Jak postupovat, když voda odnese či zatopí dům

| rubrika: Jak na to | 26. 6. 2009 | 2 komentáře
Jak postupovat, když voda odnese či zatopí dům
Tisíce lidí, kterým nynější povodně poškodily dům, hlásí pojišťovnám škody na majetku. Ve spolupráci s pojišťovnami jsme připravili stručný manuál, jak nejlépe postupovat a na co nezapomenout při hlášení pojistné události související s přírodní katastrofou.

Podle nejnovějších zpráv tuzemských pojišťoven rozvodněné řeky a potoky v Česku poškodily domy už tisícovkám lidí. Nejvíce poškozených je nyní ze severní Moravy. Nejčastější škody se týkají vyplavených sklepů a přízemí domů a zničeného zařízení domácností. Někteří lidé svá obydlí ale museli opouštět velmi narychlo a nestihli si tak vzít s sebou ani ty nejdůležitější dokumenty. Pokud měli své domy a domácnosti pojištěné, mohou se obrátit na svou pojišťovnu i bez čísla pojistné smlouvy. Budou potřebovat jen rodné číslo osoby, která pojištění sjednala, potvrzují shodně mluvčí tuzemských pojistných ústavů.

1. Zabraňte dalším škodám

V rámci svých možností zabraňte vzniku dalších škod.

Počty škod v červnových povodních 2009 (stav k 25.6.2009)

Jenom během čtvrtku 26.6.2009 ohlásilo škodu ze záplav České pojišťovny (ČP) devět set lidí. Nejvíce jich je bylo ze severní Moravy, konkrétně z Novojičínska (305 škod s odhadem přes 10 milionů korun) a Přerovska (151 škod s odhadem 5 milionů korun). ČP po této záplavové vlně očekává celkem 3000 škod v objemu 75 milionů korun. Pojišťovna Generali hlásí zatím 200 škod v hodnotě šesti milionů korun a odhaduje, že počty pojistných událostí z těchto záplav u této pojišťovny dosáhnou minimálně tisícovky v objemu 50 milionů korun. Podobné odhady oznámila také pojišťovna Kooperativa.

Počty mobilních techniků v terénu všechny pojišťovny průběžně posilují, stejně tak i týmy operátorů klientských center. Volat by jim však lidé měli až poté, co opadne voda, aby bylo zřejmé, jakou způsobila škodu.

Zdroj: Česká pojišťovna, Generali, Kooperativa

Následky škod lze minimalizovat zejména:

  • vyčerpáváním vody, vysoušením a úklidem zasažených prostor,
  • zakrytím poškozené střechy fólií, umístěním zábran před dveře domu, zamezením dalšího zaplavení domu (pytle z pískem, zajištění odčerpávání vody, odstraňování bahna a následné vysoušení) atd.,
  • zasaženou elektroniku a domácí spotřebiče nezapínejte a okamžitě předejte k opravě do odborného servisu,
  • nechte provést revizi elektrických a plynových rozvodů, pokud byly zatopeny.

2. Pořizujte fotodokumentaci

Pořiďte si fotodokumentaci, jak vypadalo místo pojištění po události i poškozené věci. Pomůže vám to urychlit následnou likvidaci a komunikaci s pojišťovnou. „Zničené nebo poškozené věci musí být vyfotografovány jakmile to situace umožní. Čím více fotografií, tím lépe,“ tvrdí Václav Bálek z České pojišťovny.

3. Oznamte pojistnou událost pojišťovně

Jakmile to bude možné, kontaktujte svoji pojišťovnu a ohlaste jí vzniklé škody. Pro kontaktování pojišťovny můžete využít jak bezplatné telefonní linky, tak často i online formuláře na webových stránkách pojišťoven. Pojistnou událost lze oznámit také poštou nebo na libovolné pobočce příslušné pojišťovny.

K rychlému vyřízení likvidace budete potřebovat zejména tyto údaje:

  • číslo pojistné smlouvy (není-li známo, je třeba uvést rodné číslo osoby, která pojištění sjednala),
  • stručnou charakteristiku škody,
  • kdy k této škodě došlo,
  • jaký je rozsah škody,
  • jaké je na vás spojení (telefon/mobil),
  • pokud je dům neobyvatelný, uveďte adresu, na které budete k zastižení.

4. Shromažďujte poškozené věci

  • shromažďujte poškozené a zničené věci a vytvořte jejich soupis i s uvedením popisu, stáří, pořizovací ceny a rozsahu poškození,
  • je-li to možné, zajistěte doklady k zasaženým věcem (účty, záruční listy či jiné doklady potvrzující vlastnictví věcí),
  • poškozené movité věci větší hodnoty nevyhazujte do příchodu technika/likvidátora pojišťovny (tj. například nábytek, elekronika...),
  • také další zasažené věci nepodléhající zkáze ponechejte pro prohlídku pracovníka pojišťovny,
  • pokud z hygienických, bezpečnostních nebo jiných vážných důvodů (nutné prokázat existenci těchto důvodů – fotodokumentace, nařízení hygienika apod.) nelze zbytky na místě uchovat, tak je zlikvidujte.

Poznámka pro podnikatele:

U podnikatelů je navíc třeba pojišťovně předat účetní evidenci zasažených věcí (inventární soupisy s vyznačením zasažených věcí, cenami, stářím a odhadem poškození) a účetní stavy majetku z doby bezprostředně před vznikem škody (zásob, movitého i nemovitého majetku).

5. Začněte s úklidem

Pokud je objekt volně přístupný (není již zaplaven), můžete začít s úklidem a základními opravami. Není nutné čekat až na příchod pracovníka pojišťovny. Rozsah škod máte zmapován, provedli jste soupis věcí, u kterých došlo k poškození a proto můžete začít odstraňovat následky nepříjemné situace.

Anketa

Řešili jste už někdy vy nebo někdo z Vašich blízkých s pojišťovnou kvůli záplavám škody na majetku?

6. Buďte opatrní

  • poškozené zaplavené věci vysušte, elektrické spotřebiče ale nezapínejte a zabezpečte posouzení odbornou opravnou,
  • mějte na paměti, že uklízení zejména živelních škod znamená práci ve zhoršených hygienických podmínkách.

7. Zálohy od pojišťovny lze domluvit

Budete-li chtít vyplatit zálohu ještě před likvidací pojistné události, sdělte to technikovi likvidace, který k vám přijde udělat prohlídku. Standardní likvidace probíhá na základě předložených faktur, případně rozpočtem.

8. Pokud vás záplavy letos nezasáhly, ale obáváte se jich do budoucna

  • jestliže žijete v oblasti, kde bezprostředně nyní hrozí záplavy, žádná z pojišťoven vás už s největší pravděpodobností nepojistí,
  • pokud jste z oblasti, kde nyní záplavy nejsou, ale vy se jich obáváte do budoucna, uvědomte si, že pojištění rodinného domku není totéž, co pojištění domácnosti v ní se nacházející - je třeba pojistit oboje,
  • dávejte si pozor na zastaralé smlouvy. Pokud jste rekonstruovali, modernizovali či jinak doplnili vybavení svého majetku, žádejte aktualizaci, aby krytí v pojistce bylo dostatečné,
  • pokud jste již pojištěni, ověřte si, že máte v pojistce zahrnuto krytí rizika povodeň/záplava. Zvláště tam, kde je to rozumné,
  • je možné, že v některých notorických záplavových zónách vám pojišťovna toto riziko pokrýt odmítne, protože se tam už voda vyskytla opakovaně a je pravděpodobné, že přijde zase. Pojištění je založeno na nahodilém výskytu události.

Kde konzultovat/ hlásit škody v pojišťovnách

Allianz
internet www.allianz.cz
či přes e-mail hlaseni-majetek@allianz.cz
bezplatná nonstop linka 800 170 000

Česká pojišťovna
Call centrum-bezplatná linka 841 114 114

ČSOB Pojišťovna
bezplatná linka 800 100 777

Generali pojišťovna
Klientský servis 844 188 188 (7-19 hodin)
(mimo tuto dobu lze nechat vzkaz na záznamníku)

Kooperativa, pojišťovna
info@koop.cz
bezplatná linka 800 105 105

Pojišťovna UNIQA
bezplatná linka 800 120 020

S jakými nejhoršími škodami na majetku kvůli záplavám či povodním jste už osobně setkali a jak jste je řešili? Podělte se o zkušenosti.

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.