„Baví mě vymýšlet nové pojistky a snažím se být u vývoje každé novinky,“ říká s nadšením Jakub Strnad, předseda představenstva pojišťovny Allianz, třetí největší tuzemské pojišťovny. Ta například loni na jeho popud vytvořila speciální balíček pojištění pro golfisty.
První a hned neuvěřitelná pojistka
Během studií pojistné matematiky na Univerzitě Karlově pracoval Jakub Strnad v České pojišťovně. Hned od začátku řešil ty nejsložitější pojistky, které existují. Krátce po přijetí nového atomového zákona v roce 1997 se totiž podílel na přípravě prvního pojištění jaderné elektrárny ve východním bloku. Šlo o Dukovany.
Pojištění odpovědnosti jaderné elektrárny popisuje zákon, a to včetně limitu, na jaký se má pojistit. Zdálo by se tedy, že zbývá jen určit cenu. Komplikovanost celého pojištění jaderné elektrárny ale podle Strnada spočívá v tom, že „žádný stát nedokáže jadernou elektrárnu pojistit sám lokálně a ani žádná pojišťovna to nedokáže pojistit sama. Vytváří se proto takzvaný ‚pojišťovací pool‘ více pojišťoven. Ten tehdy vznikl i v České republice,“ popisuje Jakub Strnad a poznamenává, že navzdory své složitosti pro něj tehdy pojišťování jaderné elektrárny bylo asi tím největším zážitkem.
Běžné pojistce může rozumět i moje babička
„Zajímají mě ale i klasické pojistky,“ pokračuje Strnad. „Svým lidem vždy říkám, že pojištění je velmi složité a pojistné podmínky moc rozsáhlé. Ani naši poradci nemohou znát všechno do detailu, a proto je třeba, aby pojistné podmínky byly co nejjednodušší,“ zdůrazňuje. Srozumitelné pojistné podmínky a jasná formulace výluk z nich jsou samozřejmě nesmírně důležité pro klienty, kterým by mělo i bez slovníku být jasné, co podepisují, aby nebyli zaskočeni, pokud jim pojišťovna, řekněme za určitou újmu na majetku odmítne vyplatit peníze, protože právě na jeho případ se vztahuje výluka. Sám Jakub Strnad podle svých slov dokáže vysvětlit snad všechny typy pojistek tak, aby byly jasné i jeho babičce. Nadšení pro srozumitelnou prezentaci složitých věcí si nejspíš přinesl z matematicko-fyzikální fakulty Karlovy univerzity, kde přednášel.
Jak má vypadat pojišťovna podle svého šéfa
Přímo s klienty se Jakub Strnad, který „řediteluje“ už druhé pojišťovně a pracoval hned v několika, setkával a stále setkává docela často. Obracejí se na něj se žádostí o radu při nejrůznějších příležitostech. Vždy je vyslechne a vezme si od nich kontakt, aby se jejich problému mohli v pojišťovně věnovat. „Za svou dosavadní kariéru jsem vždy chodil i na pobočky. Sledoval jsem, jak kolegové jednají s klienty, ať už při prodeji či úpravách pojistek. A potom jsem s nimi probíral, proč a co řekli a zda to šlo říci lépe nebo jinak,“ vzpomíná.
V popisu práce šéfa pojišťovny a předsedy představenstva je také tvorba její strategie. Ne vždy se přitom musí jednat o strategii nízkých cen pojištění a co největšího počtu klientů. Jakub Strnad říká, že chce, aby „jeho“ pojišťovna měla co nejširší služby a krytí rizik za rozumné ceny.
„Moje strategie je, aby se každý, kdo prodává naše pojištění, mohl kdykoliv podívat klientovi do očí a aby klient věděl, že udělal dobře, že se u nás pojistil. Tedy, aby nikdy nebyl zklamaný z toho, že mohl pojištění někde jinde koupit za půlku se stejným krytím,“ vysvětluje Strnad a dodává: „Pokud za námi přijde klient s tím, že tu pojistku mohl někde koupit o dost levněji, musíme mu být schopni vysvětlit, proč to u nás stálo víc a co všechno mu k tomu nabízíme. Jestliže klientovi vznikne škoda, měl by vědět, že od nás dostane špičkovou službu, a i to, že pokud bychom mu nezaplatili my, nezaplatil by mu škodu ani nikdo jiný.“
Právě kvůli kvalitní likvidaci a nadprůměrnému plnění se klienti, kteří již dříve odešli za levnější pojistkou, často vracejí. „Tito klienti mi pak říkají, že se jim vyplatí zaplatit si na pojistném o něco více, ale mít solidní pojistné plnění. A na to, že se k nám vracejí, jsem hrdý,“ říká Jakub Strnad.
Běžný den předsedy představenstva je už klasicky plný schůzek. Nejprve se setkává s externími partnery, jako jsou leasingové společnosti, pojišťovací makléři, finanční zprostředkovatelé nebo zástupci velkých firem. „Vždy se snažím zjistit, zda jsou spokojeni a případně proč ne. Zajímá mě také, zda je pojištěný i sám manažer a jeho zaměstnanci. Protože pokud jsou tito lidé spokojeni s pojištěním firmy, přicházejí k nám i se soukromými pojistkami.“
Zbývající část dne vyplňují Jakubovi Strnadovi interní schůzky se zaměstnanci a řediteli úseků. Jako předseda představenstva má v pojišťovně na starosti veškeré produkty. Schází se proto s jednotlivými specialisty před vývojem nového pojištění, v průběhu jeho přípravy i při uvedení na trh. „U většiny pojištění jsem vždy už na začátku, protože mě baví vymýšlet, co budeme dělat. Zatím mám víc nápadů, než stíháme realizovat,“ tvrdí Jakub Strnad a poukazuje na to, jak se vše mění: „Dříve jsem zdůrazňoval, co a jak se bude přesně vyvíjet či analyzovat. Nyní ale říkám, co bych si tak zhruba představoval a naši specialisté už za mnou sami přicházejí s tím, co je napadlo a na čem dál pracují. A z toho mám radost.“
Sdílejte článek, než ho smažem