Paní I. T. byla k výkonu veřejné služby přidělena od února do června 2012 v Mateřském centru. Vykonávala společně s několika dalšími ženami úklidové práce – myly okna, otíraly police – co bylo třeba. Paní I. T. vystudovala vysokou školu, nějaký čas dokonce pracovala ve školství. Ráda by se v centru věnovala dětem. Ale úklidové práce pod dohledem placené pracovnice, která dle názoru paní I. T. „elegantně delegovala“ své neoblíbené pracovní povinnosti na účastnice veřejné služby, snášela těžko. Cítila se ponížena a šikanována. Jednání pracovnice, která ji kontrolovala, ji uráželo. Když dostala při poslední návštěvě centra nařízeno umýt záchody, odmítla a službu ukončila.
To je jeden z řady příběhů, o které se ombudsman Pavel Varvařovský opíral, když Ústavní soud přesvědčoval, že by měl neplacenou veřejnou službu – povinnou pro každého, komu ji stát nabídne a kdo nechce přijít o sociální dávky – zakázat. Na ombudsmana se obrátily se stížnostmi na veřejnou službu desítky lidí. Některým podkopávala důstojnost reflexní vesta s výrazným označením VS a přiděleným číslem. Jiným vadilo, že za prací, kterou vykonávají zadarmo, dojíždějí – a životní náklady jim tak stoupají o stokoruny měsíčně, aniž cokoli vydělali. Další z pozice pozorovatelů upozorňovali na absurdity v jejich městech – kroutili hlavou nad tím, jak dvacet žen zametá padesátimetrové parkoviště nebo jak patnáct mužů řeže malý stromek mezi paneláky.
Úspěch předčil očekávání?
Celkem si letos vyzkoušely povinnou neplacenou práci pro stát desetitisíce nezaměstnaných. „Veřejnou službu v roce 2012 vykonalo nebo vykonává celkem 47 366 uchazečů o zaměstnání. Průměrná délka výkonu veřejné služby byla v roce 2012 90 dní,“ sdělil nám mluvčí Úřadu práce Jiří Reichl.
Z lidí, kteří prošli systémem veřejné služby, jich podle Jiřího Reichla 3254 následně našlo práci. „Dalších 2358 uchazečů o zaměstnání získalo zaměstnání podpořené příspěvkem v rámci aktivní politiky zaměstnanosti (VPP – veřejně prospěšné práce a SÚPM – společensky účelná pracovní místa).,“ říká mluvčí Úřadu práce. Téměř čtyři tisíce lidí veřejnou službu vykonávat odmítly. Dalších 2765 uchazečů o zaměstnání bylo z evidence odhlášeno na vlastní žádost a bez udání důvodu.
Úspěšnost projektu (tedy pokud jde o počet zúčastněných) nejspíš předčila i očekávání jeho strůjce – dnes už exministra práce a sociálních věcí – Jaromíra Drábka. Plán totiž zněl: padesát tisíc lidí za rok. Pohled na tabulku za první pololetí (najdete ji na konci článku) jednoznačně ukazuje vzrůstající tendenci. Jestli bylo v Praze v lednu vykonáno pouze třicet hodin veřejné služby, v červnu už jich bylo 6873. Pro Brno za stejné měsíce tabulka hlásí čísla 1108 a 33 197 hodin. Pro Ostravu v lednu 22 658, v červnu celých 187 692 hodin veřejné služby.
Jednoznačný prim držely úklidové práce. Následovaly činnosti spojené s výsadbou a údržbou zeleně. Našly se i činnosti v zajímavějších oblastech – jako jsou sportovní oddíly nebo kulturní instituce. Přesný druh činnosti ovšem statistika nepostihuje – není tedy jasné, zda i práce v kulturní instituci ve výsledku nefungovala jako působení výše zmíněné paní I. T. v mateřském centru.
Získat, nebo ztratit tvář?
Úřad práce si veřejnou službu pochvaluje. „Zásadním přínosem veřejné služby je mimo jiné to, že konkrétní nezaměstnaný získává ‚tvář‘, je spojený s konkrétním úsilím a výsledky,“ píše v situační zprávě. Těžko říct, jestli by s ním lidé nasazeni na veřejnou službu souhlasili. Ombudsman a Ústavní soud nesouhlasí určitě. Tvář člověk při nucených pracích asi víc ztrácí, než získává. A podle šéfa Ústavního soudu se veřejná služba za nucenou práci považovat dá. „Ústavní soud považuje veřejnou službu za nucenou práci, protože není výsledkem svobodné vůle a svobodného rozhodnutí, neboť nepřijetí toho povolávacího rozkazu, nepřijetí té nabídky znamená ztrátu podpory v nezaměstnanosti, která přitom je výsledkem pojištění, které si ten dotyčný mohl po desetiletí platit,“ komentoval Pavel Rychetský. Nelíbí se mu ani to, že se stírá rozdíl mezi nezaměstnanými a trestanci, které soud odsoudil k trestu obecně prospěšných prací.
Člověku se může docela snadno vzpřičovat i hlavní argument, který pro zavedení veřejné služby vláda používala – stát se chce postarat, abychom neztratili pracovní návyky.
Nebezpečněji však vypadá jiný pilíř obhajoby ministerstva práce a sociálních věcí – který před Ústavním soudem uplatnilo: v dobách hospodářské krize v Evropě prý platí stav nouze, který umožňuje výjimky z Listiny základních práv a svobod. Pokud nám vláda začne argumentovat podobným způsobem, máme důvod se začít opravdu bát.
Pomník svržen?
Vypadá to, že další z pomníků, který nám zůstal po Jaromíru Drábkovi, otci (zatím) poslední velké sociální reformy Česku, bude svržen. Ministerstvo se však nevzdá bez boje. Nová šéfka resortu Ludmila Müllerová ohlásila, že se chce nejprve důkladně seznámit s verdiktem Ústavního soudu a pak rozhodne, zda se pokusí pravidla veřejné služby nějak „přenastavit“. Nezapomněla také připomenout, že dokud nevyjde rozhodnutí Ústavního soudu ve Sbírce zákonů (což může nějaký ten týden trvat), nic se nemění.
Co si o veřejné službě myslíte vy? Kdo z vás má osobní zkušenost? Co říkáte na to, že „ekonomická krize umožňuje dělat výjimky z Listiny základních práv a svobod“? Své názory piště do diskuze. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou od Grady.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
21. 4. 2017 5:06 | Ada
30. 1. 2013 9:12 | Hlavnová
5. 12. 2012 9:03 | Andrea
Někdo píše o flákačích, kteří pobírají stejně podporu a sociální dávky,a ty tam úřad nepošle, ale je zde i druhá strana.
Moje maminka, která 40 let pracovala ve dvousměnném provozu kam dojížděla 20 km, starala se o dvě děti, a po uzavření fabriky a propuštění ji již nikdo do práce nepřijal, neboť jí je 57. Dva roky je zaregistrovaná na úřadě práce, dostala oranžovou vestičku a zametá chodníky, i když se neflákala a platbou na sociálním,státu vydělala. Nejhorší na tom je, že Úřad práce věděl, že je bez peněz a živí ji manžel, a vyřizuje si předčasný důchod, ale stejně ji tam poslali např.hrabat trávu. Pokud ani na pracáku a u doktora nemáte známí, tak se ke koštěti stejně dostanete.Je to smutné, ale je to tak.
3. 12. 2012 11:33 | likud
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
3. 12. 2012 9:57 | Jaroslav
Ach Bože, jak hluboko jsme klesli.
A Vy, starostové, kteří žehráte, že nebudete mít nikoho na bezplatný úklid, se styďte, ve věznicích je přes 20 tisíc vězňů a řada z nich může uklízet.
2. 12. 2012 15:12 | Jarouš
1. 12. 2012 22:13 | Johny
K tématu uvedu jediné: zrušit podpory v nezaměstnanosti, zrušit sociální pojištění a problém vyřešen - žádné starosti. Kdo si nedělá rezervy pro případ, že bude bez práce a nebude mít na koláče, nebude mít ty koláče a bude muset žebrat - nebo dělat za almužnu, to už je na něm.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 12. 2012 18:23 | JirkaZ
Zaměstnanec ze svého platu za politiku nezapěstnanosti neplatí NIC. Platí pouze zaměstnavatel a to neuvěřitelných 1,2% z VMZ. Pokud vezmeme průměrný plat ve státě cca 25 tis. Kč/měsíc, je to 300 Kč/měsíc, tedy 3.600 Kč ročně. I když máte odpracováno 40 let a budete mít vyšší než průměrný plat, budete mít k dispozici cca 150 tis. Kč, což si troufám tvrdit, že si jako král dlouho žít nebudete.
Ale budete si moci říci, že jste si podporu v nezaměstnanosti předplatil a to může říci opravdu málokdo.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 12. 2012 14:05 | Alena
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
30. 11. 2012 19:17 | Dana Figurová
30. 11. 2012 0:47 | Radmila
30. 11. 2012 0:39 | Radmila
29. 11. 2012 23:58 | absolvent
V tomto systému je spousta chyb, které by se měli napravit.
Si tak říkám, to je lepší být zavřenej, než nezaměstnanej.
29. 11. 2012 23:53 | evara
Můžeme se radovat,že po 164 letech byla u nás obnovena robota!!!!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 11. 2012 23:00 | Radka
Do doby před zavedením "nucených prací" měla obec možnost ve zvláštním režimu dát práci lidem, kteří skutečně pracovat chtěli, ale nemohli z nějakého důvodu najít zaměstnání, a umožnit jim tak něco si přivydělat a zachovat si pocit potřebnosti. Po "reformě" musela tytéž úkony zadávat po celkem krátkých časových úsecích (aby se dostalo na co nejvíce nezaměstnaných) různým lidem, kteří je zhusta vykonávali nedobrovolně, jen pod pohrůžkou ztráty dávek.
Lidé, kteří práci dělali původně - a dobře - zůstali náhle bez možnosti uplatnění. A výsledky práce, vykonávané z donucení, najednou nestály za nic. Z práce pro obec se stala práce pro práci. A ta podle mě nikomu pocit potřebnosti ani důstojnost nedodá.
Jen ještě poslední věc: není trochu zvláštní, že vězni žijí plně na účet státu a nikdo je do práce - a tedy hrazení pobytu ve vězení a alespoň částečné kompenzace způsobených škod - nenutí?
Zobrazit všech 35 komentářů