Řetězce zaplatí za slevové letáky. Zmizí ze schránek?

Gabriel Pleska | rubrika: Aktuality | 11. 10. 2024 | 2 komentáře
Řetězce zaplatí za slevové letáky. Zmizí ze schránek?

Zdroj: Ioannis7 / Shutterstock.com

Vláda schválila novelu zákona o obalech. Ta připravila cestu zálohování PET lahví a plechovek od nápojů, ale za obal její autoři prohlásili i reklamní leták. Ministerstvo životního prostředí chce, aby ti, kteří leták pustí do světa, přispívali na jeho likvidaci. Za reklamní letáky, které zejména informují o slevách, budou tedy muset obchodníci odvádět poplatek.

Výše poplatku za leták není v návrhu zákona přímo stanovena. Má ji později upřesnit prováděcí vyhláška, na tiskové konferenci v září mluvil ministr životního prostředí Petr Hladík o deseti haléřích za leták, dřív dokonce o pětadvacetníku za leták.

Poprvé by se poplatky za reklamní letáky měly platit v roce 2026.

Odpůrci novely během letošního roku proti zpoplatnění letáků několikrát vystoupili, argumentovali zejména tím, že pokud řetězce tisk letáků omezí, nedostanou se k informacím ti lidé, kteří prý o ně stojí nejvíc nebo je nejvíc potřebují, tedy senioři.

A pokud řetězce letáky neomezí, peníze, které na ně budou muset dát navíc, přeúčtují zákazníkům do cen.

Ministerstvo životního prostředí v důvodové zprávě k zákonu konstatovalo, že obchodní řetězce sice distribuci letáků už teď omezují, ale jejich využívání je pořád široké. Zavedení recyklačního poplatku má podle něj vést k jejich dalšímu omezení a k přechodu na online propagaci.

Řetězce samy potvrzují, že se snaží zákazníky přimět k používání vlastních aplikací, které dokážou na slevy upozornit, a že na letácích šetří, omezují nejen jejich počet, ale třeba i velikost, tisknout a distribuovat je ale většinou hodlají dál.

Některé dokonce tvrdí, že zájem o letáky mezi lidmi roste: „Pro řadu zákazníků představují tištěné letáky stále nejdůležitější kanál, z něhož čerpají informace o produktech v akci,“ řekl v červnu magazínu Finmag.cz Tomáš Kubík, mluvčí Penny Marketu. „V posledních dvou letech zájem o tištěné letáky mezi zákazníky ještě dokonce vzrostl,“ dodává Kubík s tím, že žádný ústup od letáků jeho společnost neplánuje.

Jiné řetězce mluví spíš o tom, že od letáků sice neustoupí, ale možná budou vymýšlet, jak jejich doručování líp zacílit. Tak mluvili například zástupci sítě obchodů pod značkou COOP.

Návrh nového znění zákona o obalech nyní půjde do Poslanecké sněmovny, kde se o něm pravděpodobně bude bouřlivě debatovat. Nelíbí se nejen opozičnímu ANO, ale výhrady dávali najevo i členové koaličních stran. Pokud tedy poslanci pošlou zákon dál senátorům, je možné, že to bude v poněkud odlišném znění.

Přenesená odpovědnost

Principu, který chce ministerstvo životního prostředí pro letáky zavést, se říká rozšířená odpovědnost výrobce. Princip v Česku funguje u mnoha výrobků – na účtence ho reprezentuje položka poplatek za likvidaci nebo recyklační poplatek. 

U obalů je to podobné. Ten, kdo „uvede obal na trh“ je povinný zajistit sběr a recyklaci. Nebo za to někomu zaplatit. Platí se autorizované obalové společnosti, u nás je to akciovka EKO-KOM. 

S letáky, kterých podle ministerstva životního prostředí končí v kontejnerech na papírový odpad ročně dvacet tun, to má fungovat stejně, aby nebyly – jak říká ministerstvo životního prostředí – v modrém kontejneru černým pasažérem.

Předvolební letáky politických stran a hnutí návrh na recyklační poplatek nezahrnuje.

Gabriel Pleska

Autor článku Gabriel Pleska

Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz. Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Spořitelna dává vánoční dárek. Slevy v obchodech zvýší o třetinu

3. 11. 2024 | Petr Kučera

Spořitelna dává vánoční dárek. Slevy v obchodech zvýší o třetinu

Česká spořitelna přidá klientům odměnu 30 procent ke každé odměně, kterou formou takzvaného cashbacku nabízejí obchodníci v jejím slevovém programu Moneyback.

Benzin zaplatíte přímo v autě. Škoda láká i na slevu

11. 9. 2024 | Pavla Adamcová | 1 komentář

Benzin zaplatíte přímo v autě. Škoda láká i na slevu

Řidiči novějších vozů Škoda Auto nově mohou na čerpacích stanicích OMV platit za natankované palivo přímo přes centrální počítač auta. Službu nazvanou Pay to Fuel v Česku zavádí Škoda... celý článek

Air Bank láká na milionovou výhru. Každý měsíc do konce roku

10. 9. 2024 | Petr Kučera

Air Bank láká na milionovou výhru. Každý měsíc do konce roku

Air Bank spouští akci nazvanou Milionový účet. Za září až prosinec vylosuje pokaždé jednoho klienta, který vyhraje milion korun čistého (z celkové výhry 1 176 460 Kč za něj banka odvede... celý článek

Banky rozdávají tisíce. Přehled bonusů za vyzkoušení účtu

5. 9. 2024 | Petr Kučera | 12 komentářů

Banky rozdávají tisíce. Přehled bonusů za vyzkoušení účtu

K novému účtu nabízejí peníze zdarma. A kromě toho třeba poznáte, že jiná banka je lepší než ta vaše. Koneckonců víc účtů v různých bankách se může hodit vždycky. Kam se teď podívat,... celý článek

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

22. 7. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

Oblíbený benefit je dostupnější pro čím dál víc lidí. Teoreticky. Jenže salonky jsou rok od roku plnější, hlavně během dovolených. Provozovatelé salonkových sítí proto začali nabízet... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services