Na nahlášení ukradených věcí pojišťovně máte až čtyři roky

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 10. 3. 2010
Na nahlášení ukradených věcí pojišťovně máte až čtyři roky
Po krádeži v domácnosti vám pojišťovna vyplatí peníze do několika měsíců. I pak ale můžete ještě necelé čtyři roky nahlásit ztracené věci, na které jste si původně nevzpomněli. I za ně můžete dostat finanční náhradu.

Ztracené věci z vyloupené domácnosti či dílny musíte nahlásit policii a pojišťovně, jakmile zjistíte pojistnou událost. Jestliže dodatečně zjistíte, že vám chybí i další vybavení či nástroje, do určité doby máte ještě šanci seznam ztracených věcí doplňovat. Zpravidla bez problému to lze do několika týdnů, výjimečně pak až do čtyř let od krádeže. Důležité je, aby seznam ztracených věcí pro pojišťovnu odpovídal tomu, který jste nahlásili policii. I pozdější zjištění ztracených věcí je proto nutné sdělit policii, aby jej mohla zanést do protokolu, který budete následně potřebovat pro pojišťovnu.

Nahlásit ztracené předměty byste měli v ideálním případě nejpozději do té doby, než bude hotový konečný protokol policie, kterým se případ uzavře. Pak případ posoudí pojišťovna a vyplatí pojistné plnění. Pokud ale i potom zjistíte, že se ztratilo něco, co jste předtím nenahlásili, šanci na náhradu od pojišťovny pořád máte. „Podmínkou však je, aby klient opět šel na policii a podal novou, doplňující výpověď. S tímto protokolem pak může dolikvidovat pojistnou událost i v pojišťovně,“ vysvětluje Dagmar Koutská z České pojišťovny. Pojišťovna dodatečné hlášení znovu prošetří a případně vyplatí další pojistné plnění.

Pro dodatečné hlášení škody platí lhůta 1+3 roky, to znamená rok, ve kterém se pojistná událost stala plus tři další roky. „Čím později ale klient škodnou událost nahlásí, tím více pojistiteli stěžuje šetření pojistné události, což může být i posouzeno jako porušení povinností pojistníka. Toto chování může vést ke krácení pojistného plnění,“ upozorňuje Tomáš Hejda z ČSOB Pojišťovny. Po uplynutí čtyř let je případ promlčen a pojišťovna nemusí škodu nahlášenou po tomto termínu uhradit.

Co dělat při krádeži vloupáním

  1. Oznamte událost na Policii ČR
  2. Do příchodu policie s ničím nemanipulujte
  3. Teprve po odchodu policie můžete vše vyfotografovat (místo, poškození, vniknutí atd.)
  4. Můžete začít s úklidem
  5. Připravte seznam všech ztracených nebo poškozených věcí (identický pro pojišťovnu i policii)
  6. K seznamu připravte i všechny doklady ke ztraceným/poškozeným věcem
    -Domácnosti - doklad o nákupu, záruční list, fotografii, svědeckou výpověď souseda, znalecké posudky, čestné prohlášení…
    -Podnikatelé – seznam předmětů z účetnictví, inventární seznam, DKP…)
  7. Škodu oznamte své pojišťovně (nejrychleji telefonicky přes klientskou linku nebo přes internetový formulář)
  8. K nahlášení si připravte: jméno, adresu, číslo poj.smlouvy nebo rodné číslo pojištěného, místo a datum vzniku pojistné události, přibližnou výši škody
  9. Nezapomeňte si vyžádat od policie kopii Protokolu o trestním oznámení
  10. Všechny doklady, které budete dávat pojišťovně, označte číslem pojistné události
  11. U krádeží zabezpečte byt (při opravě poškozených stavebních součástí si uschovejte doklady pro pojistné plnění)
  12. O dalším postupu a výplatě pojistného plnění vás bude informovat likvidátor pojišťovny

Zdroj: Pojišťovny

V případě pojistné události jako je krádež vloupáním většina zástupcůtuzemských pojišťovendoporučuje kontaktovat Policii ČR ihned, jakmile se o takové události dozvíte. Na policii se musíte podle Renaty Svobodové z České podnikatelské pojišťovny (ČPP) obrátit vždy, když máte podezření, že šlo o krádež nebo o pokus o krádež a zároveň škoda přesahuje pět tisíc korun. Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa upozorňuje, abyste si nezapomněli od policie vyžádat kopii Protokolu o trestním oznámení. Tento doklad budete potřebovat pro pojišťovnu.

Pro výplatu pojistného plněníje podle Kateřiny Bílé z pojišťovny Wüstenrot také rozhodující, zda pachatel prokazatelně překonal překážku. Porušení zámku (například jeho otevření planžetou) přitom nemusí být pro laika vždy zjevné. Prokazatelně to zjistí policejní specialisté, kteří zámek prozkoumají, popíšou způsob vniknutí (otevření planžetou, vylomení zámku, vykopnutí dveří atd.) a mohou k tomu poskytnout i odborný znalecký posudek.

Bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od zjištění vloupání, informujte o vzniku pojistné události pojišťovnu. Nejrychlejším a nejpohodlnějším způsobem je oznámení na klientské telefonické lince pojišťovny, říká Dagmar Koutská z České pojišťovny. Operátor linky poradí jak dál postupovat a jaké doklady budete potřebovat. Nahlásit událost můžete i na kterékoliv pobočce vaší pojišťovny.

Pojistnou událost lze u řady pojišťoven oznámit také přes internetový formulář. Například na webové stránce pojišťovny Allianz je online formulář v sekci „Oznámení pojistné události“. Ještě před započetím vyplňování systém klienta upozorní, jaké doklady si pro vyplnění hlášení má připravit. Po nahlášení pojistné události systém klientovi pošle sms s číslem pojistné události. Díky tomuto číslu lze podle mluvčí Allianz Pavly Pasekové sledovat na internetu i průběh likvidace pojistné události či doplňovat chybějící podklady a dále komunikovat s pojišťovnou.

Po nahlášení pojistné události a ohledání místa policií, vás může někdy navštívit také pracovník pojišťovny, který provede speciální prohlídku pro doplnění a zdokumentování škody pro pojišťovnu.

Policie i pojišťovna od vás budou také požadovat seznam ztracených a poškozených věcí. Ten byste měli doplnit i o doklady, které potvrzují, že jste tyto věci zakoupili a vlastnili. Pokud stvrzenky z nákupu nemáte, musíte vlastnictví doložit jiným způsobem. Můžete tak učinit záručním listem, svědeckou výpovědí sousedů, fotografií z rodinného alba nebo čestným prohlášením.

Anketa

Již jste někdy pojišťovně hlásili krádež vloupáním?

Snazší to v tomto ohledu mohou mít podnikatelé, kteří by měli mít všechny předměty zanesené v účetnictví. U cennějších věcí a starožitností se každému vyplatí pořídit si kvalitní fotodokumentaci, kterou si pojištěný uloží v bezpečnostní schránce či u příbuzných. (Více o tom, jak lépe chránit sbírky a cennosti se dozvíte v článku zde a také v článku o možnostech, jak zabezpečit byt)

Pojistné plnění pojišťovna vyplatí, až šetření uzavře policie a pojišťovna od vás získá veškeré podklady. Policie případ zpravidla řeší měsíc až dva a po ukončení vyšetřování klientovi i pojišťovně předává Usnesení. Podle Marka Zemana z pojišťovny Axa je pojišťovna povinná ukončit šetření do tří měsíců po oznámení události.

Termín pro výplatu pojistného plnění daný zákonem je pak 15 dní od likvidace pojistné události. Některé pojišťovny se snaží klientům celou situaci usnadnit alespoň tím, že jim ještě před uzavřením případu proplatí tzv. pojistné plnění malé škody. Například v Axe toto nízké plnění (řádově desítky tisíc korun) vyplácejí již pět dnů po doručení prvotního protokolu policie a dokladů potřebných k likvidaci. Vyšší škody pojišťovna podle Zemana proplácí až po obdržení Usnesení Policie ČR.

Jak postupovala při krádeži v domácnosti, chatě či obchodě vaše pojišťovna? Podělte se o zkušenosti.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

V čem se nevyplatí dělat chyby při pojištění majetku

17. 2. 2009 | Věra Tůmová | 19 komentářů

V čem se nevyplatí dělat chyby při pojištění majetku

Snaha ušetřit na pojištění domácnosti za každou cenu se může vymstít. Stejně tak nechat si zastaralou pojistnou smlouvu či nepřečíst si pojistné podmínky. Zní to jako banální rady,... celý článek

Kdy a proč je užitečné aktualizovat pojistku domácnosti

21. 1. 2009 | Eva Sovová | 3 komentáře

Kdy a proč je užitečné aktualizovat pojistku domácnosti

Pojistku domácnosti je potřeba průběžně aktualizovat. Důvodů pro změnu je několik. Rizikem je například podpojištěná domácnost. Při změně pojišťovny se vyplatí připravit si konkrétní... celý článek

Riziko povodně se dá nyní ověřit i z digitálních map

14. 1. 2009 | Věra Tůmová | 1 komentář

Riziko povodně se dá nyní ověřit i z digitálních map

Nově zveřejněné povodňové mapy mohou zjednodušit rozhodování těm, kdo se chystají stavět dům či kupovat nemovitost. Dozví se, jaké je riziko povodní, a tedy i o možnosti pojištění dané... celý článek

Na co si dát pozor při nákupu pojištění domácnosti

31. 7. 2007 | Věra Tůmová | 6 komentářů

Na co si dát pozor při nákupu pojištění domácnosti

Mít pojištěnou domácnost a při škodné události dostat málo nebo nic je snadné. Stačí nepřečíst si pojistné podmínky psané drobným písmem.

Pojištění domácnosti a nemovitosti v kostce

31. 7. 2007 | Věra Tůmová | 5 komentářů

Partners Financial Services