Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuality | 9. 10. 2020 | 16 komentářů
Nová vlna podvodů. Banky varují před vylepšenými triky

Zdroj: Shutterstock

Na klienty bank momentálně míří vlna podvodných útoků s cílem dostat se k jejich penězům. Přes telefony či e-maily se útočníci snaží získat přihlašovací údaje do přímého bankovnictví či čísla platebních karet.

Nové varování dnes zveřejnila Česká bankovní asociace. Upozorňují, že žádná banka po svých klientech nikdy touto formou nepožaduje přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv.

„Aktuálně čelíme vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů,“ varuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

„Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ pokračuje Hrubý.

Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech bank také v e-mailech a SMS zprávách, které jsou podle asociace takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.

„Oproti dřívějším letům se úroveň útoků zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, například jde o občasné pravopisné a gramatické chyby. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami,“ říká Pavel Šikola, vedoucí bezpečnostního oddělení v Equa bank.

„Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnes začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy,“ říká Markéta Šilhánová, vedoucí bezpečnostního oddělení v Raiffeisenbank.

„Zaznamenali jsme několik případů takzvaného vishingu (voice phishing), kdy je klient banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník mu doporučí, aby převedl peníze na jiný účet. V některých případech po něm chce dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví,“ upřesňuje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.


Pozor!

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+192
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 16 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 10. 2020 13:39, Václav

Já vůbec nechápu jak se podvodnícj mohou dostat k telefonu nebo e-mailu to musí přijít pouze z údajů banky. Proto nevím jak to mají banky zabezpečené, ale spíš to vypadá, že to z banky vynáší zručný zaměstnanec, který to má dobře zaplacené.

+147
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

22. 3. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

Česká spořitelna, Komerční banka a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například... celý článek

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu. 

Nová Partners Banka startuje. Má rodinný účet i atraktivní spoření

6. 3. 2024 | Kateřina Hovorková | 4 komentáře

Nová Partners Banka startuje. Má rodinný účet i atraktivní spoření

Zájemci mají na výběr ze tří balíčků. Účet si lze založit zatím jen přes poradce, od dubna také online přes aplikaci. Ve druhé polovině roku chce banka nabídnout i spotřebitelské úvěry... celý článek

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek

Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

21. 2. 2024 | Kateřina Hovorková, Petr Kučera

Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

Klienti Komerční banky už nebudou moct zadávat platební příkazy a využívat další služby přes telefonního bankéře. Už dříve tuto službu zrušily UniCredit Bank a ČSOB.

Partners Financial Services