Registry dlužníků mají sloužit k tomu, aby banky měly informace o platební morálce žadatelů o úvěry. Jinými slovy, aby nepůjčily někomu, kdo už dluží na mnoha dalších místech a ke splácení nepřistupuje vždy odpovědně. Nad záznamy v registru se však často pozastavují lidé, kteří nerozumí slovu splatnost, a jsou překvapeni, že jim banky nechtějí poskytnout hypotéku, protože „jen o týden později“ zasílají splátky kreditní karty či jiného úvěru. Touto nezodpovědností se ale dostávají do registru dlužníků zcela oprávněně.
Na druhou stranu se objevují i případy, kdy se do registrů dostávají lidé skutečně neoprávněně, chybou banky. Při komunikaci s bankami obzvláště ohledně rušení úvěrových produktů (i rušení kreditních karet) je proto třeba dbát opatrnosti.
Podle zkušeností hypotečních specialistů lze dnes v podstatě o všech bankách na českém trhu říci, že si příliš nelámou hlavu s tím, kdy klienta dají do registru dlužníků. Bankovní logika v pozadí je prostá: čím více má klient záznamů v registru, tím více je pro svou domovskou banku lapen a jen tak jí neuteče. Protože jiné banky by po nahlédnutí do registru nechtěly s takovým klientem spolupracovat, respektive mu půjčit.
V praxi potom nastávají například situace, kdy člověk, který před několika měsíci ukončil kreditní kartu, má v registru za všechny tyto měsíce uvedeny splátky po splatnosti a karta je zde stále vedena jako aktivní. Proto v případě rušení úvěrových produktů a kreditních karet věřte jen tomu, co máte písemně a s razítkem banky.
Nejjistějším způsob, jak zjistit, zda nejste v registru vedeni neoprávněně, je nechat si výpis z registrů jednou za čas poslat, anebo to provést alespoň vždy po zrušení úvěrových produktů. V případě nejistoty ohledně bankovních produktů, jako je kreditní karta nebo půjčka, je dostačující výpis pouze z registru CBCB.
Ocitli jste se i vy či vaši blízcí někdy v registru dlužníků? Podělte se o své zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 4. 2012 23:11, Registrovaná
S Liškou do registru dlužníků
aneb jak se rychle a bez varování dostat do registru dlužníků. Jsem klientem spořitelny od roku 2004, v roce 2009 jsem uzavřela úvěr a bezchybně splácela. Minulý měsíc - březen 2012 mi výplata došla na účet později a já POPRVÉ nezaplatila včas. Očekávala jsem zaslánání upomínky a ono nic. Dne 11.4. jsme měla telefonní hovor s velice nepříjemným pánem ze spořitelny, kde jsme se domluvili, že vše uhradím a termín inkasa si posunu, aby splátka odešla včas. Dlužnou částku jsem 12.4 ihned uhradila, ALE .... dnes v 13.4. mi došel dopis - upomínka nedoplatku a co nepochopitelného pro mne, že jsem se dostala do registru dlužníků. Je to velmi nekorektní jednání a neúcta ke svým dlouholetým klientům. Vzhledem k tomu, že na uvěrové smlouvě je jako spoludlužník uveden i můj manžel, rovněž i on se dostal do regisru dlužníků, přestože přes 9 let platí našim dětem u stejné spořitelny stavební spoření. Jedinou možnou obranou proti takovému arogantnímu jednáni je dál s liškou již nespolupracovat.Doporučuji všem.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 7. 2010 12:31, JanS
zem: to je přece nesmysl, MBA Finance není členem ani Solusu, ani CCB, takže vás do registru nemůžou zanést.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.