Ceny potravin v Česku stále rostou. Drobnými vychytávkami, jako je třeba nákup zboží těsně před datem expirace nebo zvýhodněné tašky s vyřazeným zbožím, ale mohou domácnosti na jídle ušetřit i několik tisíc měsíčně.
V redakci webu Peníze.cz jsme se zaměřili na potravinu, bez které si řada rodin neumí představit den – pečivo. Podle Českého statistického úřadu stál loni větší bochník chleba v průměru 43 korun, houska pak něco přes dvě koruny. Pro čtyřčlennou domácnost to znamená, že výdaje na pečivo mohou snadno překročit i tisícikorunu měsíčně, pokud se kupuje chleba, housky i sladké pečivo.
Podívejme se na modelový příklad: Rodina se čtyřmi členy, která v týdnu nakoupí koupí 3 × 10 housek a dva chleby, utratí za měsíc za tyto základní položky něco málo přes 600 korun. K tomu přibude sladké pečivo za zhruba 500 korun měsíčně. Celkem tak výdaje na pečivo dosáhnou asi 1100 korun měsíčně. Na neprodané pečivo dávají obchodníci slevu obvykle 25 až 50 procent. Pokud tedy rodina polovinu pečiva pořídí ve slevě, může na něm ušetřit přes 300 korun za měsíc. Při nákupu výhradně ve slevách pak může ušetřit až polovinu toho, co při běžném nákupu.
Sleva na neprodané pečivo je běžnou praxí hlavně menších pekáren, a to zpravidla jednu až dvě hodiny před zavíračkou. Nebo pak brzy ráno. Jak je to ale u velkých řetězců? Zeptali jsme se.
Čerstvé kategorie, mezi které patří kromě pečiva i mléčné výrobky nebo ovoce a zelenina, tvoří podle řetězce Albert největší část neprodaných potravin na prodejnách.
„Nejlepším způsobem, jak předejít plýtvání pečiva, je správně zásobovat prodejny a co nejvíce pečiva prodat. Proto pečivo před zavírací dobou pro zákazníky zlevňujeme až o 50 % – ke zlevnění přitom dochází zpravidla zhruba dvě hodiny před uzavřením prodejny,“ říká ředitel komunikace Jiří Mareček.
Řetězec Globus zákazníkům žádné slevy na pečivo před koncem prodejní doby nenabízí.
„Náš jedinečný systém vnitřního fungování dovoluje v některých případech eliminovat větší množství zboží, které by mohlo podlehnout expiraci. Umíme tak přizpůsobit plány výrob ze dne na den i z hodiny na hodinu aktuálnímu prodeji a nadbytky pečiva k výprodeji prakticky nemáme,“ tvrdí mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
Řetězec Kaufland podle mluvčí Renaty Maierl nabízí pečivo se slevou vždy podle frekvence zákazníků a množství zboží, které je v ten den potřeba vyprodat.
„Ve všech našich prodejnách v úseku ovoce a zeleniny jsme nově zavedli specializované stojany s balenými produkty ovoce a zeleniny, které během dne zlevňujeme. Standardem je zlevňování zboží s blížící se expirací napříč sortimentem. Naši zákazníci najdou zlevněné produkty v rámci sortimentní skupiny, které jsou označeny zlevněnou etiketou a heslem Nekrm koš,“ dodává Maierl.
Zákazníci Lidlu mají možnost zakoupit chléb z předešlého dne se slevou 60 %. Se stejnou slevou mohou nakoupit pečivo v sáčcích umístěné ve stejném stojanu jako tašky s ovocem a zeleninou.
Připravené sáčky obsahují několik kusů stejného druhu nebaleného pečiva a zákazníci je mohou nakoupit do poledne následujícího dne.
„Zlevnění pečiva v závěru otevírací doby je možné, nicméně se jedná o individuální rozhodnutí konkrétní prodejny v závislosti na aktuálním stavu zásob,“ dodává mluvčí řetězce Lidl Eliška Froschová Stehlíková. Takovou slevu ale podle ní nelze zaručit na všech prodejnách a vždy – zda ke zlevňování skutečně dojde, závisí na konkrétní situaci v daný den.
Penny nabízí zákazníkům výhodné balíčky s potravinami s blížícím se datem spotřeby. Za 79 korun obsahují kromě pečiva také ovoce, zeleninu a mléčné výrobky či uzeniny. Řetězec tvrdí, že zákazníci tímto způsobem získají zboží, které původně bylo přibližně za dvojnásobek ceny.
„Dále jsme spustili program Rohlíky na strouhanku, kdy nabízíme nespotřebované pečivo za zlomek ceny,“ dodává za Penny Market Martina Dvořáková.
Potraviny, kterým se blíží datum expirace, Tesco postupně zlevňuje, a to až na 70 %.
„Ve vybraných prodejnách na to máme speciální sekci Žádné jídlo nazmar. Slevy se neřídí pevně stanoveným časem ani dny, produkty zlevňujeme průběžně podle toho, jak se blíží jejich datum spotřeby,“ vysvětluje za řetězec Iva Pavlousková.
Mluvčí Billy Dana Bratánková k dotazu webu Peníze.cz ani po týdnu a opakovaném připomenutí nevyjádřila. Na oficiálním webu Billy jsme informace ke slevě na pečivo nenalezli.
Podle zkušeností uživatelů na facebookové skupině zaměřené na omezení plýtvání s potravinami dává Billa dává 50% slevu na balené chleby a 25% na ostatní pečivo, a to před koncem prodejní doby i na jejím začátku.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem