Mýty a fakta k Policejnímu zákonu II. – regres a bodové konto

Motivovat řidiče k větší ohleduplnosti a dodržování pravidel silničního provozu jsou hlavní cíle, které si od navrhovaných změn zákona slibují Ministerstvo vnitra ČR i pojišťovny. Využít k tomu mimo jiné chtějí i zohlednění stavu bodového konta řidiče v rámci pojištění.
Mýty a fakta k Policejnímu zákonu II. – regres a bodové konto

Velkou diskusi mezi laiky i odborníky spustily navrhované změny zákonů k činnosti policie a provozu motorových vozidel, které v dubnu představil ministr vnitra Ivan Langer. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven(ČAP) jsme ve dvou článcích připravili vysvětlení některých mýtů, které kolem tohoto tématu panují. V prvním článku Mýty a fakta k Policejnímu zákonu I. - co dělat u nehodyjsme se zabývali tím, co dělat při dopravní nehodě v budoucnu. Nyní odpovídáme na otázku, jakým způsobem a zda vůbec by se mohl v budoucnu promítnout stav bodového konta řidiče do ceny pojistného a zda se rozšíří možnost uplatňování regresů za nejzávažnější přestupky související s dopravní nehodou

O regresu:

1. Co to je regres (postih)?

Jedná se o právo pojistitele vůči pojištěnému. Na základě tohoto práva pak může pojistitel požadovat náhradu finanční částky, kterou za pojištěného uhradil v rámci pojistného plnění. Případy, kdy pojistitel má právo regres uplatnit, jsou ovšem taxativně vymezeny přímo zákonem (jedná se například o škody způsobené pod vlivem alkoholu, úmyslné škody aj.).

2. Může pojišťovna odmítnout plnění z „povinného ručení“?

Pokud poškozený prokáže nárok na náhradu škody, pojišťovna je vždy povinna poskytnout mu plnění. Pokud nehoda byla způsobena v příčinné souvislosti se závažným porušením předpisu, které jsou taxativně vymezeny zákonem, má pojistitel možnost uplatnit regres vůči pojištěnému.

3. K jakému rozšíření možností uplatnění regresu, tedy postihu, by navrhovanou změnou zákona došlo a proč?

Pojistitelé by měli mít možnost uplatnit regres v případě, že pojištěný způsobil dopravní nehodu v příčinné souvislosti se spácháním některého ze zvlášť závažných přestupků (například při překročení maximální rychlosti v obci o více než 40 km/h nebo mimo obec 50 km/h, při nebezpečném předjíždění nebo jízdě na červenou aj.) a stejně tak i v případě, že se stejně závažného přestupku v uplynulých dvou letech již dopustil.

Navrhované změny zákonů souvisejících s policií a provozem motorových vozidel:

  • snížení původně navrhovaného škodního limitu 250 tis. pro výjezd Policie ČR na 100 tis., zpoplatnění nadbytečných výjezdů
  • nahrazení stávající dohody o míře účasti zavedením záznamu o nehodě formou jednotného formuláře (záznam o příčinách, průběhu a následcích nehody)
  • odstranění povinnosti oznamovat policii nehody s účastí „majetku třetích osob“, pokud se škoda na tomto majetku nachází v rámci limitu 100 000 Kč
  • zpřístupnění informací z centrálního registru řidičů pojišťovnám – možnost zohlednění stavu bodového konta v pojistného a možnost uplatňování regresů za nejzávažnější přestupky související s cenou za dopravní nehodu

O zohlednění stavu bodového konta řidiče v pojistném

1. Jak se projeví bodový stav na výši pojistného?

Ministerstvo vnitra navrhuje zpřístupnit pojišťovnám registr řidičů. Ty by tak získaly další doplňující údaj pro vyhodnocení rizika konkrétního řidiče. Zda a jakým způsobem bude mít páchání přestupků řidiči vliv na jejich rizikovost, a jak bude tento vliv promítnut do ceny pojistného, budou pojišťovny schopny po důkladné analýze dat vyhodnotit nejdříve za tři roky (právě proto návrh zákona počítá s tříletou, takzvanou legisvakanční lhůtou). Teprve pak pojišťovny zváží, jak a zda vůbec výsledky zapracují do cen svých pojistných produktů. Jak nakonec stav bodového konta každého řidiče ovlivní pojistné v rámci povinného ručení, nelze v současné době určit. Zatím totiž nejsou k dispozici relevantní data.

