Šéfovi tykej. Nová firemní kultura v obchoďácích

Jiří Hovorka | rubrika: Aktuálně.cz | 12. 6. 2016 | 9 komentářů
„Kdo si nebude s kolegy tykat, izoluje se. A to nedělají lidé, které potřebujeme,“ říká šéf skupiny Schwarz, která i v Česku provozuje obchody Kaufland a Lidl. „Doporučení“ se týká zhruba 375 tisíc zaměstnanců po celém světe. V českém Lidlu si prý zaměstnanci změnu chválí.
Šéfovi tykej. Nová firemní kultura v obchoďácích

Zhruba 19 tisíc zaměstnanců obchodních řetězců Kaufland a Lidl v Česku si musí zvykat na novou atmosféru v práci. Vedení skupiny Schwarz, pod niž obě sítě patří, totiž prosazuje, aby si všichni zaměstnanci tykali a oslovovali se křestním jménem.

Změna firemní kultury se celkem týká zhruba 375 tisíc lidí, kteří jsou v německé skupině Schwarz zaměstnáni po celém světě, a vychází z hlavy šéfa koncernu Klause Gehriga.

Ten měl podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung už dost toho, že musí ze schůzek na golfu, při nichž si s obchodními partnery tykal, neustále přecházet do formálnějšího a svázanějšího vykání v práci. Kolegové z vedení přitom měli podobné pocity, když se vraceli ze schůzek ze Spojených států amerických, kam se Lidl chystá vstoupit.

Gehrig v březnu rozeslal kolegům ve firmě mail, že ho kdokoli z firmy má nově oslovovat křestním jménem. „Ahoj, Klausi“ mu tak má říkat i vrátný.

Anketa

Šéfovi...

Věcnější a otevřenější

Změna už dorazila i do českých prodejen. „Tykání jsme zavedli v polovině dubna,“ potvrzuje Zuzana Holá, mluvčí českého Lidlu.

Novinka podle ní souvisí s celkovým vývojem ve firmě. „Lidl se stává globální firmou. To s sebou přináší velké nároky nejen v sortimentu a v technické oblasti, ale především ve vzájemné komunikaci. A právě k jejímu zjednodušení by měla vést tato změna firemní kultury,“ vysvětluje Holá.

Lidé si prý změnu pochvalují. „Na základě reakcí kolegů lze říci, že tykání bylo pro většinu zaměstnanců příjemnou změnou, díky níž je vzájemná komunikace věcnější a otevřenější,“ říká Holá.

V Lidlu nemají centrální odbory, takže ověřit její tvrzení z druhé strany není snadné. „S lidmi, s nimiž jste denně v kontaktu, to je dobré. Když ale volám na některou prodejnu jednou za rok, tak tykání s prodavačkou, kterou jsem v životě neviděl a mohla by být mojí matkou, je dost divné,“ říká anonymně jeden ze zaměstnanců z centrály Lidlu.

Dobrovolné, ale…

Holá ujišťuje, že se rozhodně nejedná o nařízení podložené směrnicí. „Tykání je v našem podání dobrovolné a vyjadřuje úctu ke kolegům,“ říká.

Z Gehrigových slov je ale patrné, že lidé, kteří na novou firemní kulturu nepřistoupí, to nemusí mít jednoduché. „Kdo si nebude s kolegy tykat, izoluje se. A to nedělají lidé, které potřebujeme,“ řekl ve Frankfurter Allgemeine.

„Navrhovaná změna je podle mého soudu nepromyšleným bezobsažným gestem. Pakliže Lidl zavádí tykání v rámci firmy, manažeři si musí uvědomit, že mění nejen korporátní pravidla, ale především samozřejmé zvyklosti v běžném sociálním styku. Řadě lidí to nařízení může být velmi nepříjemné, uvádět je do nejistoty i způsobit, že se v práci nebudou cítit dobře,“ reaguje psycholog Radek Ptáček, který působí na Univerzitě Karlově.

„Tykání mezi kolegy může být jednou ze známek otevřenější – a tím i přitažlivější – firemní kultury,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Prace.cz. Prosazení takové změny rozhodnutím a příkladem shora může však být podle něj poněkud kostrbaté, obzvláště pokud jsou zaměstnanci dosud zvyklí na zcela odlišný styl komunikace i vedení.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 8. 2017 15:46, Karel

Vážený pane psychologu, Vaše tvrzení je jen a jen Vaše a nezakládá se na žádné hypotéze, ani lékařském statutu.
Je celosvětově známo, že ve velkých korporátních společnostech si všichni tykají a je to jen a jen z toho důvodu, aby si byli blíže a více spolu spolupracovali. Nemá to nic společného o jistotách, ani respektu k nadřízenému.
Zajisté je pravdou jak se tvrdí, že se lépe řekne ty vo.e, než Vy vo.e, ale to je již na každém jak je vychován a jakou má inteligenci, aby si uvědomil, že i když šéfovi tykám, tak je to pořád šéf...

Tykání je naopak velmi uvolňující a podřízení se cíti i důležitější ve svých pozicí, byť to jsou jen prodavači.

Tak jen si tykat a kvalitněji PRODÁVAT.

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 6. 2016 11:29, Aleš K.

Tyky-vyky... Je to divné. Uvítal bych ale, aby si zákazníci či pracující v OD nevodili do obchodů s potravinami svoje čtyřnohé miláčky. Ne, to není špatný vtip, to je realita všedního dne. Dokonce když se z tučné paní s yorkšírem v náručí vyklube místní MUDr., praktická lékařka... a ten yorkšír pobíhá po její ordinaci...

-5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

firemní kultura, kaufland, lidl

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

12. 1. 2013 | Ondřej Tůma | 19 komentářů

Rudolf Náprstek: Kvalitní potraviny se dají koupit i v supermarketu

„Některé koncerny sponzorují neziskové informace a na oplátku od nich získávají ‚nezávislá‘ ocenění,“ komentuje předseda občanského sdružení Zdravá potravina kvanta značek kvality a... celý článek

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

12. 3. 2012 | Ondřej Tůma | 31 komentářů

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost –... celý článek

Lidl – moje láska

23. 4. 2011 | Ester Danelová | 41 komentářů

Lidl – moje láska

Z Lidlu máme: zarážku za dveře, manikúru, matrace pro hosty, cyklistické fusekle, pyžama, mixér, šlehač a formy na buchty, froté ponožky a župan, sadu nářadí, fén, sešity, kuchyňskou... celý článek

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

6. 4. 2011 | Petra Dlouhá | 113 komentářů

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

Milý Lidle. Zabil jsi 102 stromů, abychom na Tebe lépe viděli. Prodával jsi sýr s listerií, zabil dva Němce a čtyři Rakušany. Zřítila se Ti střecha, což málem zabilo i nás. Zotročoval... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.