Jestliže mnohým poradenským společnostem dělal při našich testech problém zareagovat na kontakt zaslaný přes internet, společnost Marshaly mezi ně nepatří. Ve všední den odpoledne jsem vyplnil a odeslal kontaktní formulář umístěný na internetových stránkách společnosti. Poradkyně se mi ozvala hned druhý den, kdy jsme si domluvili termín osobního setkání.
Ve stanovený den i hodinu jsem zaklepal na její kancelář. Hned v úvodu našeho setkání jsem ji sdělil naše finanční záměry a předal ji souhrn rodinných příjmů a výdajů a stavu finančního majetku. Poradkyně mi současně představila společnost Marshaly a informovala mě, že její poradenské služby jsou zdarma. Ihned poté se začala věnovat naší rodině z pohledu finančních produktů, které již máme u různých finančních institucí založeny.
Zadání a cíl finančního plánu |
Tříčlenná rodina s pětiletou dcerou s průměrným čistým příjmem cca 26 000 Kč u manžela a 18 000 Kč u manželky. Majetek rodiny se skládá z družstevního bytu 2+1, osobního auta Škoda Fabia pořízeného na leasing s měsíční splátkou 6 500 Kč (konec splácení za 1,5 roku, nesplacený zůstatek zhruba 110 000 Kč). Nájem + poplatky činí asi 4 500 Kč měsíčně, výdaje na stravu a ostatní výdaje domácnosti zhruba 7 000 Kč. Rodina je schopna měsíčně spořit asi 10 000 Kč. V bance má jeden termínovaný půlroční revolvingovaný vklad ve výši 300 000 Kč, uzavřená dvě stavební spoření na cílové částky 300 000 Kč a 170 000 Kč.
Cílem finančního plánu je pořízení většího panelového bytu v osobním vlastnictví v Praze 10 za zhruba tři roky. Předpokládaný rozdíl mezi cenou dnešního a nového bytu 400 - 500 000 Kč. |
Jak záhy zjistila, kromě dvou stavebních spoření a termínovaného vkladu nemáme sjednáno nic. Proto mi začala představovat hned dva produkty, které by pro nás byly podle ní vhodné, protože mají státní dotace a daňové výhody, tzn. penzijní připojištění a životní pojištění. To zahrnula mezi tzv. výhodné spořící programy a představila mi investiční (dle jejích slov kapitálové) životní pojištění 4life (profil, názory) pojišťovny Aviva (profil, názory) a Investor pojišťovny ING (profil, názory). U pojištění 4life se hned zmínila o připojištění na trvalé následky úrazu za 17 Kč denně s progresivním plněním. Protože můžeme spořit 10 000 Kč měsíčně, využila by část této sumy na tyto spořící programy, tzn. 1 500 Kč měsíčně na penzijní připojištění, abychom čerpali maximální státní příspěvky a daňové odpočty, a 12 000 Kč ročně na spoření přes životní pojištění při obdobném využití maximální daňových odpočtů.
Potom poradkyně začala v jednotlivých kalkulačních programech zmíněných pojišťoven ukazovat různé možnosti a cílové částky, které jsou tyto pojistky schopné za patnáct let vygenerovat. Při této příležitosti se poradkyně zmínila o možném riziku krachu pojišťovny, ale jedním dechem mě uklidnila, neboť přestože zkrachovat dle jejích slov může všechno, v tomto případě by krachující pojišťovnu ihned přebrala jiná zajišťovna. To by se podle ní například stalo, kdyby roční zhodnoceni 4life kleslo pod 3 procenta!
Mezitím program spočítal výslednou částku, ke které poradkyně ještě přičetla daňové odpočty ve výši 3 840 Kč ročně x 18 let, které díky životnímu pojištění ušetřím. Jak jsem se zároveň dověděl, uzavře-li si takovýto spořící program mladý, třeba dvaceti nebo třicetiletý člověk, může do důchodu čekat velikánské, třeba i stoprocentní zhodnocení úspor a zároveň je po celou dobu pojištěn.
Potom mi poradkyně ve spolupráci s kolegyní, která byla naší schůzce rovněž po celou dobu přítomna, ukázala vysloveně spořící program od pojišťovny ING, produkt Investor. U tohoto produktu je prý možné být pojištěn na minimální částku 30 000 Kč a ostatní peníze hned výhodně zhodnocovat. Oba tyto produkty životních pojišťoven jsou dle obou poradkyň značně flexibilní a splňují to důležité - zajistit rodinu před neočekávanými životními událostmi a ještě si naspořit vysokou částku do důchodu.
Poradkyně se znovu v této souvislosti zmínila o mladém osmnáctiletém člověku, který může takovýmto spořením docílit při odchodu do důchodu i 300% zhodnocení svých peněz. Potom mi ještě druhá poradkyně, která postupně přebírala iniciativu, ukázala na konkrétních číslech Penzijního fondu České spořitelny (profil, názory), kolik budu mít naspořeno, když budu měsíčně do fondu odkládat 500 Kč, jak velký příspěvek od státu budu dostávat a když budu spořit dalších 1 000 Kč, kolik budu mít celkově po dvaceti letech naspořeno. K tomu ještě přidala částku, kterou ušetřím na daních.
První poradkyně mi průběžně v počítači ukazovala různé varianty spoření a zároveň mi některé z nich vytiskla. Protože posledních asi deset minut byla našemu rozhovoru přítomna vedle mě sedící dvojice dalších klientů, kteří dorazili na plánovanou schůzku do malé kanceláře obou poradkyň, začal jsem se přece jen poněkud ošívat.
Nabídnutou kávu jsem měl pomalu dopitou a vše podstatné mi poradkyně již sdělila. Proto mi řekla, abych si vše nechal projít hlavou a doma se o jejích finančních návrzích poradil s manželkou. Budou-li se nám líbit, není problém, abychom se znovu sešli už i s manželkou u ní v kanceláři a podepsali patřičné smlouvy. Nabídla rovněž, že přijede k nám. S tímto konstatováním jediné setkání skončilo a já jsem s finančním plánem čítajícím tři vytištěné modelové příklady životního pojištění a ofocený reklamní letáček penzijního připojištění opustil kancelář, obě poradkyně i jejich další dva klienty. Co obsahovaly zmíněné modelové příklady a co na ně říká naše hodnotící komise se dočtete zítra ve druhém díle tohoto testu.
Otestovali jsme pro vás! |
Průběžně podrobujeme kritickému redakčnímu oku či oku externí poroty různé produkty a finanční instituce. Co vše jsme zatím otestovali:
-
Přemýšlíte o tom, že byste využili služeb finančního poradce? Podívejte se, jak dopadly námi testované poradenské firmy.
-
Je vaše internetbankingová aplikace bezpečná, uživatelsky příjemná a cenově výhodná? Podívali jsme se jí na zoubek.
-
Jak kvalitní poradenství a služby poskytuje vaše banka? Za kolik půjčují lichvářské společnosti?
-
Otestovali jsme 10 pojišťoven, zda poskytují svým potenciálním klientům všechny důležité informace, jak jim to nařizuje zákon. Výsledky byly skoro k pláči.
-
Nabízejí banky úvěry skutečně za ty úžasně nízké sazby, které inzerují? Podívali jsme se "na zoubek" i firmám poskytujícím spotřebitelské úvěry. Výsledky našich testů naleznete ve zcela nové sekci Otestovali jsme pro vás. |
Jak byste ohodnotili výkon finanční poradkyně na první schůzce?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 8. 2007 23:03, Reny
Stav finančního poradenství není zoufalý, ale pokud si necháte radit od amatérů, tak se nedivte.
Jsou i skutečně kvalitní finanční poradci, kteří pracují velmi kvalitně, dlouhodobě a ke spokojenosti klientů. Musím se ztotožnit s 99,9 % názorů uvedených na testovaném "poradenství" - takovým bych zakázala okamžitě činnost a varovala všechny ostatní případné klienty a ty stávající taky - ale stejně by si nenechali říct, protože každý máme svůj rozum, ale mí rodiče říkali, že nejlepší je "zdravý selský rozum" - máte ho všichni,jen ho mnozi nepoužíváme. Přeji proto všem, kteří tento názor budou číst, ať ho mají co nejvíce a informace čerpali od skutečných odborníků a z nejlepších a hlavně pravdivých zdrojů. Reny
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
2. 8. 2007 17:05, Jita
Finančním poradenstvím se zabývám, ale tohle je celé špatně. Jednalo se o klienta, který měl svůj jasný konkrétní cíl, kterého chce dosáhnout v daném časovém horizontu, ale ten jako by se vypařil. Postrádám zde jakýkoliv rozdíl mezi finanční poradkyní a pojišťovacím agentem.
V diskuzi je celkem (24 komentářů) příspěvků.