Pavel Řehák: Dělat pojištění, které bychom se nestyděli nabídnout vlastním rodičům

„Díky Directu se před námi objevil prostor, kde se dá dělat pojištění, které bychom se nestyděli nabídnout vlastním rodičům,“ popisuje Pavel Řehák jednu z myšlenek, na které spolu se svými partnery z VIGO Investments staví pojišťovnu Direct.
Pavel Řehák: Dělat pojištění, které bychom se nestyděli nabídnout vlastním rodičům

Pavel Řehák pracoval v elitní poradenské firmě McKinsey, později působil v České pojišťovně, z toho tři roky jako generální ředitel. Z korporátního světa ale odešel, aby mohl spoluzaložit investiční fond VIGO Investments. Jako první investovali do pojišťovny Triglav (dnes přejmenované na Direct, pozn. red.), loni získal fond majoritní podíl ve firmě Expensa, která se zaměřuje na segment firemních plateb a řízení firemních výdajů. Podle Pavla Řeháka ale nebyla akvizice žádné z těchto firem nutnost. Cíl jejich investičního fondu je prý totiž trochu jiný, než bývá zvykem – změnit svět k lepšímu.

Hrajte na jistotu

A myslete přitom na to, že nejlevnější sice nemusí být nejlepší, ale že totéž platí i pro nejdražší. Kvalita je nejvíc. Porovnáme pro vás pojištění a poradíme, jak ušetřit, ale nekupovat při tom šunt.

Sedm let jste působil v České pojišťovně, nakonec jste odešel a spoluzaložil investiční fond VIGO Investments. Jak moc vám tenhle krok změnil život?

Určitě se cítím svobodnější. Když jsem odcházel České pojišťovny, říkal jsem si, že poslední tři roky byly profesně opravdu nejlepší. Ale ukázalo se, že jsem absolutně neměl ponětí, co slovo nejlepší znamená. Když jsem začal pracovat na VIGU, dostalo naprosto jiný rozměr.

Čím to?

Zřejmě proto, že každá věc, na které teď pracuji, mi dává smysl a opravdu vím, proč ji dělám. Do projektů, ať už do pojišťovny Direct nebo Expensy, jsme nevstupovali z nutnosti, ale protože nám dávaly smysl. Nemusíme tak dělat kompromisy a děláme věci v souladu se svojí podstatou.

Co konkrétně vám na vaší práci dává smysl?

Po odchodu z České pojišťovny jsem přemýšlel, co mi dává energii. Zjistil jsem, že mě nabíjí práce na věcech, které jsou podstatné svojí velikostí, a já jako osoba mám velký vliv na to, abych je posunul k lepšímu. Baví mě řešit problémy a pak odcházet s pocitem, že jsem danou věc nebo firmu zanechal v lepším stavu, než ve kterém jsem ji našel.

Když VIGO koupilo pojišťovnu Triglav, neměla zrovna dobrou pověst…

Byla to rozhodně velká výzva, a kdybych se rozhodoval čistě jako risk manažer, zvažoval bych to opravdu hodně pečlivě. Na začátku jsme samozřejmě nevěděli, kolik problémů bude nakonec potřeba vyřešit. Na druhou stranu jsme taky naprosto netušili, o jak rychlou a zajímavou cestu nakonec půjde.

Můžete být konkrétnější?

Za půl roku jsme vyšli se šesti produkty a od ledna do dubna vyrostli o osm set procent v novém obchodě. Co mě taky velmi překvapilo, je tým lidí, který se nám podařilo sestavit – je opravdu velký rozdíl vést lidi, kteří vědí, proč pro nás pracují. V Directu vůbec nemusím řešit motivaci lidí. Máme zhruba 170 zaměstnanců a většina z nich opravdu přišla budovat něco výjimečného a není potřeba říkat, že bychom se měli někam pohnout.

Podle čeho si lidi do týmu vybíráte?

