Spořitelna dává vánoční dárek. Slevy v obchodech zvýší o třetinu
3. 11. 2024 | Petr Kučera
Česká spořitelna přidá klientům odměnu 30 procent ke každé odměně, kterou formou takzvaného cashbacku nabízejí obchodníci v jejím slevovém programu Moneyback.
Zdroj: Ioannis7 / Shutterstock.com
Vláda schválila novelu zákona o obalech. Ta připravila cestu zálohování PET lahví a plechovek od nápojů, ale za obal její autoři prohlásili i reklamní leták. Ministerstvo životního prostředí chce, aby ti, kteří leták pustí do světa, přispívali na jeho likvidaci. Za reklamní letáky, které zejména informují o slevách, budou tedy muset obchodníci odvádět poplatek.
Výše poplatku za leták není v návrhu zákona přímo stanovena. Má ji později upřesnit prováděcí vyhláška, na tiskové konferenci v září mluvil ministr životního prostředí Petr Hladík o deseti haléřích za leták, dřív dokonce o pětadvacetníku za leták.
Poprvé by se poplatky za reklamní letáky měly platit v roce 2026.
Odpůrci novely během letošního roku proti zpoplatnění letáků několikrát vystoupili, argumentovali zejména tím, že pokud řetězce tisk letáků omezí, nedostanou se k informacím ti lidé, kteří prý o ně stojí nejvíc nebo je nejvíc potřebují, tedy senioři.
A pokud řetězce letáky neomezí, peníze, které na ně budou muset dát navíc, přeúčtují zákazníkům do cen.
Ministerstvo životního prostředí v důvodové zprávě k zákonu konstatovalo, že obchodní řetězce sice distribuci letáků už teď omezují, ale jejich využívání je pořád široké. Zavedení recyklačního poplatku má podle něj vést k jejich dalšímu omezení a k přechodu na online propagaci.
Řetězce samy potvrzují, že se snaží zákazníky přimět k používání vlastních aplikací, které dokážou na slevy upozornit, a že na letácích šetří, omezují nejen jejich počet, ale třeba i velikost, tisknout a distribuovat je ale většinou hodlají dál.
Některé dokonce tvrdí, že zájem o letáky mezi lidmi roste: „Pro řadu zákazníků představují tištěné letáky stále nejdůležitější kanál, z něhož čerpají informace o produktech v akci,“ řekl v červnu magazínu Finmag.cz Tomáš Kubík, mluvčí Penny Marketu. „V posledních dvou letech zájem o tištěné letáky mezi zákazníky ještě dokonce vzrostl,“ dodává Kubík s tím, že žádný ústup od letáků jeho společnost neplánuje.
Jiné řetězce mluví spíš o tom, že od letáků sice neustoupí, ale možná budou vymýšlet, jak jejich doručování líp zacílit. Tak mluvili například zástupci sítě obchodů pod značkou COOP.
Návrh nového znění zákona o obalech nyní půjde do Poslanecké sněmovny, kde se o něm pravděpodobně bude bouřlivě debatovat. Nelíbí se nejen opozičnímu ANO, ale výhrady dávali najevo i členové koaličních stran. Pokud tedy poslanci pošlou zákon dál senátorům, je možné, že to bude v poněkud odlišném znění.
Principu, který chce ministerstvo životního prostředí pro letáky zavést, se říká rozšířená odpovědnost výrobce. Princip v Česku funguje u mnoha výrobků – na účtence ho reprezentuje položka poplatek za likvidaci nebo recyklační poplatek.
U obalů je to podobné. Ten, kdo „uvede obal na trh“ je povinný zajistit sběr a recyklaci. Nebo za to někomu zaplatit. Platí se autorizované obalové společnosti, u nás je to akciovka EKO-KOM.
S letáky, kterých podle ministerstva životního prostředí končí v kontejnerech na papírový odpad ročně dvacet tun, to má fungovat stejně, aby nebyly – jak říká ministerstvo životního prostředí – v modrém kontejneru černým pasažérem.
Předvolební letáky politických stran a hnutí návrh na recyklační poplatek nezahrnuje.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem