Výroba v Česku jako odpověď na čínskou logistickou noční můru

Radim Zelený | rubrika: FINMARKET | 26. 7. 2022 | 2 komentáře
Ondřej Suchý vlastní e-shop s příslušenstvím pro chytré hodinky s milionovými obraty. Pandemie následovaná válkou na Ukrajině mu značně zkomplikovaly a prodražily dopravu. Rozjíždí proto vlastní výrobu, kterou mu pomáhají zaplatit jeho zákazníci nákupem firemních dluhopisů.
Výroba v Česku jako odpověď na čínskou logistickou noční můru

Zdroj: mi-band.cz

Původně jste vystudoval zámečnictví, dnes vlastníte úspěšný e-shop s náramky pro chytré hodinky. To je trochu mimo obor, jak jste se k tomu dostal?

Než jsem v březnu 2019 spustil e-shop mi-band.cz byl jsem sám uživatelem chytrých náramků. Byl jsem nadšený, že zhruba za 600 korun mám chytrý náramek, který vydrží nabitý i 45 dní. Šok přišel, když jsem ztratil nabíjecí kabel a zjistil, že v Česku za něj běžně chtějí 250 korun. Začal jsem tedy pátrat, jestli ho můžu koupit levněji v zahraničí. Přes internet jsem jich v Číně za stejnou cenu objednal rovnou deset, a jak se ukázalo, kvalitativní rozdíl žádný. Napadlo mě, že podobný problém jako já bude mít více lidí. Všechny kabely jsem na bazaru prodal během jednoho dne. A tak jsem to zkoušel dál.

Uběhly tři roky, kolik chytrých náramků prodáváte dnes?

Minulý rok jsme prodali 62 tisíc kusů a dosáhli jsme obratu 8,3 milionu korun.

Jste na to pořád sám?

Už ne, zaměstnávám pět lidí, plus pět jich vypomáhá externě.

Ondřej Suchý

Suchý Ondřej
Zdroj: mi-band.cz

Obchodník a majitel e-shopu mi-band.cz, který se specializuje na prodej a výrobu příslušenství pro nositelnou elektroniku. Kromě podnikání, které je jeho životní vášní, se zajímá o nové technologie a strojírenskou výrobu. Po několika letech rychlého růstu se svou firmou expanduje do zahraničí s unikátní českou výrobou řemínků pro chytré hodinky.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Prakticky kdokoliv mezi osmnácti roky a stem let. Hodně dlouho jsme se soustředili jen na prodej přímo zákazníkovi. Naše výrobky se prodávají třeba na Alze, Mallu, Heurece, Datartu nebo Euronicsu. Teď se začínáme zabývat i velkoobchodem.

Rozhodli jste se snížit svou závislost na čínských dodavatelích a rozjet vlastní výrobu. Co vás k tomu vedlo?

Důvodů bylo víc. Cítil jsem, že prodávat stejné zboží, které si můžou jednoduše obstarat i všichni ostatní, není úplně dobrá strategie. A pak tu byla chybovost a nespolehlivost Číňanů. Specializujeme se na náramky pro chytré hodinky s potiskem a často se nám stávalo, že jsme si objednali pár tisíc kusů od nějaké barvy preferované zákazníky a oni poslali úplně jinou. Vznikaly nám kvůli tomu obrovské problémy. Reklamace pak byla běh na dlouhou trať s nejistým koncem.

A do toho logistika s Číňany, která se nedá označit jinak než jako noční můra. Bylo běžné, že jsme si objednali zboží, na které jsme měli od zákazníků předobjednávky, zákazníci dokonce předem zaplatili a byli ochotní si i nějakou dobu počkat, než zboží dorazí, jenže ono nikdy nepřišlo. Vykomunikovat to s Číňanem anglicky je neskutečně těžké a nepomohla ani spolupráce s rodilým mluvčím. Když náš člověk mluvil moc dobře čínsky, tak nás pro změnu podezřívali z obchodní špionáže.

Přispěla k tomuto rozhodnutí i pandemie, která je označována za hlavní příčinu rozpadu globálních logistických řetězců? Nebo snad situace na Ukrajině?

S nízkou kvalitou a rychlostí logistiky jsem byl nespokojený už předtím. Pandemie mě jen utvrdila, že moje vize je správná. Pro představu, už před pandemii expresní přeprava trvala týden a neexpresní tři týdny. Po pandemii se lhůty ztrojnásobily. Situace na Ukrajině pak přepravu ještě víc zpomalila a taky dvojnásobně zdražila. Už totiž není možné zboží posílat tou ekonomičtější cestou, což je buďlodní, nebo vlakem právě přes Rusko a Ukrajinu.

Výrobu už máte částečně rozjetou. V jaké jste fázi?

Naším prvním krokem byl nákup tiskárny, abychom mohli chytré náramky potisknout. Kromě snad jedné malé firmy v Anglii, která ale neprodává velké množství, máme jako jediní na světě licenci od Warner Bros. Můžeme tedy tisknout motivy Harryho Pottera, Supermana, Batmana a mnoha dalších.

Teď chceme v Česku rozjet i výrobu vlastních náramků, což je takový poslední krok osvobození se od úskalí spolupráce s čínskými dodavateli. Potřebné stroje už stojí na místě, připravené k provozu, máme zajištěnou infrastrukturu, máme všechny potřebné revize. Co nás ještě čeká, je nákup materiálu. Ten pro nás dodavatelé vyrábějí na zakázku, tudíž musíme objednávat velké objemy. Malé množství nám žádný výrobce nedodá.

To je jistě finančně náročné. Jak budete výrobu financovat?

Doposud jsme všechno financovali z našich výsledků z maloobchodu. Od začátku dubna jsme k tomu přidali podnikové dluhopisy, které jsme si nechali vydat jednou šikovnou advokátní kanceláří.

Podnikové dluhopisy nejsou úplně tradiční způsob financování výroby. Jak vás to napadlo?

Inspiroval jsem se při poslechu jednoho byznysového podcastu. Potřebujeme poměrně vysokou částku, která se u banky těžko získává. Podnikatel dnes může být rád, když dostane třeba desetinu z 22 milionů korun, na které celkově cílíme. Proto pro mě dluhopisy byly jasná volba.

Jak to funguje?

Dluhopisy si sami propagujeme a prodáváme na webu dluhopisy.mi-band.cz.

Je o ně zájem? Kolik jste jich už prodali?

Prodej jsme spustili na začátku letošního června. A k 12. červenci činila hodnota prodaných dluhopisů 1,5 milionu korun. Lidi to celkem zajímá. Aktuálně je nakupují hlavně naši zákazníci, kteří jsou s námi spokojení. Pro ty, kteří nás přes dluhopisy podpoří, máme navíc bonus. Po celou dobu trvání dluhopisu jim dáváme ještě 50procentní slevu na všechen sortiment z e-shopu.

Jak je to s návratností?

Dluhopisy jsou splatné k 1. květnu 2025, jsou tedy na tři roky s výnosem 16 procent ročně. To je teď podle našich zjištění nejlepší nabídka na trhu z hlediska procent, takže očekáváme, že budou rychle pryč. Výnos investorům vyplácíme každý měsíc na účet, který si zvolí ve smlouvě. Po třech letech jim pak vrátíme původní investovanou částku.

Jak moc je těžké v dnešní době rozjet výrobu v Česku?

Záleží, kolik tomu chcete věnovat času. Jen tři roky mi trvalo, než jsem v Národní technické knihovně nastudoval všechno o vstřikování plastu a odvážil se najít odborníka, který mi tu teorii roztrhal před očima a řekl mi, že takhle to v praxi nefunguje. Najít takové lidi byl největší oříšek, protože správní odborníci s 20 až 30 lety praxe už na pracovním trhu nejsou.

Naštěstí mě to všechno bavilo a měl jsem i štěstí na lidi, kteří mi byli ochotní předat své celoživotní zkušenosti. Jako složité se můžou zdát i různé normy, které musíte splnit. Ale když máte k ruce ty správné odborníky, tak je to hračka.

