Firmy musí zabránit tomu, aby byl člověk pracující z domova izolován od ostatních zaměstnanců. Mají mu také zajistit možnost se s nimi pravidelně setkávat. Obě nové povinnosti navrhuje Ministerstvo práce a sociálních věcí jako součást širší novely zákoníku práce, která mimo jiné podrobněji upravuje podmínky pro takzvaný home office a podobné formy práce na dálku.
Zatímco většina bodů, které ministerstvo ohledně homeworkingu prosazuje, do zákoníku jen výslovně doplňuje to, co z něj v obecnější podobě plyne už nyní (zejména povinnost proplácet náklady), část týkající se kontaktu s kolegy je novinkou. Když o tomto odborářském požadavku loni poprvé informoval online deník Aktuálně.cz, nezdálo se reálné, že projde i do ministerského návrhu.
Lidé by měli být spolu
„Izolace pracovníka je vážná věc, vytvořit vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem například jen pomocí Skypu nelze. Lidé by měli být spolu a vědět jeden o druhém,“ vysvětluje předseda Českomoravské organizace odborových svazů Josef Středula. Jak často by se podle něj měli scházet? „To je individuální, ale určitě ne v intervalech delších než týden, i kdyby jen na časově omezený úsek,“ říká.
Ze slov odborářského šéfa to vypadá, jako kdyby možnost práce z domova nebyla čím dál tím oblíbenějším benefitem ze strany samotných zaměstnanců, ale spíše přáním firem. „Řada společností snížila počet kanceláří třeba na polovinu. Pokud je důvodem, proč zaměstnavatel o home office rozhodl, úspora nákladů, tak je jen dobře, když se to omezí a zaměstnanec bude zpátky v kolektivu,“ vysvětluje Středula.
Odborářská centrála chce, aby firma přistupovala k práci z domova opravdu jen ve výjimečných případech. „Osobně bych připustil práci doma jen u někoho, kdo má třeba nějaké problémy s pohyblivostí. Jinak preferuji, aby byli lidé společně v práci, aby mezi sebou klasicky komunikovali,“ dodává Středula.
Často se to zneužívá
Ministryně Michaela Marksová (ČSSD) vidí v rozšíření home office hlavně jeden ze způsobů, jak sladit kariéru s rodinou − například s péčí o dítě nebo nemocného rodiče. Novela má doplnit nebo upřesnit některá pravidla a odstranit nejasnosti, k nimž v praxi dochází. Ministerstvo v návrhu uvádí, že tak chce motivovat společnosti, aby se nebály tyto moderní formy práce více využívat.
Návrh, který Marksová poslala před pár dny do připomínkového řízení, ale podle reakcí mnoha firem působí spíše jako zpřísnění nebo přinejmenším zbytečná regulace. „Pořád balancujeme mezi ochranou lidí a tím, aby zaměstnavatelé nebyli sešněrováni. Vycházíme ale ze zkušenosti, že home office bývá často zneužíván. Když neexistuje omezení, tak se stává, že lidem, kteří pracují třeba na částečný úvazek, nadřízený zavolá v osm hodin večer, když už pracovat nemají. Je to bezbřehé,“ vysvětluje. „Až se firmy přestanou chovat jako v zemích třetího světa, tak se to může uvolnit,“ dodává.
Také Středula upozorňuje, že lidé, kteří pracují dlouhodobě doma, nemají kdy odpočívat. „Firmy jim mnohdy posílají úkoly o víkendu nebo mimo běžnou pracovní dobu, zaměstnanec pak má fungovat online 24 hodin denně. Lidé, kteří chtějí home office, myslí hlavně na to, že budou doma, a neuvědomují si ty vedlejší problémy, které jsou s tím spojené,“ upozorňuje.
Celý článek najdete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 3. 2016 10:59, MoB
Proč mám pocit, že pokaždé, když promluví nějaké odborářské bossisko, slyším hlas 19. století?
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.