Vozidla jsou relativně drahá investice, téměř každý nějaké to vozidlo potřebuje a současně jsou vozidla přenosná, resp. převozu schopná. Tato definice sama o sobě znamená, že se musíme smířit s tím, že vozidla se kradla, kradou a krást budou. Proto je dobré se při nákupu vozidla zamyslet nad tím, jak auto zabezpečit proti krádeži.
Existuje přitom několik strategií. První znamená omezení pohyblivosti vozidla, druhá omezení atraktivity vozidla pro zloděje a třetí sledování nestandardního chování vozidla a jeho pohybu.
Tyto tři varianty se následně rozbíhají do obrovské množiny jednotlivých řešení, ať už na úrovni použitých technologií, nebo variant použití jednotlivými výrobci nebo poskytovateli. V rovině operativního leasingu je nicméně nutné mít na paměti jiný pohled na celou věc. Při využití vozidla v operativním leasingu využíváme službu. Vozidlo je "jen" technickým prostředkem, který nám službu zprostředkuje. Jakékoliv prostředky, které budeme využívat pro zabezpečení vozidla, je tedy dobré vnímat nikoliv ve vztahu k vlastnímu vozidlu, ale v kontextu všech služeb, které jsou součástí kontraktu operativního leasingu.
Mechanické zabezpečení může dokonce zdražit pojištění
Vezměme jako příklad standardní systémy mechanického zabezpečení pohybu vozidla. Na trhu je k dispozici řada typů, Sherlock, Defend Lock, Buldog atd. Spousta systémů, většina na základním principu mechanického zablokování pohybu převodovky vozidla a tedy pohybu vozidla jako takového. Leasingové společnosti mohou klientům nabídnou velkoodběratelské podmínky nákupu těchto systémů a některé z nich požadují mechanický systém jako povinnou součást konfigurace vozidel.
Vždy je dobré mít na paměti: u operativního leasingu se při nákupu mechanického zabezpečení vozidla nejedná o zlepšení pojistných podmínek pro váš automobil! Leasingová společnost totiž používá tzv. fleetových pojistek. To znamená, že pojistné podmínky jsou postaveny na velikosti a kvalitě celého vozového parku leasingové společnosti.
Dnešní nové automobily jsou téměř ve 100 % případů vybaveny minimálně imobilizérem. Z pohledu pojistných statistik a standardních pojistných podmínek to ale znamená, že je úplně jedno, jestli vozidlo vybavíte mechanickým zabezpečením, nebo nikoliv. U nových vozidel bude s největší pravděpodobností pojistná sazba stejná. Mechanické zabezpečení se navíc při jeho instalaci stane součástí ceny vozidla. Pokud je pojistná sazba definována procentem z ceny vozu, znamená tedy dokonce mechanické zabezpečení vozu i mírné zvýšení ceny pojištění.
Lze tedy konstatovat, že pokud budete mít jako součást konfigurace vozidla mechanické zabezpečení, s největší pravděpodobností to nejen neovlivní cenu operativního leasingu dolů, ale naopak dojde ke zvýšení ceny vozidla. Zároveň ke zvýšení měsíčních odpisů, mírně i pojistné sazby a tedy ke zvýšení hodnoty měsíčních splátek. Samozřejmě, protihodnotou je pro vás možná i nezanedbatelné snížení pravděpodobnosti, že si zrovna vaše vozidlo vybere zloděj na parkovišti.
Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřadíme jedno téma, kterému se budeme podrobněji věnovat. |
Odcizení je drahé
Nezapomeňte ale na fakt, že pokud dojde k odcizení, vozidlo bylo ukradeno leasingové společnosti, nikoli vám. Odcizení je v převážné míře důvodem pro předčasné ukončení leasingového kontraktu. Pojišťovna uhradí leasingové společnosti hodnotu vozidla. A víte jakou? Tržní hodnotu, tedy tu cenu, za kterou by se toto vozidlo dalo prodat na trhu? Nebo účetní, tedy hodnotu vozidla, kterou má vozidlo aktuálně v účetnictví leasingové společnosti?
Vezměme na pomoc jednoduché kupecké počty. V prvním roce operativního leasingu klesá tržní hodnota vozidla až o 20-30 % z ceny vozu. Pokud je smlouva operativního leasingu na 4 roky a zůstatková hodnota vozidla řekněme 40 % ceny pořizovací, pak lineární účetní odpisy v prvním roce leasingu mohou být maximálně (100 % - 40 %)/4 = 15 %. Rozdíl tržní a účetní hodnoty vozu v prvním roce tedy může být až 15 % z ceny vozu. Pokud by vozidlo původně stálo 500 000 Kč, pak to může znamenat rozdíl až 75 000 Kč! A to asi není pro většinu čtenářů malá částka. A přitom splatná kvůli tomu, že mi někdo ukradl auto. Tomuto problému tak zabezpečením vozidla bráníte.
