Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích: pro a proti

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích: pro a proti
Pozdvižení vzbudil ministerský návrh novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí. Odbornou veřejnost rozdělil na dva tábory. Přinášíme názory pro i proti. Jak se na novelu dívá Klára Król z ministerstva financí a jak Tomáš Prouza z Partners?

Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí platí od roku 2004, v letech 2005–2009 byl devětkrát novelizován. Návrh letošní novely předložilo ministerstvo financí k připomínkovému řízení v dubnu. Po jeho zveřejnění se objevila upozornění zejména na to, že zákon hodlá regulovat jen část trhu, a nastavovat tedy nerovné podmínky.

Překvapení vzbudil i fakt, že ministerstvo nečekalo na evropskou směrnici o zprostředkování pojištění (Insurance Mediation Direction) – její návrh by měl být na světě do konce roku a české zákony ji budou muset zohlednit.

PRO: Klára KRÓL, náměstkyně ministra financí pro finanční trh

Předložení návrhu zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí do meziresortního připomínkového řízení vyvolalo v médiích četné reakce. Ministerstvu financí byla vytýkána rychlost, s jakou tyto novelizační záměry předložilo, a také údajná nedostatečná diskuse.

Diskuse byla a bude

Předložení návrhu novely přitom předcházela více než dvouletá expertní diskuse všech klíčových subjektů trhu. Rozsahem činností a počtem zúčastněných stran se jednalo o jedno z nejširších zapojení odborné veřejnosti do konzultací k regulatorním záměrům ministerstva. Cílem bylo vymezit základní východiska budoucího systému regulace distribuce na celém finančním trhu. Ne všichni expertní zástupci však považovali toto konzultační fórum a jeho závěry za něco, co by mělo být bráno vážně a představovat reálná východiska pro konkrétní legislativní kroky.

Přesto máme samozřejmě i nadále zájem vést s trhem podrobnou diskusi o parametrech věcné i časové stránky novely tak, aby byla její výsledná podoba implementačně zvládnutelná. Pečlivě sledujeme také záměry Evropské komise. Předpokládanou podobu unijní úpravy, jejíž obrysy byly nedávno zveřejněny, návrh novely plně respektuje.

Kritici sledují vlastní zájmy

Svorníkem všech navrhovaných změn je především zájem na posílení ochrany spotřebitele. Ministerstvo považuje za nešťastné, že v situaci, kdy zákon reaguje na řadu dalších důležitých problémů, například netransparentní prodej pojistných produktů, nízkou kredibilitu distributorů či omezené možnosti efektivního výkonu dohledu, se odborná rozprava omezovala takřka jen na regulaci provizí u životního pojištění.

Ostrá kritika příslušného ustanovení není z hlediska obchodních zájmů dotčených subjektů překvapující. Jako garant ochrany spotřebitele na finančním trhu ale ministerstvo nemůže a nechce přehlížet dlouhodobě neutěšený stav, kdy je u některých konkrétních produktů vítězem takzvaného konkurenčního boje vždy zprostředkovatel či pojišťovna a poraženým zákazník. Ten se dnes, jak známo, svým podpisem pod smlouvou o životním pojištění zavazuje k tomu, že až celé první dva roky (!) jejího trvání budou veškeré platby pojistného užity fakticky výhradně na tvorbu zdrojů, z nichž pojišťovna vyplácí zprostředkovatelské provize.

PROTI: Tomáš PROUZA, ekonom a spolumajitel Partners

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou ministerstvo financí nečekaně vypustilo, je nejhorší ukázkou toho, jak podivně se v České republice tvoří legislativa. Zástupci trhu i spotřebitelských organizací s ministerstvem financí a s ČNB dva roky diskutovali o tom, jak změnit způsob nabídky finančních produktů a pravidla nastavit tak, aby lépe chránila klienty i poctivé firmy před těmi, kteří by v jiných zemích už dávno skončili za mřížemi. Dva roky nás ministerstvo ujišťovalo, že připraví zákon, který dohodnuté změny zavede na celém finančním trhu. Místo toho připravilo paskvil, který ignoruje řadu dohod, pod které se ministerstvo financí podepsalo, je plný technických chyb a mezi změny v jednom jediném sektoru zahrnuje i věci, za které by se nemusela stydět ani země s dlouholetou komunistickou vládou.

Navzdory slibům bude podnikání těžší

Není pochyb o tom, že finanční poradenství potřebuje zásadní úpravy. Je potřeba jasně definovat, kdo je finanční poradce a jaké musí mít znalosti, jakou nese odpovědnost za své rady, jak postihovat jednání, které není v zájmu klienta, a jak účinně z trhu dostat ty, kteří využívají neznalosti klientů. Tato pravidla ale musí platit pro celý trh, jinak se pochybné praktiky pouze přesunou kousek vedle.