Až výrobu rozjedete naplno, kolik náramků budete schopní vyrobit?

Stroje zvládnou stonásobek toho, co prodáme dneska. To znamená až šest milionů kusů ročně.

To je poměrně velké množství. Chystáte se prodávat i do zahraničí?

Určitě. Začneme sousedními státy a pak se vydáme kamkoliv do Evropy, kam bude možné dopravit zboží za maximálně tři dny.

Předpokládáte velký zájem?

Ano. Už teď máme od partnerů předobjednávky za víc než 25 milionů korun. Budeme jediní výrobci v celé Evropě, protože zboží tohoto druhu se zatím vyrábí jenom v Číně. Navíc budeme vyrábět z kvalitního materiálu. Vidím v tom obrovskou příležitost, protože nespokojených zákazníků, jako jsme my, je v Evropě určitě strašně moc.

Nebojíte se konkurence. AliExpress má přece sklady i v Evropě?

AliExpress ve výsledku nebude úplně naše konkurence. Chceme se k němu taky připojit a nabízet přes jejich Marketplace. Naše ceny sice budou asi o trochu vyšší než ty čínské, ale půjde spíš o rychlost a dostupnost, kterou můžeme nabídnout. Číňani totiž tento druh zboží v evropských skladech nemají, alespoň ne v tom množství, které můžeme nabídnout my.

O kolik budou vaše chytré náramky dražší než ty čínské?

Pro koncového zákazníka bude cena podobná. Záleží samozřejmě, kde je koupí. V obchodním centru budou určitě o dost dražší než u nás. I tak to ale nebude žádná závratná částka, protože jde pořád o maximálně stokorunové položky. Náramky se zhruba pohybují od 50 do 250 korun a v této cenové relaci za kus se budeme stále držet. I velkoobchodní ceny budeme schopni nabídnout srovnatelné s čínským dovozem.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+23
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Velký bratr dohlédne i na knihu jízd. Policie smí dávat data

8. 8. 2022 | Jana Divinová

Velký bratr dohlédne i na knihu jízd. Policie smí dávat data

Údaje ze statických policejních kamer podél silnic se uchovávají až pět let. A neslouží zdaleka jen k pátrání po ukradených autech. Nejvyšší správní soud rozhodl, že je v pořádku, když... celý článek

Vláda chce zvýšit limit pro podání daňového přiznání

5. 8. 2022 | Petr Kučera | 17 komentářů

Vláda chce zvýšit limit pro podání daňového přiznání

Lidé, kteří mají roční příjmy do 25 tisíc korun, by od příštího roku nemuseli podávat daňové přiznání. Limit se má zvýšit z dosavadních 15 tisíc – jde o hrubý příjem před odečtením... celý článek

Nová regulace Airbnb. Jde ubytovacím službám po krku, nebo na ruku?

4. 8. 2022 | Jana Divinová | 5 komentářů

Nová regulace Airbnb. Jde ubytovacím službám po krku, nebo na ruku?

Česko i hlavní město se už několik let snaží krátkodobé pronajímání zregulovat. Neúspěšně. Ministerstvo pro místní rozvoj teď přichází s novým návrhem. Podle kritiků ale problémy nevyřeší.... celý článek

Peníze nevrátíme, může za to covid. Diamantové dluhopisy v potížích

21. 7. 2022 | Jiří Hovorka | 14 komentářů

Peníze nevrátíme, může za to covid. Diamantové dluhopisy v potížích

Vyrábí diamanty, láká na investice do nich, prodává potravinové doplňky nebo slibuje kousek od Dubaje postavit hotelový komplex za stovky milionů dolarů. Teď má skupina DIC ale problém.... celý článek

Počítače se umějí poučit z chyb jiných strojů. Firmám to šetří náklady

20. 7. 2022 | Hynek Just

Počítače se umějí poučit z chyb jiných strojů. Firmám to šetří náklady

Díky takzvané vzdálené diagnostice se údajně může včas odhalit blížící se problém s hardwarem počítače. Jestli je taková služba bezpečná a nemůže zneužít třeba osobní data, jsme si... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.