Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuality | 9. 10. 2020 10:30 | 16 komentářů
Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Zdroj: Shutterstock

Na klienty bank momentálně míří vlna podvodných útoků s cílem dostat se k jejich penězům. Přes telefony či e-maily se útočníci snaží získat přihlašovací údaje do přímého bankovnictví či čísla platebních karet.

Nové varování dnes zveřejnila Česká bankovní asociace. Upozorňují, že žádná banka po svých klientech nikdy touto formou nepožaduje přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv.

„Aktuálně čelíme vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů,“ varuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

„Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ pokračuje Hrubý.

Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech bank také v e-mailech a SMS zprávách, které jsou podle asociace takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.

„Oproti dřívějším letům se úroveň útoků zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, například jde o občasné pravopisné a gramatické chyby. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami,“ říká Pavel Šikola, vedoucí bezpečnostního oddělení v Equa bank.

„Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnes začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy,“ říká Markéta Šilhánová, vedoucí bezpečnostního oddělení v Raiffeisenbank.

„Zaznamenali jsme několik případů takzvaného vishingu (voice phishing), kdy je klient banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník mu doporučí, aby převedl peníze na jiný účet. V některých případech po něm chce dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví,“ upřesňuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.


Pozor!

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+180
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 10. 2020 13:39, Václav

Já vůbec nechápu jak se podvodnícj mohou dostat k telefonu nebo e-mailu to musí přijít pouze z údajů banky. Proto nevím jak to mají banky zabezpečené, ale spíš to vypadá, že to z banky vynáší zručný zaměstnanec, který to má dobře zaplacené.

+136
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Na úřad přes internet. Akreditaci získala první banka

22. 10. 2020 | Petr Kučera

Na úřad přes internet. Akreditaci získala první banka

Československá obchodní banka (ČSOB) získala od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Je vůbec první bankou, která tuto akreditaci... celý článek

Dvě největší banky o víkendu odstaví přímé bankovnictví

16. 10. 2020 | Jiří Hovorka

Dvě největší banky o víkendu odstaví přímé bankovnictví

V sobotu 17. října nebude dostupné přímé bankovnictví v České spořitelně a v ČSOB.

Váš účet je uzamčen. Banka varuje před podvodem

1. 10. 2020 | Petr Kučera | 1 komentář

Váš účet je uzamčen. Banka varuje před podvodem

Česká spořitelna varovala klienty před novým podvodným e-mailem. Obdobné dostávají v těchto dnech také klienti ostatních bank. Podvodníci se snaží vzbudit dojem, že zprávu zasílá banka. celý článek

Místo SMS otisk. Fio vylepšuje ověření v internetbankingu

30. 9. 2020 | Jiří Hovorka | 20 komentářů

Místo SMS otisk. Fio vylepšuje ověření v internetbankingu

Fio banka nově umožňuje ověřovat platby zadané v internetovém bankovnictví přes vlastní mobilní aplikaci. Její klienti si tak mohou vybrat, zda transakce zadané v internetbankingu budou... celý článek

Air Bank zjednoduší přihlášení k účtu, stačí QR kód

25. 9. 2020 | Petr Kučera | 5 komentářů

Air Bank zjednoduší přihlášení k účtu, stačí QR kód

Klenti Air Bank dostanou jednodušší možnost, jak se přihlásit k internetovému bankovnictví. Pokud tedy používají mobilní aplikaci My Air.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.