Rok 2005 přinesl mírný růst leasingového trhu movitých věcí, a to o 4 % na 103,6 miliard korun. V celé dosavadní patnáctileté historii českého leasingu tak jen rok 2004 znamenal mírný pokles. Příčinou tehdy byl především vstup do EU, kdy řada podnikatelských subjektů svá investiční rozhodnutí učinila již dříve nebo je naopak odložila. Druhým významným faktorem byly daňové změny, které způsobily přesun spotřebitelů od leasingu ke splátkovému prodeji, viz níže.
Samotná čísla posledních let by sice mohla být považována za stagnaci (viz tabulka vývoje leasingových obchodů), neboť růst je již jen mírný. Nicméně proto, že ubývá množství spotřebitelských (tedy nepodnikatelských) leasingových obchodů, pak i stagnace, resp. mírný růst, ukazuje, že naopak přibývá typických klientů leasingu - firem.
Objemy leasingových obchodů členů České finanční a leasingové asociace* (v mld. Kč) |
Rok |
Movitosti |
Nemovitosti |
1991 |
6,5 |
0,685 |
1992 |
16 |
0,446 |
1993 |
17 |
0,562 |
1994 |
28 |
0,676 |
1995 |
32 |
0,343 |
1996 |
46 |
0,388 |
1997 |
63 |
1,226 |
1998 |
63,5 |
4,366 |
1999 |
75 |
5,642 |
2000 |
84,5 |
4,395 |
2001 |
96 |
5,815 |
2002 |
97 |
9,116 |
2003 |
99,3 |
9,4 |
2004 |
96,6 |
11,778 |
2005 |
100,5 |
12,576 |
Zdroj: www.cfla.cz |
* členové ČFLA kontrolují asi 97 % leasingového trhu |
Silným podílem spotřebitelského leasingu však stále v porovnání se zahraničím vybočujeme ze statistik. Na počátku devadesátých let byla hlavní příčinou tohoto trendu snaha leasingových společností zajistit se proti nesplácení - pokud klient nezaplatil splátku, leasingová společnost předmět zabavila a prodala, tím minimalizovala riziko ztrát. Důvodem, proč se spotřebitelskému leasingu daří i dnes, je skutečnost, že většinou k němu
spotřebitelé získají další služby, např. pojištění.
Užitečné internetové adresy |
www.clfa.cz - Česká finanční a leasingová asociace |
Pokles spotřebitelského leasingu má ale i "vykazovací" příčinu.
Změna v režimu DPH, která leasingovou službu zatížila vyšší sazbou, vedla řadu leasingových společností zaměřených na koncové spotřebitele k nabídce nových služeb, především splátkového prodeje. Ten totiž jako finanční služba DPH nepodléhá. To se projevilo v leasingových výsledcích za rok 2004, kdy například GE Money Auto vykázala meziroční pokles objemu obchodů o 37 %. Současně však firma zaznamenala
obrovský nárůst splátkových prodejů a
spotřebitelských úvěrů (obojí samozřejmě poskytla na nákup automobilů), který
pokles leasingu více než kompenzoval. Pokles objemu leasingových obchodů GE Money Auto i loni pokračoval, stejně jako naopak rychle roste její objem v ostatních finančních produktech.
Konsolidace trhu pomalu pokračuje
Už řadu let se na prvních místech tabulky přehledu hráčů na trhu leasingu seřazených podle nově uzavřených obchodů objevují stále stejná jména - ČSOB Leasing (profil, názory), CAC (profil, názory) a ŠkoFIN (profil, názory). V roce 2005 představovaly transakce těchto firem 39,35 % veškerého leasingu movitých věcí v ČR. Rychlý růst prvního v pořadí, ČSOB Leasingu, se odráží v neustálém zvětšování jeho tržního podílu - z 13,8 % v roce 2004 na 16,1 % v roce loňském. Svůj podíl posilují i menší hráči, jejichž pořadí se každoročně obměňuje jen nepatrně. Změny možná přinesou jen případné akvizice, které se ale leasingu, jako jedinému z oboru finančních služeb, zatím spíše vyhýbaly.