Původně tvořilo jádro týmu přibližně deset lidí, kteří pracovali zadarmo, aby bylo zřejmé, že to nedělají pro peníze – šli v podstatě jen za vizí. Na ně se pak začali nabalovat podobní šílenci. V další vlně se k nám začali hlásit lidi, kteří seděli v korporacích a chtěli tvořit, jenže prostředí, ve kterém byli, jim to nedovolovalo – měli křídla, ale nemohli létat. Dozvěděli se, že v Directu to jde a tak přišli k nám.

Myslíte, že zvládnete přistupovat k zaměstnancům stejně, i když se Direct rozroste?

Alfa a omega úspěchu jakékoli firmy je podle mě otevřenost a upřímnost. Proto se hodně snažíme, aby měli lidi možnost říct, co si myslí. Nechceme, aby se dostali do apatie. Právě apatie byla největší nepřítel, se kterým jsem bojoval v České pojišťovně. Lidi tam nebyli zvyklí říct, že se jim něco nelíbí, jít a změnit to. Pořád čekali, že to někdo udělá za ně.

Podle čeho si vybíráte projekty, do kterých vstoupíte?

Jednak chceme, aby byl v projektu velký prostor pro zlepšení firmy jako takové a současně je pro nás důležité, abychom mohli změnit status quo v daném odvětví. A pak nás to musí taky opravdu bavit – musíme být přesvědčení, že jde o věc, kterou opravdu chceme dělat.

Jak chcete změnit oblast pojišťovnictví?

V České pojišťovně jsem byl často frustrovaný, protože nebylo možné přistupovat k věcem selským rozumem. Buď se tomu bránila firma jako taková, nebo historie, kterou si pojišťovna nesla. Když se teď podíváte na vztah pojišťovny a klienta, jde o vztah čistě transakční. Jenže podstata takového vztahu by podle mě měla být v tom, že pojišťovna pomáhá klientovi v průšvihu. To se ale vytratilo a navíc jsou v produktech naprosto hloupé háčky. Díky Directu se před námi objevil prostor, kde se dá dělat pojištění, které bychom se nestyděli nabídnout vlastním rodičům. Náš cíl je nabízet pojištění, kde bude klient vždycky jasně vědět, co má a nemá pojištěné.

Je pravda, že banky i investiční společnosti prošly ve vztahu ke klientovi za poslední dobu výraznou proměnou. Proč podle vás pojišťovny v tomhle vývoji zamrzly?

Na pojišťovny takový tlak jako na banky nikdy nebyl. Z pohledu poctivosti a reálného vztahu s klientem se teď proto dostávají opravdu na hranu – velké pojišťovny v podstatě stagnují nebo ztrácejí. Pár hbitých se sice snaží, tlačí na provize, aby získali novou produkci, ale pořád jde o rybník vyžraných kaprů. Osobně například nechápu, jak se vůbec mohly dít všechny ty šílenosti kolem životního pojištění. Direct životní pojištění nenabízí, protože jsme ještě nevymysleli, jak ho dělat pořádně.

Nedávno u nás vznikla první peer-to-peer pojišťovna. Jak se na tenhle koncept díváte?

Když jsme řešili, jak má Direct fungovat, přemýšleli jsme i o peer-to-peer konceptu. Nakonec jsme si řekli, že i v klasickém modelu je velký prostor pro zlepšení, takže můžeme posunout celé odvětví, aniž bychom to začali dělat úplně jinak. Ve finále je vlastně jedno, jakým způsobem se klient pojistí. Rozhodující pro něj je, co se stane, když přijde průšvih.

Zdá se, že se snažíte poskytovat služby a produkty na jiné úrovni než ostatní. Jak se to projeví na jejich ceně?

Myslím, že máme nejlepší poměr cena výkon. V produktech určitě, co se týče služeb, musíme v některých oblastech ještě trochu přidat. Třeba u pojištění aut jsme cenově mírně pod průměrem trhu. Ale my ani nechceme být nejlevnější, o tom pojištění není. Takže i když je naše pojištění domácnosti zdaleka nejlevnější, nechceme na tom stavět. Chceme, aby si nás lidi vybírali díky kvalitě produktů a služeb.

Jakou první metu, co se zisku týče, jste si vytyčili?