Existuje ale i jiný, možná lepší způsob. Je to pojištění právě tohoto rozdílu mezi tržní a účetní hodnotou vozidla, nezjnámější produkty se nazývají GAP a GEMA pojištění. Nebývají standardní součástí nabízených služeb operativního leasingu. Pokud totiž uvažujete o jednom automobilu, je výše uvedený příklad správný. Pokud ale budete uvažovat o tomto připojištění u vozového parku dvaceti vozidel, rázem je to jiná situace. Je na vás, abyste si ohodnotili, s jakou pravděpodobností vám bude odcizeno vozidlo a jaký bude rozdíl mezi tržní a účetní hodnotou. Porovnáním těchto údajů vyhodnotíte, zda se vám připojištění vyplatí, nebo ne. Obecně lze říci pravidlo, že se zvyšujícím se počtem vozidel ve vozovém parku se snižuje efektivita tohoto připojištění.
Zloději jsou stále schopnější...
Dalšími možnostmi jsou pak nejrůznější elektronické zabezpečovací systémy. Zde je situace opět komplikovaná a rozhodnutí o využití těchto systémů je dost závislé na individuálním posouzení situace každého vozidla. Samozřejmě, jestliže si majitel firmy pořídí vozidlo za 2 milióny korun, v této ceně je vhodné počítat i s nějakým zabezpečením. Základ většiny těchto systémů je postaven na hlídání základních funkčních parametrů vozidla, tedy stavu elektronické soustavy, otevření dveří, náklonu vozidla, nebo i změny GPS při vypnutém zapalování a uzamčeném vozidle. Jakmile elektronika vyhodnotí nestandardní chování vozidla, spustí alarm. Elektronické systémy dnes umožňují i on-line hlášení o pozici a pohybu vozidla.
Tak, jak se vyvíjejí zabezpečovací systémy, vyvíjejí se i metody zlodějů. Jsou z praxe známy případy, kdy vozidlo vybavené on-line sledovacím systémem v jednom okamžiku bylo na obrazovce bezpečnostní agentury a o minutu později již nebylo k nalezení. Nikdo se už nedoví, jestli bylo vozidlo vytipováno a zabezpečovací zařízení vypnuto před vlastní krádeží, nebo byl bezpečnostní systém odstíněn tak, že nebylo možné přijmout příslušný signál vysílače. To ale neznamená, že jsou takové systémy špatné! Jen je nutné přijmout fakt, že existuje zloděj s dlažební kostkou, kterého zajímá rádio, pak jiný, který se pokusí propojením spínací skříňky s vozidlem odjet a také organizovaný zločin, který má předem vytipováno konkrétní vozidlo a je připraven na jakýkoliv typ zabezpečení.
Úspora ze snížení pojistného nebývá nejvyšší
Existují i provozní procedury, které nebezpečí odcizení vozidla eliminují. Pro vozidla některých provozovatelů lze například stanovit jako povinnost řidičů vozidla po skončení pracovní doby vždy parkovat v areálu závodu a pokud je řidič mimo firmu, pak na hlídaných parkovištích. Toto asi nelze použít jako obecné pravidlo, nicméně existují zákazníci, kteří tímto způsobem nahrazují jakékoliv nadstandardní zabezpečení a tedy i náklady s tím spojené. Při větším vozovém parku pak lze při akceptaci jistého provozního rizika takto uspořit zajímavé částky.
Jakékoliv systémy, které mají za úkol hlídání vozidla, pouze omezují pravděpodobnost jeho odcizení nebo vykradení. Vozidlo jako takové je určeno k pohybu a principiálně je proto vždy možné, že se začne pohybovat proti vůli jeho provozovatele. Upravil bych rčení, které lze spatřit na některých našich parkovištích a které zní: "Auto není trezor, auto může zmizet i bez bourání zdi". V případě vozidel, která jsou provozována formou operativního leasingu, byste si měli porovnat náklady, které leasingová společnost nabídne při kalkulaci vozidla v základním provedení a při dovybavení některým typem zabezpečovacího zařízení. Většinou ale cena za vlastní investici a provozní poplatky navyšují původní cenu více, než je úspora plynoucí ze snížení pojistných sazeb. Toto konstatování samozřejmě neplatí obecně a vždy je možné si nechat zpracovat u poskytovatele služeb nabídky více variant.
Jak své vozidlo(a) zabezpečujete vy? A jaké máte se zabezpečením aut zkušenosti?