil při letu s jinou americkou aerolinkou Southwestern Airlines třeba americký režisér Kevin Smith, který si na poslední chvíli změnil let, a protože nebyla volná dvě místa, zkusil, jestli mu to projde. Neprošlo. Do letadla se sice dostal, jenže jakmile letušky zjistily, že se zkrátka nevecpe, byl zase rychle „odejit“. Jiní dopravci zase plánují pracovat s indexem tělesné hmotnosti (více v boxu dole). Platit by podle návrhu musel každý, který má 40 bodů nad ideální hranicí.
České aerolinie se podobnou taxu zatím rozhodně zavést nechystají. „V souvislosti s přepravou cestujících s nadváhou, neexistují v Českých aeroliniích žádné váhové, rozměrové ani objemové limity. Společnost o zavedení poplatků za přepravu cestujících s nadváhou neuvažuje,“ říká Dan Šábík z odboru komunikace firmy. Letecká společnost spoléhá na zdravý úsudek svých zákazníků. Podle zkušeností z běžného života – například cest vlakem, autobusem či tramvají by měl cestující být schopen sám zvážit, jestli se do sedačky v letadle vejde. A kdo se nevejde, ať si za běžnou cenu koupí sedadlo navíc nebo si připlatí za první třídu, kde jsou sedadla na rozměrnější zadnice již připravená a zvyklá.
Když cestují letadlem zápasníci sumo, několik sedaček se z letadla dokonce dočasně vymontuje. Můžete si to zkusit sami: žijte pět let jen o cole, hranolcích a hamburgeru a až budete mít aspoň dva metráky padesát, vydejte se na cesty. Za vymontování sedaček budete samozřejmě muset řádně připlatit. Jenže to je opravdu férová férovost. A ne když já sedím na polovičce svého sedadla a na druhou půlku přetéká můj soused. A oba platíme stejně!
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
13. 1. 2012 21:28 | drahomír
jako u foťáka :-).
12. 8. 2011 1:08 | Krutoprďák
11. 8. 2011 21:44 | jezevec
navíc poněkud absurdně platíte i druhé přistávací poplatky což jest daň z hlavy.
další zvláštností je, že některé společnosti vám rády prodají dvojsedadlo, ale zároveň si vyhrazují právo vám dvoják zrušit, a již zaplacené sedadlo prodat někomu jinému. peníze vám paxamozřejmě vrátí, ale pokud se do zitsu opravdu nevejdete, může vzniknout nepříjemná situace.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 17:43 | Martin Vlnas
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 16:12 | Lagarto
Při dnešním check-inu již není možné rozsazovat, protože většina check-in probíhá přes net, nebo v samoobslužném kiosku. V praxi ale check-in SW počítá rozložení váhy a v krajním případě systém uzavře některá sedadla v nabídce. Počítá se s 80 kg/normo-osoba a to v průměru vyjde. Nevylučuji, že některé firmy mají dokonce jiné normo-osobní parametry pro muže a ženy. A s uložením kufrů se čeká až na check-in posledního cestujícího, pak systém řekne, zda všechna zavazadla dopředu, dozadu, či napůl. Toto všechno ale v 99,9% je jen o ekonomice provozu, ne o bezpečnosti. Všude jsou rezervy. Kritické to může být až pakliže se chyb nashromáždí vícero v jednu chvíli :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 15:45 | Martin Vlnas
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 15:44 | Martin Vlnas
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 15:42 | Martin Vlnas
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 15:39 | Nox
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 14:39 | HoP
11. 8. 2011 13:25 | krutoprďák
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 8. 2011 13:16 | Jahoda František
11. 8. 2011 12:33 | Lagarto
11. 8. 2011 12:31 | Vrtak
11. 8. 2011 7:54 | Josef Bucman
To ze se Aerolinky neumi postarat o chod sveho podnikani neni muj problem.At je vlastni stat ,kdyz neumi podnikat.Kila navic : Merim 180 cm a vazim 82 kg.Neni to vaha perfektni ,ale obezni nejsem.Muzi jsou ,byli a vzdy budou v prumeru tezsi nez zeny.( ma pritelkyne vazi 45 kg ) Kdo kde a kdy vymyslel jsednoceni vah na 117.5 ? Je to tak individualni ,ze by v tom byl hokej.Co zima a leto ? V lete mam na sobe sortky a triko ,v zime bundu boty ,...Jaky byl rozdil mezi rocnim obdobim ??
V zasade jsem pro celkovou vahu,ale netusim jak by to nekdo zprovoznil.Jinak receno .V prosinci pojedu ja ( 82 KG ) + 23.5 KG povoleny kufr + cca 5kg obleceni. = 110 KG ,takze ano vyhoda pro me.Co ale chlap co meri 2 metry a jeho boty a bunda vazi vic ? Muze on za to jak se narodil ?? Byl by v tom chaos a nakonec by zas nevedeli kolik si rict za poplatky.
Zobrazit všech 17 komentářů