Za bezpečnou jízdu levnější pojistka. V roli svědka mobil

Lucie Weissová | rubrika: BrandInsight | 7. 6. 2023
Telematika. Kříženec slov telekomunikace a informatika. Umožňuje sběr dat v reálném čase a nejspíš jste o ní slyšeli ve spojení s dopravou. Telematika ale může hrát roli i v nastavení vašeho autopojištění. Jak to vypadá v reálu, vysvětluje Aleš Zethner z Kooperativy.
Za bezpečnou jízdu levnější pojistka. V roli svědka mobil

Zdroj: Shutterstock

Vaše pojišťovna využívá v mobilní aplikaci pro řidiče telematiku. Proč?

Celosvětově dochází k rychlému rozvoji autopojištění na principu Pay How You Drive – plať tak, jak jezdíš, proto jsme se rozhodli podobný produkt nabídnout také. Jeho základní filozofii asi nejlépe vystihuje heslo „každý, kdo jezdí bezpečně, si zaslouží odměnu“. Zvažovali jsme různá řešení včetně instalace speciálního zařízení do automobilu, ale nakonec zvítězila aplikace do mobilního telefonu, který máme většinou stále při sobě. Doufáme, že se nám tak podaří dostat „kouzlo“ stanovení pojistného podle způsobu řízení mezi mnohem širší okruh lidí. Dosavadní zkušenosti navíc ukazují, že už jen samotná instalace aplikace obvykle vede k odpovědnějšímu chování na silnici.

Hodí se aplikace pro všechny, nebo se snažíte oslovit někoho konkrétního?  

Věříme, že nám novinka pomůže oslovit mladé řidiče nebo ty, kteří ještě nemají vyježděný žádný bonus a s řízením teprve začínají. Ale budeme rádi, když si ji nainstalují všichni, kdo se na silnici chovají odpovědně a chtějí jezdit bezpečně. Z našich průzkumů vyplývá, že jednou z nejzajímavějších cílových skupin jsou, kromě samotných mladých řidičů, i jejich rodiče, kteří se o své děti obávají a není jim jedno, jak řídí. Doufáme, že během prvního roku se nám podaří oslovit vyšší tisíce řidičů, potenciál do budoucna je obrovský.

Co aplikace dokáže vypovědět o řidičových schopnostech? Jak to funguje?

Aplikace se automaticky spustí po překročení rychlosti 20 km/h. Vyhodnocuje základní jízdní dovednosti, jako je rychlost a její překračování, intenzita zrychlování, zatáčení a brždění. Chceme se ale zaměřit i na to, jestli řidič používá mobilní telefon za jízdy. Po ukončení cesty mu přijde notifikace, jak byla jeho jízda ohodnocena, což zejména začínajícím nezkušeným řidičům a řidičkám poskytne účinnou zpětnou vazbu, která může přispět ke zlepšení jejich schopností. Pokud neřídil nebo použil například hromadnou dopravu, může jízdu smazat.

Plánujete získaná data nějak dál vyžívat?

Ten projekt je živoucí organismus, do budoucna plánujeme celou řadu dalších funkcionalit. Testujeme automatickou detekci nehody tak, aby v jejím případě došlo k okamžitému předání informace buď asistenční službě, nebo přímo složkám integrovaného záchranného systému. Přemýšlíme o tom, jak aplikaci zatraktivnit například prostřednictvím různých soutěží, výzev nebo aktivních tipů ke způsobu řízení. Spuštěním aplikace naše práce rozhodně neskončila.

Aleš Zethner

Zdroj: Kooperativa

Ředitel úseku pojištění motorových vozidel v pojišťovně Kooperativa. Kolem aut se pohybuje celý profesní život. Začínal ve výrobním závodě, který dodával náhradní díly světovým automobilkám, několik let strávil u jednoho z největších distributorů náhradních dílů v Česku. Když se přesunul do finančnictví, nejdřív prošel několika manažerskými pozicemi v leasingových společnostech. Do Kooperativy nastoupil v roce 2012.

Jak máte podchycené, aby nedošlo k úniku a zneužití osobních údajů a informací o poloze klientů?

Dbáme na to, aby údaje o poloze mobilního telefonu v čase byly ve zvláštní zabezpečené databázi, oddělené od informací, komu daný mobilní telefon patří. Pojišťovna od zpracovatele dat obdrží pouze anonymizovanou informaci o dosaženém skóre, které je potřebné pro stanovení cashbacku, nemá ale k dispozici detaily, jako je například poloha. Naopak poskytovatel aplikace má sice informace o pohybu vozidla a způsobu jízdy, ale není schopen je propojit s konkrétní osobou. K propojení samotného řidičského skóre s osobou dochází až v pojišťovně. Jednoduše řečeno, rozhodně nesbíráme více informací, než lidé běžně sdílejí s navigacemi či sociálními sítěmi.

Jak se (ne)zodpovědnost řidičů odrazí na pojištění?

Pokud budou jezdit bezpečně, vrátíme jim za každý kvartál část pojistného ve formě cashbacku. Ten se počítá z celkového pojistného, tedy jak z povinného ručení, tak havarijního pojištění a případných doplňkových pojištění. Klíčovým parametrem pro výplatu cashbacku je řidičské skóre, které shrnuje řidičské kvality skládající se z jednotlivých sledovaných parametrů. Jeho maximální výše není pro všechny stejná, souvisí s rizikovostí řidiče a kategorií vozidla. Na ten nejvyšší dosáhnou mladí řidiči ve vybraných kategoriích vozidel a může se vyšplhat až na 40 procent ze zaplaceného pojistného. Cashback se naopak nevyplácí, pokud měl řidič v daném období pojistnou událost. Aktuálně dosažený cashback najde klient na úvodní obrazovce.

Na cashback má nárok každý?

Základními podmínkami pro to, aby klient mohl obdržet cashback, je instalace aplikace a její pravidelné používání a samozřejmě bezpečná jízda, která vyústí v dobré řidičské skóre. Aktuálně je potřeba uzavřít novou pojistnou smlouvu obsahující telematiku. Pracujeme však na tom, aby bylo v brzké době možné používat telematickou aplikaci i u starších smluv, prostřednictvím uzavření dodatku. Do té doby mohou naši stávající klienti uzavřít smlouvu novou a výhodu začít rovněž čerpat.

Nebojíte se, že bude docházet k podvodům? Říkal jste vlastně, že si člověk může cestu – třeba právě tu nepovedenou – z aplikace smazat.

To popravdě ukáže čas a data získaná z reálného provozu aplikace. Věříme, že jsou naši klienti poctiví a docházet k tomu nebude, ostatně obdobně jako si většina lidí nemaže nevydařený sportovní výkon z různých tréninkových aplikací. Pokud bychom ale zaznamenali nějaký častější výskyt nereálných, podezřelých čí zkreslených dat, museli bychom si to vyhodnotit a situaci řešit.

Součástí aplikace je tlačítko SOS pro případ poruchy nebo nehody. Jak to funguje v Česku a co se stane, když nás nějaký problém zastihne v zahraničí?

V případě poruchy nebo nehody stačí dlouze zmáčknout tlačítko a dojde k odeslání veškerých údajů o poloze, řidiči, smlouvě a automobilu asistenční službě, která obratem zavolá zpět a s klientem se domluví na řešení situace. Funguje to stejně jak v Česku, tak po celé Evropě, kde asistenční služby pro motoristy zajišťujeme.

K tomu, aby mi asistenční služba pomohla, ale samotná aplikace nestačí, že? Musím mít nějak nastavené pojištění. Teď je to aktuální hlavně kvůli zahraničním dovoleným.

Naše asistenční služba, respektive její operátoři, klientům pomůže vždy. Sjednaný asistenční program však určuje, co všechno za klienta zaplatí pojišťovna. Povinné ručení nebo havarijní pojištění nabízí v základu pouze základní odtah nebo opravu, které v zahraničí nemusí stačit. Obecně u asistenčních služeb sledujeme rostoucí zájem, jejich rozsah je možné rozšířit i u stávajících smluv. Pokud si chtějí motoristé vyšší úroveň asistencí dopřát krátkodobě, například na bezstarostnou dovolenou v zahraničí, nabízíme k cestovnímu pojištění krátkodobé asistenční služby Holiday. Lze je sjednat jak pro osobní, tak užitková auta na dobu do 10 dní a do 30 dní.

Jak to pak v praxi při nehodě funguje?

V případě nehody nebo poruchy zajistí asistenční služba potřebnou pomoc, tedy opravu, odtah nebo zapůjčení náhradního vozidla po celé Evropě. Součástí jsou i služby náhradního řidiče pro cestu zpátky do Česka, kdyby se řidič posádky zranil a nemohl pokračovat v jízdě. Pokud se jedná o zásah v příhraničí, vyšle se asistenční vůz z Česka. Ve vzdálenějších oblastech se operátor naší asistenční společnosti Global Asisstance spojí s partnery v dané zemi a zorganizuje potřebný zásah pro klienta, který se ocitl v nouzi.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Lucie Weissová

Vystudovala angličtinu a češtinu na Pedagogické fakultě UK. Na mediálních studiích FSV to dotáhla skoro do finále. Začínala jako copywriter a editor v marketingu, nyní si rozšiřuje obzory ve vydavatelství NextPage Media.... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

25. 3. 2024 | Martina Mádlová | 3 komentáře

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

Chcete si pořídit nový automobil a zajistit mu maximální ochranu? Běžné havarijní pojištění pro vás není úplně výhodné? Zamyslete se nad pojištěním GAP a allrisk. Oba typy pojištění... celý článek

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

19. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

Když si koupíte elektronickou dálniční známku mimo oficiální státní web eDalnice.cz, může se vám výrazně prodražit. Opakovaně na to upozorňuje na to ministerstvo dopravy spolu s Českou... celý článek

Největší pojišťovny v Česku. Žebříčky za rok 2023

14. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Největší pojišťovny v Česku. Žebříčky za rok 2023

Trh pojištění v Česku loni stoupl meziročně o 7,1 %, celkový předpis smluvního pojistného dosáhl 168,49 miliardy korun. Vyplývá to z předběžných údajů za rok 2023, které podle své metodiky... celý článek

Změny v povinném ručení. Nový zákon definitivně prošel

24. 1. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Změny v povinném ručení. Nový zákon definitivně prošel

Povinné ručení se rozšíří na víc druhů vozidel, nově se bude týkat provozovatele místo vlastníka a zvýší se minimální limity pro pojistné plnění. Při cestách po Česku už nebude nutné... celý článek

Zelená karta stačí v mobilu. Brzo i po Evropě

22. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Zelená karta stačí v mobilu. Brzo i po Evropě

Také na cesty po Evropě by od příštího roku měla nově stačit zelená karta jen v elektronické podobě, například uložená v mobilním telefonu. 

Partners Financial Services