První vlaštovkou byla loni v srpnu koupě 9. největšího hráče ČP Leasingu francouzskou společností Sofinco ze skupiny Credit Agricole. Nový vlastník však zatím nezměnil ani logo, na nějaké významnější ovlivnění trhu si tak budeme muset počkat. Celkově však stále na leasingovém trhu působí okolo stovky firem (před pěti lety jich bylo dvakrát více), z toho členy České finanční a leasingové asociace je asi 70 společností, které dohromady kontrolují 97 % trhu.
Přidaná hodnota táhne
O tom, že český trh začíná dospívat, svědčí kromě ubývajícího spotřebitelského leasingu i to, že ve struktuře leasingů začínají přibývat služby s přidanou hodnotou. Například podíl operativního leasingu vyskočil z 8 procent v roce 2004 na 12 procent loni. Tento posun ukazuje, že zájem klientů se začíná posouvat od jednoduchého financování směrem k outsourcingu konkrétní služby. Operativní leasing už totiž není leasingem tak, jak si jej představujeme, ale především službou. Zájem o něj mají v současnosti stále především nadnárodní společnosti, které jej preferují nejen pro možnost dosažení úspor, ale také z účetních důvodů. Zatímco finanční leasing vstupuje podle mezinárodních účetních standardů do rozvahy, a ovlivňuje tak řadu poměrových ukazatelů finanční analýzy (například výnosnost aktiv), operativní leasing rozvahu nezatěžuje. Především pro společnosti obchodované na burze je tato skutečnost důležitá, neboť investoři tyto ukazatele bedlivě sledují. Díky těmto faktorům lze očekávat pokračování rychlého růstu segmentu operativního leasingu i v letošním roce.
Zatím nejoblíbenějším předmětem operativního leasingu u nás jsou automobily. Svědčí o tom i přehled největších hráčů v tomto segmentu. Na prvních šesti místech jsou společnosti poskytující téměř výhradně operativní leasing automobilů, například LeasePlan (profil, názory), ŠkoFIN či Business Lease (profil, názory). První a třetí zmíněné firmy působí na trhu již řadu let a byly průkopníky, kteří přesvědčovali firmy o tom, že operativním leasingem vozového parku ušetří. Jejich úsilí začíná přinášet ovoce, ovšem také jejich konkurentům. Zatímco ještě v roce 2000 šlo v podstatě o trh těchto dvou firem, dnes je na něm řada silných hráčů, kteří často přišli teprve nedávno. Například společnost Arval, která patří ke světové špičce, na český trh vstoupila teprve v roce 2003.
Vývoj objemu operativního leasingu |
Rok |
Objem v mil. korun |
Meziroční změna |
2002 |
4 126 |
|
2003 |
4 605 |
11,61 % |
2004 |
7 725 |
67,75 % |
2005 |
12 133 |
57,06 % |
Zájem o vyšší přidanou hodnotu také vidíme u spotřebitelského leasingu. Této službě zůstávají "soukromí" klienti věrní i proto, že jim nabízí možnost získat spolu s leasingem další služby (pojištění, asistenční služby apod.), které by samostatně sjednané byly velmi drahé.
Splátkový komplement
Jak již bylo zmíněno výše, stává se především pro společnosti zaměřené na spotřebitele důležitou službou i splátkový prodej. Ten je spolu s bankovními úvěry produktem, který bývá na západ od našich hranic nejčastěji využíván k financování nákupu osobních automobilů. Také u nás se začínají při prodeji aut mnohem více prosazovat tyto produkty, nicméně leasing má (i přes změny daňového režimu) stále své výhody v dodatečných službách (viz výše). I přesto splátkový prodej roste ročně o desítky procent. Statistiky splátkového prodeje podle předmětu však bohužel neexistují, nelze tak odhadnout, kolik z něj nahrazuje dřívější leasing aut a kolik jsou ostatní předměty.
Nejen spotřebitelé ale využívají splátkový prodej, ten často nahrazuje leasing u projektů financovaných z různých grantů či podpor EU. V podmínkách poskytnutí finanční podpory bývá totiž často požadováno, aby příjemce byl vlastníkem financovaného předmětu, což leasing splnit nedokáže. Leasingové společnosti tak dnes mají pro tyto situace připraven i splátkový prodej pro právnické osoby. Typickými klienty jsou obce, byla tak už financována řada čističek odpadních vod, veřejného osvětlení a podobných projektů. O splátkový prodej ale mají zájem i podnikatelé, kteří si chtějí před koncem roku nakoupit nové výrobní prostředky a ještě v daném roce je dostat do odpisů.
