Pokud u vás zazvoní údajný zaměstnanec, případně zaměstnankyně některé zdravotní pojišťovny a vy jim otevřete, měli byste je co nejrychleji vyprovodit ze dveří, případně z domu. Nebo si přinejmenším důkladně ověřit, zda dotyční skutečně zastupují pojišťovnu, jejímž jménem se zaštiťují, a proč k vám vůbec přišli. Je totiž pravděpodobné, že jde o některé z podvodníků, před nimiž varuje Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP).
Důvod jejich návštěvy působí obvykle důvěryhodně. Musí prý klientům pojišťovnyosobně vrátit přečerpaný limit z takzvaných regulačních poplatků, které má každý z nás ročně stanoven na zdravotní péči. Mohou ale také „levněji“ nabízet některé léčebné přípravky, případně přišli klienta pojišťovny informovat o změnách ve zdravotním pojištění.
Cílem podvodníků jsou především starší lidé, kteří bývají důvěřivější a většinou jsou pojištěni právě u VZP. Jejich cíl je obvykle dostatečně průhledný - využít jejich chvilkové nepozornosti a ukrást jim peníze nebo jiné cennosti. Někdy ovšem také neoprávněně vybírají nejrůznější poplatky za zdravotní péčinebo léky.
Může ale jít „pouze“ o přeregistraci dotyčného k jiné zdravotní pojišťovně, o čemž nemusí pojištěný vůbec vědět. Stačí mu podstrčit haldu písemností, najít fiktivní důvod, proč by je měl podepsat a odvést pozornost jinam, takže si občan zpravidla neověří, co vlastně podepisuje. Někdy mu dokonce hrozí, že budou zneužity jeho osobní údaje.
Podvodníci s oblibou sází na to, že zdravotní pojišťovny musí vracet přeplatek peněz všem, kdo zaplatili na regulačních poplatcích za rok více než 2500 korun v případě dětí a důchodců, nebo 5000 korun v případě ostatních pojištěnců.
Oblíbeným podvodem je také vybírání nejrůznějších nedoplatků na léčivé přípravky. Jako důvod k osobní návštěvě může ovšem posloužit například také pravidelná výměna průkazů pojištěnce některé zdravotní pojišťovny.
Všeobecná zdravotní pojišťovna vyřizuje podobné záležitosti písemně, nebo vyzve pojištěnce, aby si věc osobně vyřídil v některé z poboček. Přeplatek za regulační poplatek vrací podle stanovených pravidel do 60 dnů od konce čtvrtletí, v němž zaznamenala, že na něj má pojištěný nárok, a to přímo na jeho účet v bance, nebo prostřednictvím poštovní poukázky. Nikoliv tedy osobně.
Obrana proti praktikám podvodníků je jednoduchá, vyžaduje ovšem určitou míru asertivity. Pokud se vám nepodařilo rychle se zbavit někoho, kdo se takříkajíc vnutil do vašeho domu či bytu, měli byste ho požádat o průkaz zdravotní pojišťovny, jejímž jménem jedná, a ověřit si jeho totožnost (třeba i telefonicky u pojišťovny), stejně jako důvod, proč přišel. Určitě má smysl upozornit na podobné praktiky také policii.
Sdílejte článek, než ho smažem