Jen necelá čtvrtina Čechů si schovává dokumenty o pořízení majetku, který si pojišťují v rámci pojištění domácnosti. Náhrada škody se jim proto od pojišťovny získává poměrně snadno. Daleko hůře na tom jsou zbylé tři čtvrtiny klientů pojišťoven. Když nemohou doložit existenci pojištěných věcí prostřednictvím fotografických snímků, nákupních dokladů či jiných dokumentů o nabytí věci, například znaleckých posudků, nemusí z pojišťovny dostat úplnou náhradu všech škod. Navzdory dobře sjednané pojistce domácnosti.
Na riziko nedostatečně zdokumentovaného majetku poukazuje například Michal Šimon, specialista pro ne životní pojištění ČAP: „Tito klienti si neuvědomují, že pokud dojde k pojistné události, má pojišťovna právo krátit pojistné plnění, nebo neprokázanou škodu nemusí proplatit vůbec, neprokáže-li pojistník odpovídající dokumentaci.“
Připravili jsme proto návod, jak si správně majetek zdokumentovat a vyhnout se tak pozdějším komplikacím při jednání s pojišťovnou.
Jakým způsobem by měl mít klient zdokumentované pojištěné předměty?
Nejprůkaznější jsou doklady o nákupu dané věci, tedy především paragony – pokladní bloky. Klient by je měl mít uloženy mimo byt. Pokud byt vyhoří, bude je mít bez problémů po ruce. V případě, že veškeré podklady klient k dispozici nemá (ať už kvůli tomu, že se zničily, nebo si je klient nepořídil), záleží pak na rozhodování konkrétní pojišťovny. Některým postačí čestné prohlášení klienta, že předměty v domácnosti měl, jiné pojišťovny trvají na originální dokumentaci.
Jaká dokumentace musí být k předmětům mimořádné hodnoty – šperky, starožitnosti, umělecké předměty, sbírky?
K předmětům mimořádné hodnoty požadují pojišťovny zpravidla znalecké posudky a fotografie předmětů.
Dají se nějakým prokazatelným a pojišťovnou akceptovatelným způsobem zdokumentovat finanční prostředky v hotovosti, například v trezoru?
Hotovostní finanční prostředky mohou být součástí pojištění, ale jsou zpravidla limitovány částkou 10 tisíc korun. Konkrétní podmínky se u jednotlivých pojišťoven liší podle pojistné smlouvy.
Jak pojišťovny řeší případy, kdy je dokumentace pojištěných předmětů nedostatečná, nebo vůbec žádná?
Pojišťovny zpravidla vyžadují od klienta čestné prohlášení a výpovědi svědků, že pojištěné předměty byly v klientově domě či bytě. Pokud se jedná o předměty historické nebo umělecké hodnoty, bez náležité dokumentace se při případné pojistné události neobejdete.
Vyskytují se podvody, kdy se lidé snaží při hlášení pojistné události mezi odcizené, zničené či odplavené předměty i ty, které nikdy nevlastnili?
Pojistné podvody tohoto charakteru se občas vyskytují, nejčastěji se s nimi pojišťovny setkávají v období živelních pohrom. Tyto situace jsou klasifikovány jako trestný čin pojistného podvodu.
Jak by měl pojištěný postupovat, když dojde k pojistné události? Jak by měl zdokumentovat vzniklé škody?
Ještě před samotným nahlášením škody na majetku je třeba v případě podezření spáchání trestného činu oznámit škodní událost Policii ČR. Pokud klient uhasí požár vlastními silami, je rovněž nutné nahlásit tuto událost Hasičskému záchrannému sboru. Oznámit škodu lze u většiny pojišťoven telefonicky, elektronicky nebo písemně či osobně na pobočce pojišťovny. Pokud je nezbytné z hygienických anebo bezpečnostních důvodu změnit stav způsobený pojistnou událostí, nesmí klient zapomenout na řádnou dokumentaci (v ideálním případě tedy nafocením snímků či natočením videa). Pojišťovna dále zpravidla požaduje úplný seznam odcizených, případně zničených věcí.
Sdílejte článek, než ho smažem