Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuality | 9. 10. 2020 | 16 komentářů
Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Zdroj: Shutterstock

Na klienty bank momentálně míří vlna podvodných útoků s cílem dostat se k jejich penězům. Přes telefony či e-maily se útočníci snaží získat přihlašovací údaje do přímého bankovnictví či čísla platebních karet.

Nové varování dnes zveřejnila Česká bankovní asociace. Upozorňují, že žádná banka po svých klientech nikdy touto formou nepožaduje přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv.

„Aktuálně čelíme vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů,“ varuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

„Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ pokračuje Hrubý.

Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech bank také v e-mailech a SMS zprávách, které jsou podle asociace takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.

„Oproti dřívějším letům se úroveň útoků zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, například jde o občasné pravopisné a gramatické chyby. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami,“ říká Pavel Šikola, vedoucí bezpečnostního oddělení v Equa bank.

„Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnes začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy,“ říká Markéta Šilhánová, vedoucí bezpečnostního oddělení v Raiffeisenbank.

„Zaznamenali jsme několik případů takzvaného vishingu (voice phishing), kdy je klient banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník mu doporučí, aby převedl peníze na jiný účet. V některých případech po něm chce dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví,“ upřesňuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.


Pozor!

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Kde vaše peníze pracují

Kde vaše peníze pracují

XTB nabízí mnoho investičních příležitostí, a to i pro vaše úspory. Sami rozhodujete, co si vyberete!

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+192
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 10. 2020 13:39, Václav

Já vůbec nechápu jak se podvodnícj mohou dostat k telefonu nebo e-mailu to musí přijít pouze z údajů banky. Proto nevím jak to mají banky zabezpečené, ale spíš to vypadá, že to z banky vynáší zručný zaměstnanec, který to má dobře zaplacené.

+147
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Hey, George! Spořitelna spouští chatbota v mobilní aplikaci

14. 2. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Hey, George! Spořitelna spouští chatbota v mobilní aplikaci

Klienti České spořitelny letos dostanou k dispozici digitálního asistenta. Má jim odpovídat nejen na otázky týkající se bankovních služeb, ale třeba také počasí nebo receptů.

Fio zdraží některé služby. Nově ukáže číslo karty v aplikaci

4. 2. 2025 | Petr Kučera

Fio zdraží některé služby. Nově ukáže číslo karty v aplikaci

Zvýší se hlavně poplatky za služby na pobočkách a za tištěný výpis z účtu. Banka zároveň chystá možnost, aby si klient aktivoval platební kartu v digitální podobě už před doručením... celý článek

Moneta vylepší přihlášení do internetového bankovnictví

29. 1. 2025 | Petr Kučera | 3 komentáře

Moneta vylepší přihlášení do internetového bankovnictví

Moneta Money Bank plánuje na začátku února spustit možnost přihlášení se do internetového bankovnictví pomocí QR kódu.

Limity na kartě. Chcete denní, nebo týdenní? Které banky ukážou, kolik zbývá?

28. 1. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Limity na kartě. Chcete denní, nebo týdenní? Které banky ukážou, kolik zbývá?

Jak si můžete nastavit limity na platební kartě v jednotlivých bankách? Část bank používá denní limit, část týdenní. Jen některé ukážou, kolik ještě můžete využít. Velké rozdíly najdeme... celý článek

Co opravdu umíš, Kate? Vyzkoušeli jsme virtuální asistentku ČSOB

24. 1. 2025 | Petr Kučera | 4 komentáře

Co opravdu umíš, Kate? Vyzkoušeli jsme virtuální asistentku ČSOB

„Nemusíte mi nic složitě vysvětlovat a můžete se mnou mluvit jako s živým člověkem. Rozumím vám,“ vybízí Kate. Ne všichni klienti s tím souhlasí. Její schopnosti jsme teď otestovali... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services