Auta stále vedou
Většina z nás si při vyslovení slova leasing vybaví osobní automobil. Je to i proto, že tento předmět býval, a stále je, nejčastěji financovaným objektem leasingu. Statistiky se mění ve prospěch ostatních aktiv jen pomalu, auta stále převažují. Loni bylo na leasing pořízeno 109 tisíc aut dohromady za 46 miliard korun. To představovalo necelých 46 % celkového objemu, jde tak o mírný pokles z více než 47 % o rok dříve. Viditelnější je pokles u leasingu ojetých automobilů, který se meziročně snížil z 8,5 na 6,3 miliard. Největší příčinou tohoto poklesu je výše zmíněný přesun financování těchto vozidel z leasingu do splátkového prodeje. Druhou nejoblíbenější položkou byly nákladní automobily, autobusy a další dopravní technika s 27,5 miliardami korun (asi 27 % celku), třetí nejvýznamnější jsou pak strojní zařízení s 21% podílem.
Leasing podle komodit (v mil. korun) |
|
2003 |
2004 |
2005 |
Strojní zařízení |
19 487 |
20 785 |
21 468 |
Počítače |
1 315 |
11 43 |
1 122 |
Dopravní prostředky bez os.aut |
26 899 |
25 154 |
27 492 |
Osobní automobily |
48 382 |
45 719 |
46 125 |
Letadla, lodě, vagony |
76 |
579 |
426 |
Ostatní |
3 134 |
3 176 |
3 867 |
jen za členy ČFLA
Zdroj: www.cfla.cz |
Drobné změny se projevují i v časové struktuře leasingových obchodů. Většina (91 %) je stále v časovém horizontu do 5 let, pomalu však přibývá i delších kontraktů. Zatímco v roce 2003 představovaly smlouvy na déle než 5 let jen 2,8 %, loni to bylo už 5,5 %.
Rozdělení leasingových obchodů podle délky smluv (mil korun) |
|
2003 |
2004 |
2005 |
Do 2 let včetně |
1 368 |
2 124 |
3 282 |
Do 5 let včetně |
95 101 |
8 9701 |
91 960 |
Do 10 let včetně |
2 821 |
4 731 |
5 524 |
Nad 10 let |
0 |
0 |
4 |
Zdroj: www.cfla.cz |
Továrna na leasing
Svou stabilní pozici si na leasingovém trhu vydobyly i nemovitosti. Objem uskutečněných obchodů loni dosáhl 12,6 miliard korun, při růstu o objemu 6,5 %, ale při menším počtu transakcí. Průměrná velikost leasované nemovitosti vzrostla z 98 milionů korun v roce 2004 na 145 milionů loni. Struktura uskutečněných obchodů se vyvíjí v silné korelaci s českým nemovitostním trhem. Zatímco před několika lety v nemovitostních leasingových operacích převažovaly retailové prostory, jejich podíl v několika posledních letech klesá. Jen za poslední dva roky klesl z 34 % na 24 % na celkovém objemu leasingu nemovitostí. To je dáno především nasyceností trhu, ale také rostoucí rizikovostí nových retailových projektů. Naopak silnější pozici začínají získávat průmyslové prostory, o jejichž financování roste zájem spolu s pokračujícím příchodem nových průmyslových výrobců do ČR. Významně roste i leasingové financování hotelů, turistických a zábavních zařízení. Také u nemovitostí se mění časová struktura uzavíraných smluv, ovšem směrem ke kratším kontraktům. Stále sice převažují smlouvy v rozmezí 8 až 16 let, začíná ale přibývat kratších.
Struktura leasingu nemovitostí podle typu nemovitosti (mil CZK) |
|
2004 |
2005 |
Retailové objekty |
4 055 |
3 059 |
Průmyslové objekty |
3 452 |
4 051 |
Administrativní budovy |
1 412 |
1 155 |
Hotely, turistická a závabní zařízení |
1 756 |
4 074 |
Veřejné služby |
58 |
111 |
Ostatní |
1 045 |
126 |
Zdroj: www.cfla.cz |
Vyvíjí se leasingový trh v ČR podle vašeho očekávání? Pořídili jste si něco na finanční leasing? Využívá vaše firma leasing operativní?