Příspěvek na bydlení bude od ledna 2023 s nejvyšší pravděpodobností vyšší a zároveň na něj dosáhne víc lidí. Stačí už jenom, aby novelu zákona o státní sociální podpoře, kteoru dnes zrychleně odhlasovali poslanci, prošla Senátem a podepsal ji prezident. I kdyby se upravenou normu nepodařilo publikovat ve sbírce zákonů ještě letos, její účinnost je stanovená k 1. lednu – a příspěvek na bydlení se proplácí zpětně.
Letos v říjnu se podle dat ministerstva vyplatilo přes 188 tisíc příspěvků na bydlení, vyplacená suma byla skoro 753 milionů korun, za první tři letošní čtvrtletí šlo skoro o 6 miliard a 638 milionů korun. Počty vyplácených příspěvků i množství peněz, které na ně půjde, od ledna dál porostou. Vláda odhaduje, že měsíčně se na ně v příštím roce vyplatí přes miliardu a sto milionů korun, z toho přes 920 milionů stávajícím příjemcům a skoro 190 milionů novým.
Jak pomáhá příspěvek na bydlení a co jsou normativní náklady?
Příspěvek na bydlení je sociální dávka, která by měla pomáhat lidem, jejichž příjmy nestačí na to, aby rozumně poplatili náklady na bydlení. V kostce: energie, služby a pochopitelně nájem. Nárok ale můžou mít i majitelé nemovitostí nebo bytoví družstevníci. Těm se místo nájmu počítá jeho státem stanovená náhražka – takzvané srovnatelné náklady, tedy náklady srovnatelné s nájemným.
Pokud náklady na bydlení přesáhnou třicet procent příjmů domácnosti, doplácí všechno nad to stát. Jen v Praze musí náklady na bydlení přesáhnout pětatřicet procent příjmů.
Ale – aby se nedotovalo bydlení nad poměry, stanovují se pro účely posuzování nároku na příspěvek normativní náklady na bydlení. To je číslo, která říká, jak vysoké by asi měly být pro domácnost o určitém počtu členů náklady na rozumné bydlení v obci určité velikosti.
Když se zkoumá nárok na příspěvek na bydlení, berou se v úvahu jak skutečné, tak normativní náklady na bydlení a počítá se s těmi nižšími. Stejně se pak postupuje i při výpočtu výše případného příspěvku.
Pro snazší pochopení: Mějme tříčlennou rodinu, která žije třeba na Kladně. To je město, které má necelých 70 tisíc obyvatel, a pro obec takové velikosti jsou normativní náklady na bydlení pro tříčlennou domácnost stanovené na 16 899 korun. Pokud by platili na nájmu třeba 8000 a na energiích 6000 korun, počítalo by se při zjišťování nároku na příspěvek se skutečnými náklady, 8000 + 6000 = 14 000 korun, což je míň než normativní náklady.
Stejně velká rodina, která by za nájem dala 12 000 korun a na energiích stejných 6000 korun, dohromady tedy 18 000 korun. Tahle částka by se ale nepočítala celá, srazila by se o 1101 korunu na úroveň normativních nákladů.
Jedním z cílů chystané novely je, aby normativní náklady přesněji odpovídaly situaci na trhu s nájemním bydlením a aby klesl počet domácností, kterým normativy pomoc v nouzi seříznou. V Praze, kde se to stává nejčastěji, ořezává normativ příspěvek v 46 procentech případů.
Normativní náklady budou vyšší a jednodušší
Výše normativních nákladů závisí na velikosti obce a na velikosti domácnosti. Zatím se obce dělí do pěti kategorií, v příštím roce by měly být jen tři: do 69 999 obyvatel, 70 000 a víc obyvatel a pak společně Brno s Prahou. Základem nového rozdělení je analýza dat z realitních serverů.
Domácnosti se zatím dělí na jednočlenné, dvoučlenné, tříčlenné a čtyřčlenné. Napříště by se domácnosti o jednom člověku a dvou lidech měly sloučit do jediné kategorie se stejnými normativními náklady.
Na pomoc těmto domácnostem byla z velké části zaměřena poslední úprava normativních nákladů od října. Než ke zvýšení došlo, normativy krátily příspěvek na bydlení u jedno- a dvoučlenných domácností ve víc než 40 procentech případů, tedy zásadně víc než u domácností tříčlenných (24 procent) a čtyřčlenných (necelých 16 procent).
