Expertní skupina původně složená ze zástupců Ministerstva financí České republiky (MF), České bankovní asociace (ČBA), Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), parlamentu a Česká národní banky (ČNB) se sešla jen třikrát (20., 25. a 29. července). ČNB už na prvním setkání zdůraznila, že se dalších účastnit nebude.
Třikrát a dost
Na třetí schůzce se už strany nebyly schopné shodnout ani na zápisu a navržených námětech, hlavně týkajících se terminologie ceníků. ČBA se odmítla účastnit příštích schůzek a skupina se rozpadla. Podle náměstka ministra Tomáše Prouzy měli ostatní zájem v debatě pokračovat. Proč by ale odchod jednoho měl zapříčit zánik celé skupiny? "Byl to únik vyvolaný nedostatkem argumentů pro věcnou diskuzi nebo nedostatečný mandát, který ČBA od bank měla," domnívá se Prouza.
ČBA má však jiný názor. Vyčítá MF, že návrhy nevyšly ze solidního výzkumu. "Struktura námětů vznikala nahodile, nestojí za ní fundovaná rešerše," vysvětluje náměstek výkonného ředitele ČBA Pavel Štěpánek. Trnem v oku zůstává taky ona diskutovaná diskuze. Podle ČBA ministerstvo zatím žádný dialog nezahájilo, ač o ní neustále hovoří. Dotazník, který MF adresovalo bankám, je toho důkazem. "Otázky determinují, jak na ně má být odpovězeno. Jedná se o hrubé vměšování do bank," dodává Štěpánek. ČBA si vybrala jen některá témata a převzala iniciativu na svá bedra.
MF na svých stránkách inzeruje následující: |
V průběhu července se intenzivně scházela Expertní skupina Ministerstva financí pro bankovnictví, na jejíž práci se vedle MF podíleli i odborníci spotřebitelských organizací a Česká bankovní asociace (ČBA). Výsledkem diskusí byla dohoda, podle které by měla ČBA připravit jednotnou terminologii základních bankovních produktů, zajistit přístupnost ceníků a jejich společnou databázi pro jednodušší srovnání podmínek různých bank a navrhnout Kodex práv klientů. "O řadě témat ale odmítla ČBA diskutovat, a proto se obracíme na jednotlivé banky. I když je ČBA našim přirozeným partnerem, jednání s členskými bankami ukázala, že některé z nich jsou připraveny výrazně zlepšit postavení svých klientů a nabídnout jim lepší podmínky. Chceme si tuto ochotu ověřit i u dalších bank," vysvětluje smysl konzultačního dokumentu náměstek ministra financí Tomáš Prouza. |
Třikrát a pokaždé jinak
Například připravuje vzdělávací program a bankovní výkladový slovník. Ministerstvo v zaslaných 88 otázkách (najdete je zde) také počítá se zvýšením bankovní vzdělanosti. SOS začalo vydávat spotřebitelský diář pro žáky středních škol na podobné téma. Když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Zvlášť, když oba hovoří jiným jazykem. Ale spolupráce mezi MF, ČBA a SOS prý pochopitelně existuje. Setkání se konají i přes rozpad skupiny expertů. Navíc se všechny strany přiklání pro dobrovolné řešení a před regulací legislativní. Takže není se čeho bát.
Na opačných březích jedné řeky stojí MF a úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Některé náměty ministerstva jsou v rozporu se zákonem. Například nulový poplatek za zrušení účtu. Že by se banky dohodly a při rušení účtu postupovaly jednotně? Nejde tak trochu o kartelovou dohodu? Banky volí opatrnost a nezbývá jim, než nediskutovat. Jsou totiž v tomto případě jediným subjektem, který nese riziko.
Zapojit se či nezapojit se?
Ovšem ani schůzka šéfa ministerstva s ředitelem ÚOHS není utopií. Dokonce proběhla už včera. ÚOHS se do návrhů nechce zapojovat, a to z důvodu údajné kartelové dohody 3 největších bank. Přesto však podle MF považuje jeho aktivity za přínosné pro zvýšení transparentnosti českého bankovního trhu. ÚOHS také upozornil, že o výši poplatků za služby a změnách zlepšujících postavení klientů bank by měly jednat jednotlivé banky a nikoliv bankovní asociace.
Co z toho vyplývá? Že všichni se scházejí se všemi. Ale rozhodně ne najednou. Každý se zaměřil jen na určitou část, jen ministerstvo je všeobjímající. Že všichni upřednostňují dohodu, mezi sebou však dohody nejsou schopni. Jaký to bude mít dopad na klienta? Nevědí.
A co si myslíte vy? Je postup ministerstva ten pravý? Zachovala se ČBA správně? Jde organizacím o zájem klienta? Sdělte nám