Únor – měsíc pojištění: Ženy, muži, auta a pojištění
26. 2. 2013 | Česká asociace pojišťoven | 1 komentář
Až když nám ukradli auto, zjistili jsme, že není pojištěné proti krádeži...
Členské pojišťovny České asociace pojišťoven řeší každoročně statisíce pojistných událostí. Mezi nejfrekventovanější patří škody z pojištění motorových vozidel, dále události z doplňkových připojištění životního pojištění (připojištění úrazu a trvalé invalidity, závažného onemocnění, pojištění hospitalizace nebo připojištění pracovní neschopnosti), na třetím místě jsou pak škody z pojištění domácnosti a nemovitosti. Exkluzivní průzkum České asociace pojišťoven, který v prosinci loňského roku provedla společnost NMS Market Research, zjistil, že s pojistnou událostí má v České republice vlastní zkušenost celých 46 procent obyvatel. Pozitivní je, že většina z nich hodnotí průběh likvidace své pojistné události jako bezproblémový a časově přiměřený.
68 procent lidí v průzkumu uvedlo, že výše pojistného plnění, které jim pojišťovna vyplatila, splnila jejich očekávání. „Celých 67 procent dotazovaných také považuje vyřízení likvidace za relativně rychlé,“ komentuje zjištění manažerka komunikace a vzdělávání ČAP Marcela Kotyrová a doplňuje: „Pozitivní je také fakt, že 56 procent respondentů považuje vyřízení pojistné události také za nenáročné co do množství požadovaných dokladů a komunikace s pojišťovnou.“
Pokud jde právě o administrativu, Češky se v dokumentech orientují lépe a vyřízení likvidace považují za snazší než muži. Ženy jsou také shovívavější při hodnocení rychlosti pojišťoven: 73 procent žen vnímá vyřízení své záležitosti jako časově přiměřené, mezi muži je to o deset procent méně. Přitom jsou to ale častěji muži, kdo s pojišťovnou jedná: Z celkového vzorku deklaruje zkušenost s likvidací 53 procent mužů a pouhých 38 procent žen.
Většina lidí si zvládá vyřídit likvidaci pojistné události sama a nemusí se obracet na nikoho jiného. Podle výsledků průzkumů je takových mužů 92 procent, žen pak 77 procent. V opačných případech jde především o jedince ve věku od 18 do 30 let, kterým se o pojištění starají rodiče.
Jak už bylo zmíněno, s výškou vyplacené pojistky je spokojených 68 procent lidí. Co ta zbývající třetina? Pro polovinu nespokojených respondentů je nespokojenost impulzem pro výpověď smlouvy a následnou změnu pojišťovny, jenže ne vždycky za jejich špatnou zkušenost pojišťovna skutečně odpovídá. Téměř třetina nespokojenců totiž přiznává, že pojistnou událost nahlásili špatně, nedodali odpovídající dokumenty, měli zastaralou smlouvu nebo jednoduše neměli pojištěné riziko, ke kterému se škoda vázala, a při uplatňování svého nároku o tom nevěděli.
„Časté chybování v hlášení škod potvrzují kromě účastníků průzkumu i odborníci z oddělení likvidací jednotlivých pojišťoven,“ říká Marcela Kotyrová a pokračuje: „Většinou se potýkají s neúplnými podklady, stěžují si, že klienti nereagují vůbec nebo reagují opožděně na jejich výzvy a zbytečně si tak průběh likvidace protahují.“ Kompletní dokumentace je však důležitá pro posouzení oprávněného nároku na pojistné plnění, případně k vyloučení pojistného podvodu. Ani ten totiž není české populaci cizí. S pokusem o pojistný podvod se setkalo ve svém okolí celých 16 procent tázaných.
To souvisí s tím, že v roce 2012 prověřovaly pojišťovny přes šest tisíc podezřelých pojistných událostí a prokázaly pojistné podvody za více než miliardu korun. Největší objem prokázaných podvodů byl dosažen v pojištění majetku a odpovědnosti: specialisté pojišťoven odhalili v této oblasti podvody za víc než 560 milionů korun, následuje pojištění vozidel, kde byly prokázány podvody v hodnotě větší než 370 milionů, víc než 111 milionů pak specialisté uchránili při odhalování pojistných podvodů v pojištění osob, do kterého spadá vedle životního a úrazového pojištění také náhrada léčebných výloh z cestovního pojištění.
Před nahlášením pojistné události vždy zkontrolujte správnost kontaktních údajů, případně identifikaci příjemce pojistného plnění. Formuláře vyplňujte čitelně, nezapomínejte na podpisy. Nesprávné vyplnění nebo nedodání požadovaných příloh z vaší strany má za následek prodloužení procesu likvidace, a tím i výplaty pojistného plnění. Pokud dokumentaci nepředáváte osobně, zašlete ji doporučeně.
O zvýšení finanční gramotnosti v oblasti pojišťovnictví kontinuálně usiluje kampaň České asociace pojišťoven Únor – měsíc pojištění. Jejím každoročním cílem je předávat veřejnosti souhrnné a nezávislé informace, včetně nejrůznějších praktických rad a doporučení. Kampaň se každý rok zaměřuje na jinou oblast pojištění, letošní ročník je ale výjimečně věnován průzkumu, který jde napříč všemi pojistnými oblastmi a zkoumá, jak jsou Češi pojištění, jak se orientují mezi pojistnými produkty, jaký maji k pojištění vztah a jaké jsou jejich zkušenosti s ním.
Měsíc pojištění na Peníze.cz
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem