Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Novela zákoníku práce mění pravidla home office: Čtěte, jak

| rubrika: Co se děje | 18. 1. 2017 | 3 komentáře
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo novelu zákoníku práce, která má mimo jiné změnit pravidla home office. Většina změn pouze upřesňuje, co už platí. Čtěte, na co máte při práci z domova nárok a co bude jinak.

Možnost pracovat (i) z domova, respektive mimo pracoviště, je populární. Zákoník práce se pravidlům home office věnuje jen okrajově, takže záleží hlavně na tom, co si se šéfem dohodnete. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) to chce změnit. Připravilo novelu, která upřesňuje pravidla. Pokud ji schválí Parlament, měla by nabýt účinnosti v červenci 2017.

Kritici varují, že novela může ve snaze ochránit zaměstnance home office zničit. Ministerstvo obavy mírní: „Navrhovaná úprava neomezuje práci z domova, stávající povinnosti jsou pouze přesněji vyjádřeny, tak aby odpovídaly současné praxi, zároveň návrh ponechává možnost individuální dohody,“ uklidňuje mluvčí rezortu Jiří Vaněk.

Zaměstnavatelé budou muset proplácet náklady, které zaměstnanci při práci z domova vznikají, a dbát, aby jejich lidé kvůli home office netrpěli sociální izolací.

Hledej práci!

Nečekejte , že práce přijde za vámi!

Sháníte práci? Zkuste se rozhlédnout u nás. Nabídky práce ze všech úřadů práce a předních pracovních portálů na jednom místě!

Nabídky práce na Peníze.cz

Internet i vybavení na účet zaměstnavatele

Náklady na komunikaci se šéfem a kolegy – tedy typicky za telefon a internet – by měl podle novely platit zaměstnavatel, a to například formou dohodnuté paušální platby. Totéž se týká případných administrativních nákladů, třeba na tisk a kopírování.

Veškeré náklady byste měli být schopní zaměstnavateli prokázat. Pokud vám v souvislosti z prací z domova žádné náklady nevzniknou, zaměstnavatel nic hradit nebude. Zaměstnavatel nebude moct zahrnout proplacení těchto nákladů do vaší mzdy, platu nebo odměny.

Vybavení potřebné pro výkon práce z domova by vám měl zajistit zaměstnavatel. Na detailech, například ohledně toho, za jakých podmínek můžete firemní vybavení užívat k vlastní potřebě, byste se měli dohodnout. Pokud budete doma používat k práci vlastní počítač, budete moct čerpat i příspěvek na údržbu nebo jinou kompenzaci.

Zaměstnanec se zaměstnavatelem by měli uzavřít písemnou dohodu o tom, jak se budou náklady proplácet.

Zajistit ochranu údajů, které si budete předávat na dálku, bude zodpovědností zaměstnavatele. Zaměstnanec ale bude mít povinnost chovat se tak, aby data, která souvisí s výkonem jeho práce, chránil.

Pokud jde o bezpečnost a ochranu zdraví při práci, novela podle MPSV nic nemění: zaměstnavatel podle ministerstva nemusí navštěvovat obydlí zaměstnance, aby bezpečnost práce kontroloval, u nerizikových prací stačí, když zaměstnance proškolí a zaměstnanec se zaváže, že bezpečnostní požadavky na pracoviště zajistí a bude dodržovat sám.

I za práci z domova vám musí platit

Základní verzeRozšířená verze

Výpočet čisté mzdy 2017 – mzdová kalkulačka

+

Další kalkulačky

Jak si doma můžete rozvrhnout pracovní dobu

I podle dnešních pravidel se můžete se šéfem dohodnout, že budete práci částečně vykonávat na pracovišti podle pracovní doby, kterou rozvrhne zaměstnavatel (třeba dva dny v týdnu) a zbytek času budete mít home office. To bude možné dál.

Novela ale výslovně počítá i s možností střídání práce z pracoviště a práce z domova i v rámci jedné směny.

A další novinka: zaměstnavatel se musí postarat, aby jeho lidé netrpěli sociální izolací. Což v praxi znamená: i v případě, že se se šéfem dohodnete, že budete pracovat pouze z domova (respektive mimo pracoviště), musí vám umožnit vídat se s kolegy, pokud o to projevíte zájem a účastnit se kupříkladu společných porad nebo školení.

Propojeno!

Ve svátek do práce

Jsou profese, kterým se práce ve svátek nevyhne. Kdo do práce musí? Kdo může dobrovolně? A na co mají zaměstnanci, kteří pracují ve svátek, nárok? Odpovíme na všechno:

Už dnes platí, že když vykonáváte práci mimo pracoviště, můžete si pracovní dobu rozvrhnout sami. Zaměstnavateli zodpovídáte pouze za výsledek práce, pracovní úkoly musíte plnit řádně a včas, nezáleží ale, kdy přesně doma práci vykonáváte. I když pracujete z domova, platí ale limit pracovní doby – tedy stanovená týdenní pracovní doba, která u většiny profesí při plném úvazku dělá čtyřicet hodin týdně. Tato hranice zaměstnavatele omezuje v tom, kolik práce po vás může vyžadovat. Na druhé straně: když při home office pracujete přesčas, ve svátek, v noci nebo třeba o nedělích, nemůžete za to požadovat náhradní volno ani příplatek ke mzdě. Zákonný nárok na to nevzniká. Můžete si ale samozřejmě takový nárok sjednat v pracovní smlouvě. Na výše uvedeném novela nic významného nemění, pouze je na některých místech explicitnější: kupříkladu výslovně uvádí, že se budete moct se zaměstnavatelem dohodnout, jestli si budete pracovní dobu určovat sami nebo bude práci z domova konat v pracovní době stanovené zaměstnavatelem.

Pro dohodu zaměstnavatele a zaměstnance stále platí a bude platit, že v ní smíte ujednat všechno, co zákon výslovně nezakazuje.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+14
Ano
Ne

Diskuze

30. 1. 2018 | 1:12 | canis66

Zásahy jsou to něčím opodstatněné. V podstatě home office je neregulovaný segment, tudíž novela by měla chránit mj. i zaměstnavatele. Ale tak aspoň si ušetří na vybavení kanceláře... :))) více

11. 3. 2017 | 15:49 | Tomáš Neugebauer

K zásadním změnám nedochází - viz: http://bozppo-neu.cz/?page_id=1853 více

22. 1. 2017 | 8:45 | Gustavo Woltmann

jsou to celkem nesmyslné zásahy, doufám že novela schválena nebude více

Oblíbená témata

home office, zaměstnání

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK