Než se dostaneme ke změnám, pojďme se nejdřív podívat, kterých výrobců se nedotknou. Co zůstane stejné? Díly pro karoserie? Interiéry? Podvozky?
Výraznými změnami projdou prakticky všichni dodavatelé i subdodavatelé. Bude to ale postupný přechod, ne ze dne na den. Nejméně dotčení budou v nejbližší době opravdu třeba výrobci interiérových dílů, částí karoserie nebo ovládacích prvků.
Je tu ale také řada příležitostí k růstu. Takovou vidím třeba v dodávkách pro bateriové moduly – například v chladicích systémech, konektorech nebo kabelových svazcích. Proto bude zásadní získat pro Česko alespoň jeden projekt továrny na baterie.
Čekají zásadní změny i dodavatele těch komponentů, které zůstávají zdánlivě stejné? Jak velkou výzvou bude například přechod na veganské či bio materiály? Co dalšího se ve výrobě dílů změní?
Dodavatelé změnu vnímají a připravují se na ni postupně. Výrobkové portfolio ale nelze obměnit okamžitě, vyžaduje to určitý čas, investice a strategii. Změna kožených komponentů za alternativy je jen špička ledovce. Mnohem těžší bude zajistit nízkou uhlíkovou stopu všech vstupů, které tvoří výsledný automobil. Mezi další výzvy patří zvýšení produktivity továren a do budoucna bude hrát stále rostoucí roli také 3D tisk v sériové výrobě.
Motory jako takové si automobilky vyrábějí obvykle samy, může ale změna znamenat problém pro dodavatele jejich součástí? A co navazující díly jako převodovky?
Časem můžeme výrazné změny čekat v řadě kategorií. Dodavatelé vyrábějící komponenty související s motory, převodovkami nebo výfukovými systémy už teď zaznamenávají určité poklesy v odbytu. V budoucnu bude jejich situace velmi komplikovaná, obzvlášť pokud jsou na výrobě těchto produktů závislí. Z našeho loňského průzkumu vyplývá, že přibližně pětina dodavatelů v Česku by mohla být přechodem na elektromobilitu do určité míry zasažena. Tyto firmy budou muset část své výroby, nebo dokonce celou výrobu v budoucnu transformovat.
Vážně je reálné, aby se výrobce dílů pro spalovací auta přeorientoval na elektromobily?
Reálné to určitě může být. Závisí to na konkrétním výrobci a zejména na tom, jakou technologií, know-how a vybavením disponuje. Většina dodavatelů obvykle produkuje víc komponentů, takže se nedá říct, že by pro ně přechod k elektromobilitě měl fatální následky, jejich podnikání to ale do určité míry poznamená a ohrozí. Pro dodavatele, kteří se zaměřují výhradně na spalovací motory, to může být likvidační. Klíčová je tedy jejich ochota investovat do alternativní výroby a nedržet se jen starého řemesla.
Co výrobci palubní elektroniky? Jak moc se liší u elektrických aut oproti spalovacím? Je složitější, nebo naopak jednodušší?
Pro výrobce palubní elektroniky se otevírají široké možnosti. Po elektromobilech totiž sahají především zákazníci, kteří mají vyšší požadavky na zabudovaný software a infotainment. Podíl softwaru a elektroniky v hodnotě vozu tak výrazně narůstá. Obecně řečeno, přechod na elektromobilitu lze brát jako příležitost vyrábět komponenty s vyšší přidanou hodnotou. EY definovalo čtyři klíčové růstové trendy v rámci automobilového průmyslu pod zkratkou ACES, tedy autonomous, connected, electrified a shared. Dodavatelé v poslední době zvyšují
investice do výzkumu a vývoje a roste počet zaměstnanců, kteří se této oblasti v dodavatelských firmách věnují.
Jak jsou na tom dodavatelé v Česku? Škoda má v rámci koncernu na starosti spalovací platformu MQB A0, která má zůstat v nabídce i po konci spalovacích aut na unijním trhu. Hrozí, že zastydneme u spalovacích aut? Jsou čeští subdodavatelé na změnu připraveni? Jak se připravují?
Na to nejde odpovědět obecně. Nejlepší pozici mají větší nadnárodní koncerny s diverzifikovanou výrobou, slušnými maržemi a prostředky k investicím. Středně velcí výrobci závislí na komponentech do vozů se spalovacími motory jsou na tom hůř. V nejhorší situaci se ale nacházejí lokální výrobci, tedy ti menší, kteří pracují s relativně nízkou přidanou hodnotou, a prostředky na investice tím pádem příliš nemají.
Přerod bude pozvolný a troufám si říct, že je potřebný. Český průmysl díky němu dostane jakousi „ozdravnou kúru“ a do budoucna si může velmi polepšit.
„Spalovací platformu“ bych ale ještě nezatracoval, spíš naopak. Mít ji může být velmi užitečné, na některých trzích se spalovací motory budou prodávat ještě velmi dlouho. A to i po roce 2035, kdy se očekává úplné ukončení prodeje vozů se spalovacími motory v Evropské unii. Pořád tu bude určitá poptávka po některých komponentech, a to především na aftermarketu nebo na trzích mimo Unii, například v rozvojových zemích. Proto bude pro Škodu výhodné rozkročení mezi elektromobilitu a technologie spalovacích motorů.
To ovšem neznamená, že by se změna směrem k elektromobilitě českým dodavatelům vyhnula. Všichni evropští koneční výrobci do elektromobility ve velkém investují. I všechny tři velké automobilky v Česku už elektrifikované vozy vyrábějí. To je jasný signál.
Elektromobilita nepochybně zamíchá karty v celém automobilovém průmyslu. Jak je na tom ten český ve srovnání s jinými zeměmi? Můžeme se dostat na ještě lepší pozici díky inovacím, nebo nám hrozí zaostávání?
Zaostávání bych se nebál. Příkladů inovativních firem se špičkovými technologiemi v elektronice, se systémy pro autonomní řízení nebo třeba pro bateriovou výrobu u nás najdeme celou řadu. Přerod bude pozvolný a troufám si říct, že je potřebný. Český průmysl díky tomu dostane jakousi „ozdravnou kúru“ a do budoucna si může velmi polepšit.
Co by zcela jistě pomohlo, to by bylo získání investice pro výstavbu továrny na baterie, kolem které by vznikl celý ekosystém dodavatelů – tedy nejen nová, často vysoce kvalifikovaná, pracovní místa, ale i další nové příležitosti v množství navazujících odvětví. Nejdřív se ovšem průmysl musí vypořádat s mimořádně komplikovanou situací po ruské invazi na Ukrajinu, která dramaticky narušila dodávky některých komponentů a surovin.
Vojtěch Dobeš
Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 5. 2022 10:01, Dan
EV rozhodně není ekologické řešení, ale je to podstatně ekologičtější řešení se zásadním dopadem v místech, kde dýchají lidé. Vzhledem k počtu lidí na planetě a jejich koncentraci do měst jsou řešením samořiditelná sdílená auta a MHD, jiná cesta není. Příměstský provoz EV, cestovatelé vodík, na vzdáleném venkově klidně diesly.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 5. 2022 20:46, VW
Citace / 19.05.2022 07:50
Závidíš lidem auta, protože na něj nemáš? Nejradši bys všechny nahnal do dobytčáků, co?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.