Máme nějakou představu, ale neženeme se za ní. Vydali jsme se cestou, která není vyšlapaná, takže je mnoho oblastí, kde vůbec nemůžeme předvídat, jak budou klienti reagovat. Neženeme se primárně za velikostí. Chceme to především dělat dobře a věříme, že velikost a zisk přijdou. Samozřejmě potřebujeme vidět, jestli rosteme, protože to je důkaz, že jdeme správnou cestou. Myslím, že jedna a půl miliardy je první rozumný horizont, na který bychom měli mířit. Už vám ale neřeknu, jestli na něj dosáhneme za dva nebo tři roky.

Dovedete si představit, že byste Direct prodali?

Pojišťovnu jsme rozhodně nekupovali proto, abychom ji spravili, pět let provozovali a následně prodali. Nejsme private equity fond. Pojišťovna je jeden z dlouhodobých pilířů toho, co se snažíme vybudovat. Na druhou stranu člověk nikdy nemůže vědět, co mu budoucnost přinese.

Propojeno!

Expensa

... tak například předplacené služební platební karty

Nedávat zaměstnancům peníze, ale kartu. Neobtěžovat je ani sebe s účtováním, automatizovat. „Systém je jednoduchý. Máte kartu a nadřízeného, který má povolení ji nabíjet a který zároveň schvaluje vyúčtování. Když se vybouráte na Slovensku, tak buď můžete zavolat nadřízenému a osobně ho požádat o dobití, anebo můžete využít mobilní aplikaci. Manažer vám během sekundy peníze dobije, ať jste kdekoliv na světě. Všechny převody jsou v reálném čase.“

Patrik Tjokorda: Finanční start-up se v Česku staví „trochu jinak“

Další projekt, který jste s VIGO Investments koupili, je Expensa. Jak se vám daří přeskakovat mezi těmito dvěma projekty?

Čím dál líp. Na začátku spolkla hodně času pojišťovna, teď už se ale můžu daleko víc věnovat i Expense. Jde o další bránu do sféry služeb, kde je značný potenciál pro zlepšení.

Došlo už českým firmám, že si tímhle způsobem můžou usnadnit každodenní práci?

Myslím, že v takovém stavu byl trh ještě před nástupem Expensy, jenže nebyl nikdo, kdo by nabídl konkrétní řešení. Právě proto jsme ji koupili – české firmy mají mnoho potřeb, které ale zatím nikdo pořádně neuchopil. Obecně by se firmy v Česku potřebovali zaměřit mnohem víc na byznys jako takový, jenže je brzdí spousta hloupostí okolo. My vidíme cestu, jak z toho ven a jak jim zjednodušit život.

Dokážete si představit, co by za rok dva mohlo pod hlavičkou Expensy fungovat?

Směrů, kterými se s Expensou můžeme vydat, je celá řada. Osobně bych chtěl, aby Expensa nabízela jak řešení běžné agendy, tak záležitostí propojených s bankovními službami.

Je momentálně na programu nějaká další akvizice?

To řešíme kontinuálně. Oblastí, kam se vrhnout, je hodně, ale vzhledem k tomu, že vlastně do ničeho dalšího jít nemusíme, jsme poměrně vybíraví.

Pavel Řehák

Pavel Řehák

Zakladatel VIGO Investments

Začínal jako konzultant v mezinárodní společnosti McKinsey & Company, kde působil sedm let. Díky této zkušenosti v roce 2006 nastoupil do České pojišťovny, kde řídil oblasti marketingu, CRM a také klientských služeb. V letech 2010–2013 pak byl jejím generálním ředitelem. V roce 2013 stál u založení investiční společnosti VIGO Investments. V rámci skupiny VIGO se podílí na rozvoji DIRECT pojišťovny, společnosti Expensa a také vybraných projektů nadace VIGO Foundation.

Na Vysoké škole ekonomické v Praze vystudoval mezinárodní vztahy a titul MBA získal na Northwestern University.

Je ženatý, má dceru a syna.

Je podmínkou pro akvizici dalšího projektu synergie?

Přesto, že mezi Expensou a Directem fungují velké synergie, podmínkou to není. Každá firma musí být schopná fungovat sama o sobě nezávisle na zbytku.

