Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuality | 9. 10. 2020 | 16 komentářů
Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Zdroj: Shutterstock

Na klienty bank momentálně míří vlna podvodných útoků s cílem dostat se k jejich penězům. Přes telefony či e-maily se útočníci snaží získat přihlašovací údaje do přímého bankovnictví či čísla platebních karet.

Nové varování dnes zveřejnila Česká bankovní asociace. Upozorňují, že žádná banka po svých klientech nikdy touto formou nepožaduje přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv.

„Aktuálně čelíme vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů,“ varuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

„Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ pokračuje Hrubý.

Získejte nyní 5 % zpět z každého tankování

Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech bank také v e-mailech a SMS zprávách, které jsou podle asociace takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.

„Oproti dřívějším letům se úroveň útoků zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, například jde o občasné pravopisné a gramatické chyby. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami,“ říká Pavel Šikola, vedoucí bezpečnostního oddělení v Equa bank.

„Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnes začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy,“ říká Markéta Šilhánová, vedoucí bezpečnostního oddělení v Raiffeisenbank.

„Zaznamenali jsme několik případů takzvaného vishingu (voice phishing), kdy je klient banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník mu doporučí, aby převedl peníze na jiný účet. V některých případech po něm chce dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví,“ upřesňuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.


Pozor!

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

KREDITNÍ KARTA SMART

KREDITNÍ KARTA SMART

Získejte nyní 5 % zpět z každého tankování

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+192
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 10. 2020 13:39, Václav

Já vůbec nechápu jak se podvodnícj mohou dostat k telefonu nebo e-mailu to musí přijít pouze z údajů banky. Proto nevím jak to mají banky zabezpečené, ale spíš to vypadá, že to z banky vynáší zručný zaměstnanec, který to má dobře zaplacené.

+147
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Bez aplikace si připlatíte. Banky znevýhodní ověřovací SMS

19. 9. 2023 | Petr Kučera | 17 komentářů

Bez aplikace si připlatíte. Banky znevýhodní ověřovací SMS

Další dvě banky zavedou poplatek za potvrzovací SMS k internetovému bankovnictví. Chtějí klienty přesvědčit, aby začali využívat aplikaci v chytrém mobilu. Začíná se mluvit také o zastaralosti... celý článek

Platby na číslo mobilu mohou začít. ČNB zveřejnila pravidla

4. 9. 2023 | Olga Skalková, Petr Kučera

Platby na číslo mobilu mohou začít. ČNB zveřejnila pravidla

Posílání peněz se zjednoduší. Místo čísla bankovního účtu stačí, když zadáte číslo mobilu. Nový systém může odstartovat na konci října.

Spořitelna zruší samostatný George klíč. Je čas na změnu, říká

1. 9. 2023 | Olga Skalková | 14 komentářů

Spořitelna zruší samostatný George klíč. Je čas na změnu, říká

Česká spořitelna sloučí dvě dosud samostatné aplikace do jediné. George klíč začlení do hlavní bankovní aplikace George v mobilu. Co to znamená pro klienty?

Další útok na české banky. Problémy hlásí Moneta, Raiffeisenbank a Max banka

30. 8. 2023 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Další útok na české banky. Problémy hlásí Moneta, Raiffeisenbank a Max banka

Jen den po masivním útoku ruských hackerů na systémy pěti českých bank, hlásí problémy s internetovým i mobilním bankovnictvím další banky – Max banka, Moneta Money Bank a Raiffeisenbank. celý článek

UniCredit Bank mění ceník. Co všechno zdraží?

26. 8. 2023 | Petr Kučera | 2 komentáře

UniCredit Bank mění ceník. Co všechno zdraží?

Klienti si od listopadu připlatí za ověřovací a informační SMS, papírové výpisy, platební příkazy na pobočce, některé výběry z cizích bankomatů a některé zahraniční platby. Změny se... celý článek

Partners Financial Services