Nová tabulka s normativními náklady má od ledna vypadat takhle:
Normativní náklady pro domácnosti v nájmu nebo podnájmu – navrhované od roku 2023 |
| Měsíční náklady na bydlení v Kč |
Počet osob v rodině | Praha a Brno | Obce s alespoň 70 000 obyvateli | Obce do 69 999 obyvatel |
jedna nebo dvě | 18 129 | 15 597 | 15 137 |
tři | 20 812 | 17 500 | 16 899 |
čtyři a více | 24 995 | 21 002 | 20 277 |
Současné normativní náklady pro domácnosti v nájmu nebo podnájmu |
Počet osob v rodině | Měsíční náklady na bydlení podle počtu obyvatel obce v Kč |
Praha | víc než 100 000 | 50 000–99 999 | 10 000–49 999 | do 9999 |
jedna | 14 621 | 12 771 | 12 435 | 11 429 | 11 246 |
dvě | 18 129 | 15 597 | 15 137 | 13 761 | 13 510 |
tři | 20 812 | 17 500 | 16 899 | 15 099 | 14 771 |
čtyři a více | 24 995 | 21 002 | 20 277 | 18 106 | 17 711 |
Zjednoduší se a zvýší i normativy pro lidi bydlící ve družstevním, vlastním nebo v bytě užívaném na základě služebnosti. U těch už úplně odpadá dělení podle velikosti obce, nově mají vypadat takhle:
Normativní náklady pro domácnosti v družstevních a vlastních bytech |
Počet osob v rodině | Měsíční náklady na bydlení v Kč |
jedna nebo dvě | 10 932 |
tři | 13 561 |
čtyři a víc | 16 368 |
Praha jako zbytek republiky
Další navrhovanou změnou je zrušení pražské výjimky. Není prý dnes důvod, proč by náklady na bydlení měly v Praze přesahovat jiné procento z příjmů než jinde. Dvojí koeficient podle předkladatelů novely znevýhodňuje Pražany a zejména pražské důchodce proti zbytku republiky.
Nově by se tedy i v Praze měly při zkoumání nároku na příspěvek náklady na bydlení srovnávat s 30 procenty čistého příjmu domácnosti místo dosavadních 35.
Životní minimum už příjmy nenahradí
Pokud domácnost nemá žádné příjmy, které by mohla s náklady na bydlení porovnat, nebo má příjmy jen minimální, počítá se místo toho s jejím životním minimem. Započtení životního minima pak může dávku snížit. V roce 2023 by se proto životní minimum jako fiktivní příjem nemělo při výpočtu používat.
Vyšší „nájem“ ve vlastním
Kdo bydlí ve vlastním, nájem samozřejmě neplatí. Místo toho stanovuje stát cosi, čemu říká srovnatelné náklady, rozuměj náklady srovnatelné s nájemným. Ty pak do výpočtu vstupují na místě skutečného nájemného. I ty v návrhu zákona rostou.
Srovnatelné náklady |
Počet osob v rodině | Kč |
jedna nebo dvě | 3571 |
tři | 4669 |
čtyři a více | 5632 |
Pevná paliva: vyšší částka
Na rozdíl od nákladů na ostatní energie – plyn, elektřinu nebo teplo z teplovodu –, které se do nákladů na bydlení započítávají ve skutečné výši, se náklady na vytápění tuhými palivy započítávají v částce stanovené na celý rok v zákoně. Ta by v roce 2023 měla být o několik stokorun vyšší, zejména u jednočlenných domácností, kterým se loni počítalo 802 korun. Poslanci nakonec hlasovali pro pozměňovací návrh ministra sociálních věcí Mariana Jurečky, který navyšuje původní návrh MPSV o několik stokorun.
Náklady za pevná paliva (měsíčně) |
Počet osob v rodině | Kč |
jedna nebo dvě | 1843 |
tři | 2411 |
čtyři a víc | 2979 |
Částka na vytápění pevnými palivy se nově bude moct v roce 2023 zvyšovat. Vláda bude smět zvýšení provést, pokud podle statistického úřadu cena pevných paliv od začátku roku stoupne alespoň o pět procent.
Normativy může rychle zvednout sama vláda
Vláda i v příštím roce bude moct zvednout normativní náklady, pokud ministerstvo průmyslu a Energetický regulační úřad odhadnou významný meziroční nárůst cen energií.
V platnosti by pro příští rok měla zůstat některá dočasná opatření, se kterými se původně počítalo jenom pro letošní rok.
I v příštím roce dostanete příspěvek i na bydlení na chatě
V roce 2022 se mimořádně příspěvky vyplácely i lidem, kteří bydlí ve svých „rekreačních objektech“. Mnoho žadatelů se prý o příspěvek z chaty nepřihlásilo, možnost ale mají mít i v roce 2023.
Gabriel Pleska
Redaktor a editor. Kromě webu Peníze.cz píše taky pro Finmag. A někdy i jinam. Pár fejetonů napsal třeba pro projekt Česko-slovenské slovo týdne/týždňa. Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem