První hrubé odhady jednotlivých pojišťoven hovoří o stamilionových škodách. Generali počítá s dvěma tisíci škod za 150 milionů, Česká pojišťovna čeká dvacet tisíc škod – celkově v řádu stamilionů. Kooperativa jen včera obdržela přes patnáct set hlášení o škodách, celkově za 180 milionů. A stejně bychom mohli pokračovat dál. Všechny pojišťovny unisono hlásí, že navyšují kapacity pracovníků na kontaktních linkách a tam, kde to situace dovoluje, vysílají mobilní techniky a likvidátory do terénu. „Mezi prvními nahlášenými škodami převažují zatopené domy, sklepy či škody na motorových vozidlech,“ uvedl mluvčí Generali Jiří Cívka. Další nápor hlášení pojišťovny očekávají v příštích dnech.
Pozor na karenční dobu
Několik pojišťoven v uplynulých dnech z preventivních důvodů přestalo uzavírat nové pojistky na riziko povodní a záplav. Bojí se pojistných podvodů. Týká se to například pojišťovny Allianz. „Jde o standardní preventivní krok kvůli eliminaci pojistných podvodů,“ vysvětlil nám její mluvčí Václav Bálek. Podobný postup zvolila také Česká podnikatelská pojišťovna a Kooperativa.
„Bohužel jsme se v minulosti při podobných kalamitách setkali s případy, kdy se klienti snažili sjednat pojištění v podstatě v době, kdy voda překročila práh jejich domu. Proto jsme se rozhodli toto opatření přijmout také a riziko povodně a záplavy prozatím nesjednávat,“ potvrdil nám mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Například UNIQA si před podvodníky kryje záda jinak. „V rámci sjednání smlouvy máme na katastrofická rizika typu povodně a záplavy karenční lhůtu 28 dnů. Znamená to, že i když nyní někdo sjedná smlouvu, nemá možnost po dobu téměř měsíce škodu z velké vody uplatnit,“ objasňuje mluvčí Eva Svobodová. U České pojišťovny trvá karenční doba deset dní. „Během této doby je vyloučeno plnění z rizika povodně a záplavy. Ostatní rizika, jako například odcizení či vandalismus jsou však samozřejmě pojištěním kryta,“ dodává mluvčí České pojišťovny Jan Marek. Lidé, kteří si pojistku sjednali teprve nedávno, by tak u některých pojišťoven mohli narazit.
Škodu nahlaste co nejdřív
S kontaktováním pojišťovny nečekejte, až voda opadne, nahlaste jí škodu co nejdřív. Využít k tomu můžete telefonní linky, e-mail, on-line formuláře, tištěný formulář na pobočce nebo třeba aplikace chytrých mobilních telefonů. Horké linky pojišťoven najdete v boxu vpravo.
Na co byste při hlášení pojistné události neměli zapomenout, radí Šárka Dušková, likvidační specialistka společnosti Parnters: „Uveďte číslo pojistné smlouvy (pokud to není možné, postačí jméno a rodné číslo), stručný popis pojistné události, přibližný rozsah škody, datum, kdy k události došlo, a kontakty, na kterých vás pracovníci pojišťovny zastihnou.“
K nejdůležitějším věcem, které byste pro hladký průběh jednání s pojišťovnou měli udělat, patří podle Šářky Duškové řádná dokumentace škod – fotografická, videonahrávka, případně alespoň svědectví. Dalším bodem příprav na návštěvu likvidátora pojistné události, je vypracování seznamu poškozených či zničených věcí s uvedením stáří, ceny a rozsahu poškození. Jako příloha k seznamu jsou ideální pořizovací doklady či záruční listy. Poškozené nebo zničené věci radí specialistka uschovat do návštěvy likvidátora.
Zabraňte nárůstu škod
Zásadní je, abyste podle možností udělali všechna opatření, která by mohla zabránit dalšímu zvyšování rozsahu škody.
„Okamžitě začněte provádět úklid nemovitosti – vysušování, vyklízení, čištění,“ doporučuje klientům pojišťovna Allianz. Jiří Cívka z Generali rady doplňuje: „Vyčerpat vodu, nezapínat zasaženou elektroniku a domácí spotřebiče… Jakmile to situace dovolí, provést revizi elektrických a plynových rozvodů, pokud došlo k jejich zatopení.“ Zkontrolovat byste měli také statiku domu a kanalizaci. Ale pozor, dále už bude záležet na vašich konkrétních pojistných podmínkách – obecně platí, že byste bez konzultace s pojišťovnou neměli zasahovat víc, než je nutné pro eliminaci dalších škod.
Všechno foťte, dokumentujte
Ještě než začnete pohromu likvidovat, nezapomeňte pořídit důkladnou fotodokumentaci. Pokud nemáte po ruce fotoaparát, nafoťte nebo natočte škody alespoň mobilem. Jestli není k dispozici ani ten, zajistěte si svědectví – ideálně od zasahujícího policisty, hasiče, nebo lidí z obecního úřadu. Pokud máte kupříkladu zatopený sklep, může se vám později hodit, když změříte výšku hladiny vody.
„Zároveň vypracujte seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí,“ doporučuje mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Podle Jiřího Cívky z Generali bude následně třeba pojišťovně doložit hodnotu a vlastnictví poškozených věcí záručními listy, účtenkami či jinými pořizovacími doklady. Záleží ale na vaší pojistné smlouvě – ta by se vůbec měla v této chvíli stát vaší biblí. Než cokoli podniknete, důkladně ji prostudujte. Podle některých smluv je kupříkladu nutné předložit pořizovací doklady pouze u věcí dražších než třicet nebo padesát tisíc korun. „V případě, že pojištěný doklad nemá, vycházíme z ceny věci obdobné – se stejnými užitnými vlastnostmi a technickými parametry,“ doplňuje mluvčí České pojišťovny.
Kdy pohromu začít likvidovat
Tady opět platí – čtěte smlouvu. Může v ní být totiž například zahrnuto, že s likvidací vzniklých škod musíte počkat na člověka z pojišťovny. „Jednou z povinností pojištěného je vyčkat s opravou majetku poškozeného pojistnou událostí nebo s odstraňováním zbytků majetku takto zničeného na pokyn pojišťovny, pokud není potřeba z bezpečnostních, hygienických, ekologických nebo jiných závažných důvodů s opravou majetku nebo odstraněním zbytků začít dříve,“ uvádí Česká pojišťovna ve svých doporučeních. Pokud poškozené věci hromadně odvážejí hasiči, vojáci nebo jiné záchranné sbory, opět všechno foťte. Poškozené věci, u kterých je to možné, byste měli nechat v původním stavu až do prohlídky pracovníka pojišťovny. Ten vás bude kontaktovat po nahlášení škody a sjedná si s vámi termín návštěvy.
„Pokud z hygienických, bezpečnostních nebo jiných vážných důvodů nelze zbytky poškozených či zničených věcí na místě uchovat, proveďte jejich likvidaci. V tomto případě je nutné prokázat existenci důvodů likvidace – fotodokumentace, nařízení hygienika a podobně,“ dodává Jiří Cívka z Generali.
Čerpadlo, vysoušení a další náklady
Doklady a záznamy byste si měli uchovávat také o činnostech, které byly nezbytné pro likvidaci škod a zamezení jejich šíření – například odčerpávání vody nebo kontejner na odpad. Pokud budou takové náklady prokazatelné, pojišťovna by vám je měla proplatit. Opět ale záleží na konkrétních pojistných podmínkách a limitech pojistného plnění. Některé pojišťovny hradí u čerpadel nájem, obsluhu i energii spotřebovanou na čerpání. Sporné už může být například vysoušení domu – zde může pojišťovna zjišťovat, zda by levněji nevyšla oprava bez vysoušení. „Povinností pojišťovny je uhradit opravu nemovitosti do původního stavu, nikoli však za co nejkratší dobu,“ stojí například v instrukcích České pojišťovny. Jestliže se vysoušení použije v rámci záchranných nákladů a prokazatelně zabrání dalším škodám, šance na jeho proplacení se zvyšují. Rozhodně se však vyplatí akci předem s pojišťovnou konzultovat.
Sdílejte článek, než ho smažem