Špatně se pojistit a umřít

Špatně se pojistit a umřít
"Dobrý den, chtěl bych vás mít jako svého praktického lékaře," říkám do mluvítka u zvonku. "U které jste zdravotní pojišťovny?" odpoví mi nepříjemný hlas sestry. "U všeobecné," reaguji hrdě. "Tak to vás nechceme," kazí mi náladu nepříjemný hlas a mne berou mrákoty, co by se asi stalo, kdybych zrovna umíral a toto byla jediná lékařka na světě.

Samozřejmě jsem se hned nevzdal a ještě než nepříjemný hlas zavěsil jsem se jej stihl vyptat, proč vlastně ty klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) nechtějí. Prý špatně platí dostalo se mi odpovědi. Začal jsem pátrat mezi svými známými, také pojištěnci naší největší zdravotní pojišťovny, zda-li se jim také stalo něco takového. Úplně stejný zážitek neměl nikdo, našlo se ale několik takových, kterým jejich lékař (či jiný zdravotnický personál) doporučil změnu zdravotní pojišťovny.

Oslovil jsem také svoji stávající praktickou lékařku a ta mi špatnou zkušenost s VZP poradila a řekla, že si mám pospíšit, že na přehlášení je nejvyšší čas. Převody pojištěnců jsou totiž možné jen jednou za čtvrt roku. Rozhodl jsem se tedy a šel změnit zdravotní pojišťovnu, především proto, že bych nerad opět utrpěl stejný zážitek, jaký jsem popsal na začátku článku. Ač se to nemá, tak jsem naslouchal i říkají ti ostatní u jiných okének a zaslechl jsem mimo jiné i větu "…moje zubařka po mně chce, abych se k vám přehlásila…" Nevím, jestli v tomto případě nešlo spíše o to, že příslušná pojišťovna hradila větší část zákroků, mohlo jít ale o stejný případ, lékař by rád peníze za poskytnuté služby včas.

A co na to VZP?

"V současné době se zpoždění v platbách VZP ČR jejím smluvním partnerům pohybuje od 2 do 14 dnů, ve výjimečných případech může dosáhnout 20 dnů," řekl nám k otázce zpožďování plateb Jiří Suttner, tiskový mluvčí VZP. Chování výše zmíněné lékařky komentoval: "jednání některých lékařů je naprosto protikladné. Jedni bojují o to, aby s nimi VZP uzavřela smluvní vztah o poskytování zdravotní péče jejím pojištěncům, druzí VZP kritizují za zpožďování plateb a v zájmu svého osobního profitu dokonce sahají k takovým praktikám, jako je nabádání pacientů k přehlášení k jiné zdravotní pojišťovně."

Co si z toho má odnést pacient? Může se běžet přehlásit z obavy, aby jej někde nenechali umřít na schodech, že je u VZP. Může se mu také ale stát, že půjde z bláta do louže a za rok po něm jeho lékař bude chtít, ať se znovu přehlásí někam jinam, že ta jeho pojišťovna špatně platí… Pokud budete chtít změnit pojišťovnu, tak mějte na paměti, že tak změny nabývají platnosti od nejbližšího čtvrtletí. V praxi to znamená, že pokud přehlásíte pojišťovnu teď, tak u ní ve skutečnosti budete až od 1. dubna příštího roku. Šance na převod ještě od začátku roku je už tento týden podle zdravotních pojišťoven nereálná.

Stalo se vám také něco podobného? Myslíte si, že nabádat pacienta k přehlášení k jiné pojišťovně je etické? Považujete 14 dní zpoždění plateb za přijatelné? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Seznam zdravotních pojišťoven najdete tady.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 12. 2002 10:59, Harry

Velice zajímavý článek. Chtělo by se do toho ponořit více a napsat, jaká je právní úprava - všichni jsou defaultně u VZP, jak může lékař toho člověka vůbec odmítnout?! Dále porovnání pojišťoven - liší se v podobě peněz, které jako zaměstnanci platíme nebo všichni všem platíme stejně? Co to je vyúčtování čerpaných plateb? Jak se to vyžaduje, je na to právo a kolik to stojí?

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 12. 2002 7:30, holes

Souhlasím s Váma. Myslím, že by se měla do veřejného pojištění zapojit komerce. Příklad k tomu mohou úředníci čerpat v demonopolizaci povinného ručení. Myslím, že v takovém případě by byl tento systém levnější i průhlednější, než nějaké složité kontroly zdravotních pojišťoven. Také by se dal očekávat i vstřícnější přístup pojišťoven ke klientům dbajícím o své zdraví (slevy na pojistném, doprovodné zdravotní programy,...). Samozřejmě nikdo nemůže být odstaven za to, že není zdravý, popř. platí menší zdrav. pojistné (studenti, OSVČ). V každém případě by měl být zaveden symbolický poplatek za návštěvu lékaře (např. 50,- Kč), aby se zamezilo nekonečným frontám zdravých lidí (většinou důchodců) v ordinacích praktických lékařů.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

lékaři, pacient, Pojišťovny, VZP

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Myslete na zdraví i peněženku

15. 5. 2002 | Petra Lampová

Myslete na zdraví i peněženku

Chtěli byste příspěvek na vitamíny, antikoncepci, plavání či lyžařský výcvik pro dítě? Vyberte si zdravotní pojišťovnu, která vám toto a mnoho dalších výhod nabídne. Orientace na českém... celý článek

Partners Financial Services