Podnikatelé, kteří odešli z korporátního prostředí a rozjeli vlastní byznys, často mluví o riziku a zodpovědnosti, které najednou pocítili. Vnímáte to stejně?

Ano, to byla opravdu velká změna. Nejvíc nervózní jsem byl v momentě, kdy jsme rozhodovali o transakci. Říkal jsem si, co řeknu všem těm lidem, kteří šli za naší vizí, kdyby se to náhodou podělalo. Zjistil jsem, že jediné, co můžu pro svůj klid udělat, je pracovat naplno tak, aby vše fungovalo. Navíc, když teď vidím tým, který jsme vybudovali, vidím záruku, že všechno půjde dobře.

Svoje podnikání popisujete jako způsob, jak změnit svět k lepšímu. Jak konkrétně toho chcete dosáhnout?

Jednak chceme dělat špičkový byznys – etický, bez podvádění a úplatků. Takový způsob práce bude rozvíjet naše lidi, kteří pak zkvalitní život klientům. Druhá cesta je naše nadace VIGO Foundation, se kterou se aktuálně zaměřujeme na podporu lidí s autismem a na vzdělávání dětí.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 6. 2016 16:16, Tom

To jsou sice krásná slova a plány ale kupříkladu asistenční služby Directu jsou na zoufalé úrovni. Tuto neděli jsem měl poruchu na svém voze v zahraničí ale už jenom vysvětlit operátorce kde se nacházím bylo nadlidské úsilí. Přitom jsem byl na mezinárodní a frekventované dálnici což jsem se jí snažil 10 minut vysvětlit a udal jsem i přesný kilometrovník. Nevím co bych dělal kdybych byl nedejbože na okresní silnici někde v Bosně nebo v Rumunsku. To bych tam asi stál ještě doteď. Triglav měl tyto služby daleko lepší.

+9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Marek Orawski: Tři čtvrtiny zisku pojišťovna vrátí klientům

22. 3. 2016 | Ondřej Tůma

Marek Orawski: Tři čtvrtiny zisku pojišťovna vrátí klientům

Může fungovat pojišťovna, která se bude s klienty dělit o vydělané peníze? A dá se v tvrdém konkurenčním pojišťovnictví uspět bez poboček a prodejců, zkrátka jen na základě doporučení?... celý článek

Jak zachránit peníze utopené v pojištění

15. 7. 2015 | Ondřej Podlešák | 8 komentářů

Jak zachránit peníze utopené v pojištění

Na konci tohoto článku přinášíme jednoduchý a stručný návod, jak se dostat zpátky k penězům. Pro ty, kteří se nechali vmanipulovat do „spoření“ ve špatně nastavené investiční pojistce.... celý článek

Patrik Tjokorda: Finanční start-up se v Česku staví „trochu jinak“

28. 1. 2015 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 1 komentář

Patrik Tjokorda: Finanční start-up se v Česku staví „trochu jinak“

„Náš projekt je příběhem o tom, jak může z osobní nespokojenosti vzniknout úspěšná firma,“ říká Patrik Tjokorda, zakladatel společnosti Expensa.

Šéf Allianz Jakub Strnad: Největší problém pojišťoven? Přílišná komplikovanost!

18. 12. 2014 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 3 komentáře

Šéf Allianz Jakub Strnad: Největší problém pojišťoven? Přílišná komplikovanost!

„Životní pojištění považuji za poměrně složité. Ve velké nadsázce občas říkám, že mu u nás detailně rozumějí pouze dva lidé – a to ještě každý jenom půlce,“ říká v exkluzivním rozhovoru... celý článek

Drahé mýty: Kdo šetří na pojištění, má za tři

18. 3. 2013 | Vladimír Švorba | 13 komentářů

Drahé mýty: Kdo šetří na pojištění, má za tři

„Mámo, dej mi hubana! Letos jsem tu naši káru pojistil superlevně!“ Hubičku samozřejmě přejeme každému, není ale jisté, jestli si ji v tomhle případě pan Spořivý zaslouží. U pojištění... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services