Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuality | 9. 10. 2020 | 16 komentářů
Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Zdroj: Shutterstock

Na klienty bank momentálně míří vlna podvodných útoků s cílem dostat se k jejich penězům. Přes telefony či e-maily se útočníci snaží získat přihlašovací údaje do přímého bankovnictví či čísla platebních karet.

Nové varování dnes zveřejnila Česká bankovní asociace. Upozorňují, že žádná banka po svých klientech nikdy touto formou nepožaduje přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv.

„Aktuálně čelíme vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů,“ varuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

„Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ pokračuje Hrubý.

Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech bank také v e-mailech a SMS zprávách, které jsou podle asociace takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.

„Oproti dřívějším letům se úroveň útoků zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, například jde o občasné pravopisné a gramatické chyby. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami,“ říká Pavel Šikola, vedoucí bezpečnostního oddělení v Equa bank.

„Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnes začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy,“ říká Markéta Šilhánová, vedoucí bezpečnostního oddělení v Raiffeisenbank.

„Zaznamenali jsme několik případů takzvaného vishingu (voice phishing), kdy je klient banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník mu doporučí, aby převedl peníze na jiný účet. V některých případech po něm chce dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví,“ upřesňuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.


Pozor!

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+192
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 10. 2020 13:39, Václav

Já vůbec nechápu jak se podvodnícj mohou dostat k telefonu nebo e-mailu to musí přijít pouze z údajů banky. Proto nevím jak to mají banky zabezpečené, ale spíš to vypadá, že to z banky vynáší zručný zaměstnanec, který to má dobře zaplacené.

+147
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

9. 8. 2022 | Gabriel Pleska | 6 komentářů

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční správa. Něco se vám děje na účtu. Někdo chce poslat peníze. Něco jste vyhráli. Honem se přihlaste,... celý článek

Fio vylepšuje aplikaci, umí i skenování složenek

3. 8. 2022 | Petr Kučera | 19 komentářů

Fio vylepšuje aplikaci, umí i skenování složenek

Nová aktualizace mobilní aplikace Smartbanking od Fio banky nabízí i skenování složenek a načítání čísla účtu fotoaparátem telefonu.

V cizině teď můžete ušetřit desetinu. Banky mají akci

3. 8. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

V cizině teď můžete ušetřit desetinu. Banky mají akci

mBank a ČSOB vrátí klientům až desetinu částky, kterou v zahraničí zaplatí kartou. U obou akcí je potřeba splnit podmínky.

Konec potvrzovacích SMS? Podmínky zpřísnily i dvě největší banky

3. 8. 2022 | Olga Skalková | 96 komentářů

Konec potvrzovacích SMS? Podmínky zpřísnily i dvě největší banky

Klienti, kteří zůstávají u starého způsobu, se musí smířit s komplikovanějším ověřením nebo dokonce se speciálním poplatkem. ČSOB teď naznačuje, že kdo už má bankovní aplikaci, časem... celý článek

Spořitelna dá 15% slevu na nákupy ve dvou řetězcích

2. 8. 2022 | Petr Kučera | 25 komentářů

Spořitelna dá 15% slevu na nákupy ve dvou řetězcích

Lidé, kteří platí kartou od České spořitelny, mohou během srpna ušetřit až 500 korun při nákupech v řetězcích Albert a Globus.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.