Bez aktuálních zpráv ani ránu
Ne nadarmo se říká, že není nic staršího než včerejší noviny. A rychlost přenášení informací se díky elektronickým médiím ještě zvýšila, až neuvěřitelně. Tento fakt ovlivňuje sociální návyky lidí po celé planetě. Pro mnoho z nich začíná každé ráno tím, že zapnou počítač a podívají se na internet, co je ve světě nového. Někdo si raději dopřeje četbu novin u snídaně při konzumaci kávy. Mnozí z nás hledají aktuální informace také při cestě do práce na svých mobilech, tabletech a čtečkách. Společné večeře v rodinném kruhu často probíhají u televize při sledování zpravodajských relací a někdo zase neulehne na lože bez toho, aby zkontroloval, co dělají přátelé na Facebooku nebo na Twitteru. Média a zpravodajství zkrátka neodmyslitelně patří k našemu životu.
Převálcují elektronická média ta tištěná?
Existují názory, že elektronická média budou mít na svědomí zánik médií tištěných. Někteří odborníci ale oponují tím, že se s rozvojem elektronických médií jenom změní obsahová struktura novin a časopisů, které budou reagovat cílením na kvalitu informací. Větší prostor podle nich dostanou například nadčasová témata a analytické komentáře. Aktuální zpravodajství bude především doménou internetu, televize a rozhlasu. Mnoho mediálních kritiků ale upozorňuje na to, že rozvoj elektronických médií vede naopak k větší povrchnosti zprostředkovaných informací. Mediální obsah musí za každou cenu zaujmout na první pohled a často jsou k tomu využívány různé zábavné prvky a zjednodušení, která devalvují informační hodnotu. Vzniká jakési nepřehledné tržiště, kde trhovci halasně vychvalují své zboží, kde je snadné zabloudit a kde člověk musí opravdu důkladně vybírat, aby se dostal ke kvalitním informacím.
Přečtěte si, jaká média při získávání aktuálních informací využívají námi oslovení experti. Rovněž nás zajímalo, v čem jim vyhovují právě ta, kterým dávají přednost.
DANIEL DOČEKAL
novinář, mediální odborník
Využívám takřka výhradně internetová média. Zhruba z dvaceti procent česká, jinak výhradně zahraniční. V souhrnu jde zhruba o osm set zdrojů, řada z nich je čerpána přes RSS a podobné metody a velkou roli v tom má tablet, který umožňuje informace získávat kdykoliv, kdekoliv a včas. Velmi důležitá při získávání informací pro mě jsou sociální média – Twitter a Facebook, kde se řada informací objeví ještě dřív než v médiích. Česká média mají, většinou, velmi značné zpoždění za čímkoliv a bohužel jejich kvalita dosti kulhá.
MILAN FRIDRICH
výkonný ředitel nových médií v České televizi
Jde o to, jaké informace zrovna hledám; zprávy z ČT24, sleduji ale rovněž iDnes.cz, Aktuálně.cz, Novinky.cz, večerní zprávy na jiných televizích, čtu denně čtvery seriózní noviny a dva bulváry. Jsem šestnáct let v branži, a tak jsem zvyklý neustále sledovat informace z více zdrojů a formátů, co se děje a jaké je aktuální mediální dění.
KATEŘINA HRUBEŠOVÁ
výkonná ředitelka Sdružení pro internetovou reklamu
Internet. Je globální, dostupný a kombinuje v sobě noviny a televizi.
PETR KOUBSKÝ
analytik a konzultant v oboru informačních technologií
Sociální sítě, čtečku s cca 400 stále doplňovanými RSS feedy, Google, BBC World Service a časopis The Economist.
PAVEL KRBEC
ředitel internetu a ostatních interaktivních služeb TV Nova
Využívám tn.cz, Televizní noviny, mediar.cz, CNN, Skynews, theregister.co.uk, Wired a odkazy svých přátel z Facebooku.
JIŘÍ MAJSTR
budoucí generální ředitel ČTK
Samozřejmě, že používám primárně zpravodajské servisy ČTK, které zahrnují různé individuálně nastavené výběry, včetně českých novin. Je to pro mě ověřené, rychlé a spolehlivé zpravodajství. Názory si vytvořím sám – to co potřebuji, jsou fakta. Kritéria pro výběr zdrojů mám jen dvě: názory musejí být inspirativní a fakta musejí být ověřená.
Jinak sleduji především v elektronické podobě, v počítači, na tabletu, v mobilním telefonu, v televizi nebo v Kindlu: servis Reuters, BBC, Guardian, The Daily Telegraph, Finacial Times, New York Times, The Washington Post, LA Times, The Economist, anglický Spiegel, anglický Le Monde diplomatique, z televizí ČT24, TA3, BBC, Al-Džazíru, Sky News, CNN. Vývoj novinek sleduji také na Twitteru, prostřednictvím různých výběrů do čtečky Kindle a výběrem kvalitních kontaktů i na Facebooku, kde mne stejně jako „moji“ lidé na Twitteru informují o spoustě věcí, které bych jinak propásl. A v odborných pohledech sleduji třeba Mediář, Digizone, Cyberjournalist, Niemanlab, Technorati, blog Toma Glocera (šéfa Reuters), Editors Weblog, blog Jeffa Jarvise, Journalism.org a jako třešničku třeba podcasty Marka Kermoda o filmech, podcast BBC The News Quiz (uvolňující a sžíravá politická satira) nebo videopodcasty o fotografii, třeba Lightroom Killer Tips nebo Photoshop User TV.
ALEŠ MICHL
ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank
Mám rád Dilberta.
TOMIO OKAMURA
viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
Pro všeobecné informace využívám pouze elektronická média, vyhovují mi rychlou přístupností a možností si zároveň na internetu dohledat i další doplňující detaily. Na sledování televize či pravidelné poslouchání rozhlasu nemám čas. Co se týče odborných informací z cestovního ruchu, tam využívám především zahraniční odborná periodika, mnoho informací také čerpám z analýz a průzkumů naší Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a Evropské asociace cestovních kanceláří (ECTAA), kde se jedná především o legislativně-právní záležitosti. Většinou je vše také elektronickou formou.
FILIP ROŽÁNEK
vedoucí redakce ČRo Internet
Internetové zpravodajství, ČT24 a rozhlasové zpravodajství na mobilu (m.rozhlas.cz). Jejich společným znakem je rychlost, nabízejí aktuální dění prakticky v přímém přenosu. Nikdy jsem nebyl typ člověka, který by čekal na večerní hlavní zprávy, nebo si v dnešních novinách četl včerejší události a věštby z křišťálové koule, jak to bude zítra.
JAN TRAXLER
ekonom, ředitel FINEZ Investment Management
Na aktuální data z finančních trhů využívám klasické zdroje – Reuters, Bloomberg, Morningstar. Daleko důležitějším zdrojem informací, nebo spíše inspirace a myšlenek, jsou pro mě názory zkušených matadorů, jako jsou Warren Buffett, Jeremy Grantham, Mark Mobius, Marc Faber, Donald Coxe, Doug Casey, David Rosenberg a mnoho dalších.
Jaká média využíváte k získávání aktuálních informací? Dáváte přednost tištěným, nebo elektronickým médiím?
Sdílejte článek, než ho smažem