2. Nebude tímto způsobem potrestán řidič dvakrát?

Je třeba rozlišovat mezi správní sankcí za spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a objektivním vyhodnocením rizikovosti řidiče, které se promítá do „vyšší způsobilosti“ způsobení dopravní nehody, na základě níž bude pojišťovna poskytovat plnění. (Tedy - čím je řidič rizikovější, tím je větší pravděpodobnost, že způsobí více dopravních nehod, a tím pádem i více škod).

3. Bude zohlednění bodového stavu probíhat podobně jako zohlednění škodního průběhu, tedy formou systému bonus-malus? Co když klient bude mít čisté bodové konto, sníží se mu pak i pojistné?

V současné době jsou všichni řidiči (pojistníci) hodnoceni objektivně na základě jejich škodních průběhů. Využitím informací o páchání přestupků mohou pojišťovny zjistit, že někteří účastníci provozu jsou rizikovější a tuto skutečnost pak zohlednit i při stanovení výše jejich pojistného určitou přirážkou. Další slevu na pojistném za čisté bodové konto vedle stávajícího bonusu, který pro drtivou část motoristů činí 50 %, již ale poskytnout nelze.

4. Jak si pojišťovny poradí s faktem, že bodový systém je veden na řidiče a POV na vozidla?

Předpokládáme, že systém zohledňování stavu bodového konta řidiče, bude fungovat obdobně jako systém bonus/malus. Pojistníci tak budou více motivováni k bezpečné jízdě, ať už řídí sami, nebo svěřují řízení vozidla někomu jinému.

5. Kdy předpokládají pojišťovny realizaci tohoto záměru?

V případě uskutečnění této myšlenky je nutná minimálně tříletá legisvakanční lhůta. Tu pojistitelé potřebují k tomu, aby analyzovali informace, ke kterým dosud neměli přístup, a zvážili jejich relevanci pro využití při stanovení výše pojistného. Sazby pojistného v povinném ručení byly také v prvních třech letech co do minima a maxima regulovány.

Článek vznikl ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven.

Myslíte si, že navrhované změny zákona přimějí agresivní řidiče změnit chování? Podělte se o názor s ostatními.

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Mýty a fakta k Policejnímu zákonu I. - co dělat u nehody

2. 5. 2008 | redakce Peníze.CZ | 8 komentářů

Mýty a fakta k Policejnímu zákonu I. - co dělat u nehody

Připravovaný zákon o policii by měl zcela zásadně změnit chování účastníků dopravní nehody. Měl by nejen snížit počet výjezdů policie k takzvaným bagatelním nehodám, ale i zrychlit... celý článek

Nepojištěná auta loni způsobila škodu za 300 milionů

22. 4. 2008 | Věra Tůmová | 6 komentářů

Nepojištěná auta loni způsobila škodu za 300 milionů

Tisíce tuzemských řidičů jezdí bez povinného ručení. Každoročně přitom způsobí několik tisíc nehod, při nichž vznikají čím dál vyšší škody. Doplácí na to ostatní řidiči, z jejichž pojistek... celý článek

Pojišťovny: likvidátoři vyšetřování nehod zvládnou

16. 4. 2008 | Věra Tůmová | 6 komentářů

Pojišťovny: likvidátoři vyšetřování nehod zvládnou

Čeští řidiči se budou možná muset od příštího roku učit žít jako Francouzi, Němci či Britové. Pokud projde návrh nového policejního zákona, nebudou čeští policisté muset, podobně jako... celý článek

Stoleté povinné ručení se přesouvá na internet

28. 3. 2008 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Stoleté povinné ručení se přesouvá na internet

Trhem povinného ručení v Česku hned tak něco nepohne. Nováčci se proti obrům prosazují těžce. Zvláště, když zbraně pro lov klientů mají všechny pojišťovny v podstatě stejné. Mezi ty... celý článek

Proč platíme dražší povinné ručení

5. 10. 2007 | Věra Tůmová | 1 komentář

Proč platíme dražší povinné ručení

Letos jezdí po Česku téměř šest milionů automobilů, které jsou kryté povinným ručením, přesto několik procent majitelů aut si troufá jezdit stále bez něj. Kvůli nim platí oněch šest... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.