Místo toho ministerstvo rozhodlo, že omezí přístup nových lidí do odvětví tím, že zdraží registraci u České národní banky na deset tisíc korun. Jak odpovídá desetinásobek ceny oproti poplatku za živnostenský list slibům vlády, že zjednoduší podnikání, je záhadou, která ale zřejmě nikoho netrápí.

Vyděláváte příliš

Ministerstvo financí se také rozhodlo, že lidé si poradenstvím vydělávají „příliš mnoho“. V důvodové zprávě k zákonu sice samo ministerstvo upozorňuje, že cenová regulace je neefektivní a nemělo by se k ní přistupovat – v návrhu novely se ale najednou příslušný paragraf objevil, údajně na jasný pokyn z (téměř) nejvyšších míst ministerstva. Za stanoveným stropem přitom není žádná analýza, ale pouhý pocit, že „tohle je tak akorát“. Vzhledem k tomu, že ministerstvo vůbec netuší, jak fungují vztahy mezi pojišťovnami a poradci, samozřejmě budou existovat cesty, jak regulaci obejít – ale naprosto zbytečně a s vysokými náklady, které nakonec odnesou klienti.

Anketa

A vy? Pro, nebo proti?

Návrh provizního stropu totiž nepoškodí až tak velké finančněporadenské firmy, které mají zdroje příjmů i z jiných oblastí. Mnohem hůře dopadne na menší pojišťovny, kterým se v minulých letech dařilo díky dobré spolupráci s distributory výrazně růst, zatímco velcí hráči stagnovali či ztráceli. Návrh novely navíc výrazně rozděluje i Českou asociaci pojišťoven a řada členů začíná nahlas hovořit o smysluplnosti členství v asociaci, která hájí zájmy pouze některých členů a aktivně poškozuje jiné.

Přežijí dobré stránky novely?

Jediné, co se ministerstvu v návrhu povedlo, je požadavek na zveřejňování celkových nákladů životního pojištění, podobně jako musí celkové náklady (tzv. TER, total expense ratio) zveřejňovat podílové fondy. Vsadím se ale o cokoliv, že tento návrh, který mohl klientům ušetřit spoustu peněz, nepřežije legislativní proces. A vzhledem k tomu, jak jednostranně ve prospěch velkých pojišťoven je celý zákon napsán, za tento paragraf ani samo ministerstvo jistě bojovat nebude.

Oba názory vyšly v týdeníku Euro

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích: proč jde stát na ruku nejsilnějšímu hráči?

21. 6. 2011 | Tomáš Prouza | 1 komentář

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích: proč jde stát na ruku nejsilnějšímu hráči?

Lidové noviny otiskly první velký rozhovor s Vladimírem Mrázem po jeho odchodu z čela Kooperativy a Hospodářské noviny rozhovor s Pavlem Řehákem, ředitelem České pojišťovny. Oba rozhodně... celý článek

Je váš finanční poradce třída? Poznáte to podle servisu

30. 5. 2011 | Petra Dusová | 17 komentářů

Je váš finanční poradce třída? Poznáte to podle servisu

Servis je slovo mnohoznačné. Pokud si tedy nejdříve ujasníme, že nemluvíme o uvedení míče do hry při tenisu ani o kolekci talířů se stejným květinovým vzorem, co přesně by si měl člověk... celý článek

Nehraje s vámi finanční poradce „Kliente, nezlob se!“?

30. 3. 2011 | Radek Petráš | 41 komentářů

Nehraje s vámi finanční poradce „Kliente, nezlob se!“?

Když se zeptáte sta lidí na ulici, jestli chtějí finančního poradce, devětadevadesát jich odpoví, že ne, a jeden neodpoví vůbec. Důvody těch devětadevadesáti: „Už finančního poradce... celý článek

České zákonodárství v permanentní revoluci

16. 3. 2011 | Klára Samková | 3 komentáře

České zákonodárství v permanentní revoluci

Češi jsou revolucionáři, ročně provedou aspoň jednu změnu ve čtyřech pětinách svých zákonů. Bylo by potřeba s tím přestat, vydýchat se a začít naopak právní řád zjednodušovat. Pokud... celý článek

Na zázraky nikdo nevěří. Klienti chtějí „pouze“ poradit.

13. 1. 2011 | Martin Moravec | 4 komentáře

Na zázraky nikdo nevěří. Klienti chtějí „pouze“ poradit.

Baví mě poznávání různých prodejních strategií. Často se dobrovolně stávám testovacím subjektem. Měl jsem tu čest poznat množství prodejců, jejichž postup byl pozoruhodný.

Partners Financial Services