Petr Šafránek: Sčítání lidu pojišťovacího

Petr Šafránek | rubrika: Komentář | 4. 3. 2011 | 4 komentáře
Petr Šafránek: Sčítání lidu pojišťovacího
Podle národní banky je každý stý Čech pojišťovák. A to včetně starců a dětí. Je to ale tím, že banka má ve své sbírce pěknou řádku mrtvých duší.

Zatímco se chystá všeobecné sčítání lidu, ve sčítání pojišťovacích zprostředkovatelů to poněkud skřípe. Česká národní banka, která vede příslušný registr, vykazovala na konci roku cca 125 000 pojišťovacích zprostředkovatelů, a používala to dokonce jako argument pro nutnost zpřísnění regulace, které by mělo vést k redukci počtu zprostředkovatelů.

Churavá statistika

Má opravdu každých 100 občanů svého „pojišťováka“? Podle statistik České národní banky ano, ve skutečnosti nikoliv. Kde je problém? Je jich hned několik:

  1. Software, který ČNB převzala od ministerstva financí a kromě loga zřejmě nijak neupravovala, je velmi primitivní a nenabízí ani základní filtr, který by umožnil odlišit aktivní zprostředkovatele od těch, kteří to už dávno nedělají – v registru mají sice uvedeno, že nevykonávají činnost pro žádný subjekt, ale ČNB je jako pojišťovací zprostředkovatele stejně vykazuje. Díky tomu statistika zahrnuje prakticky všechny subjekty, které od roku 2005 požádaly úspěšně o zápis, bez ohledu na to, zda ještě činnost vykonávají, či nikoliv.
  2. Chybné legislativní nastavení registru, které ČNB neumožňuje nečinné subjekty z moci úřední z registru automaticky vymazávat.
  3. Nevědomost zapsaných subjektů o tom, že zápisem jim vzniklo podnikatelské oprávnění a že pokud již v oboru nechtějí působit, mají na ČNB poslat písemnou žádost o výmaz zregistru. Pokud to neudělají, musí je ČNB v registru stále vést, i když firma, se kterou spolupracovali, ČNB ukončení spolupráce oznámí.
  4. Záměrné ponechávání si podnikatelského oprávnění pro „strýčka Příhodu“ – když už jsem za zápis zaplatil dva tisíce a „chleba to nejí“, tak proč se nechávat vymazat. Tento přístup se ještě výrazně zhorší, pokud bude realizován návrh ČNB na zvýšení poplatku za zápis na 10 000 korun – v takovém případě se už nenechá vymazat vůbec nikdo, v případě obnovení činnosti by musel sáhnout pořádně hluboko do kapsy.

Anketa

Využíváte služeb pojišťovacího zprostředkovatele?

Čtvrt miliardy na poplatcích? Dobrý, dejte víc

Je tedy zřejmé, že sčítání lidu pojišťovacího se zatím příliš nedaří a zveřejňovaná čísla zdaleka neodpovídají realitě. Není bez zajímavosti, že těch 125 000 historicky zapsaných subjektů zaplatilo státu na správních poplatcích za zápis více jak 250 milionů korun! Kde jsou? Softwarové řešení registru je zcela primitivní a neumožňuje dokonce ani zobrazit historii zapsaných subjektů, což je naprostý standard v obdobných registrech (obchodní rejstřík), rejstřík živnostenského podnikání, atd.).

A to navrhuje ČNB poplatek za zápis zvýšit na pětinásobek, aniž by se na technickém či legislativním řešení registru cokoliv změnilo! Mimo jiné prý proto, aby z poplatků za drahé licenční procesy nemusela dotovat ostatní výkon státní správy.

V tomto případě si ovšem troufám tvrdit, že je to přesně naopak – pojišťovací zprostředkovatelé těmi 250 miliony státní správu docela slušně „zadotovali“. Když uvážíme, že administrativně srovnatelně náročné ohlášení živnosti stojí 1000 Kč, pak správní poplatek za podnikatelské oprávnění pro pojišťovacího zprostředkovatele ve výši 10 000 Kč je zcela neodůvodnitelný. A nesmyslné údaje v registru to rozhodně nevyřeší, spíše naopak.

Autor je předsedou Legislativně právní komise a členem představenstva Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ).

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Pojišťovny čeká pohlavní revoluce

1. 3. 2011 | Dušan Šídlo | 9 komentářů

Pojišťovny čeká pohlavní revoluce

Na základě dnešního rozhodnutí Evropského soudního dvora (European Court of Justice) nemohou pojišťovny účtovat nižší pojistné ženám. Co to znamená pro klient(k)y pojišťoven?

„Mít pojištění“ a „být pojištěn“ není to samé!

11. 11. 2010 | Václav Valášek | 9 komentářů

„Mít pojištění“ a „být pojištěn“ není to samé!

Každý Čech, Moravan či Slezan chce pojištění! Jak jinak si vysvětlit, že při sjednávání životního pojištění odpovídá většina lidí, že nebyli nikdy nemocní, s ničím se neléčí, nekouří... celý článek

Manuál klienta: Jak poznat dobrého pojišťováka

15. 4. 2009 | redakce Peníze.CZ

Manuál klienta: Jak poznat dobrého pojišťováka

Vyznat se v dnešní nabídce pojištění je pro běžného klienta pojišťoven nadlidský úkol. Proto je lepší si nechat poradit od pojišťovacího zprostředkovatele. Poznat dobrého poradce nemusí... celý článek

Manuál klienta: povinnosti poradců a zprostředkovatelů

8. 4. 2009 | redakce Peníze.CZ

Manuál klienta: povinnosti poradců a zprostředkovatelů

Pojišťovací a investiční zprostředkovatelé musí klientům poskytovat řadu informací. Pokud je neříkají či dávají nepravdivé informace, porušují zákony. Klienti by proto měli vědět, na... celý článek

Vyzkoušejte si test pojišťovacího zprostředkovatele

11. 3. 2005 | Petr Šafránek

Vyzkoušejte si test pojišťovacího zprostředkovatele

Zkouška odborné způsobilosti zprostředkovatelů pojišťoven a podřízených zprostředkovatelů agentů a makléřů vyvolává rozpaky. Úspěšně ji totiž složí téměř každý. Vyzkoušejte si ji a... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.