V případě, že je člověk pevně rozhodnut začít s podnikáním, musí si zvolit vhodnou právní formu. V zásadě jsou dvě možnosti: podnikat jako fyzická osoba, tedy osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), nebo založit právnickou osobu (firmu). Obě formy podnikaní mají hodně společného. Například nutnost získat živnostenské oprávnění, čistý výpis z rejstříku trestů, prokázání bezdlužnosti ve vztahu ke státu. V mnohém se také liší. Těmi nejzásadnějšími rozdíly jsou administrativní a finanční náročnost založení a následného provozování podnikání jako fyzická či právnická osoba. Obě formy se také liší formou ručení za závazky vzniklé v podnikání, povinností vést jednoduchou evidenci, daňovou evidenci či kompletní účetnictví, a také tím, jak jsou vnímány ostatními lidmi pohybujícími se v podnikání.
Správný výběr formy podnikání závisí na řadě skutečností. Jednou z nejzásadnějších je, zda plánujete podnikat pouze sami, například jako automechanik, nebo zda si založíte vlastní autoservis a budete zaměstnávat i další pracovníky. Důležité rovněž je, jak velké příjmy bude vaše firma vytvářet. Jinými slovy, zda za rok vydělá bez daně z přidané hodnoty více nebo méně než 15 milionů korun.
Pokud chcete podnikat sami a vaše roční příjmy nebudou vyšší než 15 milionů, je pro vás výhodnější podnikání na živnostenský list jako osoba samostatně výdělečně činná - OSVČ. Můžete vést zjednodušenou evidenci (uplatnění výdajů paušálem) v rozmezí 40 % až 80 % z příjmů dle charakteru podnikání. Rozdíl mezi příjmy a takto stanovenými paušálními výdaji bude daňový základ pro stanovení daně z příjmu. V letošním roce ještě s možností si jej naposledy snížit o zaplacené sociální a zdravotní pojištění. Vést tuto evidenci se vyplatí v případě, že neočekáváte velké náklady na provoz živnosti. Hodí se třeba pro zprostředkovatele, poradce, makléře. Pro vedení této jednoduché evidence stačí si zapisovat příjmy do počítače.
Pokud bude mít vaše živnost zaměstnance, její výdaje budou převyšovat výdaje stanovené paušálem, ale roční příjem nepřekročí 15 milionů korun bez DPH, je optimální podnikat jako OSVČ a vést daňovou evidenci. Základ daně se stanoví z rozdílu příjmů a výdajů za kalendářní rok. Rozdíl oproti předchozí evidenci je ten, že živnostník musí finančnímu úřadu doložit, že výdaje byly prokazatelně vynaloženy na dosažení a udržení příjmů. Daňová evidence vyžaduje uchovávání výdajových dokladů a prokazovaní jejich souvislosti s dosažením a udržením příjmu. Vedení daňové evidence je náročnější na čas. Vyplnění daňového přiznání je lepší svěřil odborníkovi, který dokáže posoudit, zda firma uplatňuje výdaje v souladu se zákonem.
Naproti tomu nevýhodou podnikání jako OSVČ je zejména ručení za závazky vyplývající z podnikání celým svým majetkem. Pokud se podnikání nezdaří, je ohrožen i osobní majetek podnikatele, popřípadě celé rodiny. Toto riziko je možno omezit v případě podnikání jednoho z manželů, zúžením společného jmění manželů (Více v článku Dohoda o zúžení společného jmění manželů a Zúžení společného jmění manželů rozhodnutím soudu), a to formou notářského zápisu. Pak ručí podnikatel za své závazky pouze do výše osobního majetku, který na něj připadá dle notářsky stanoveného společného jmění manželů. Další nevýhodou, která je ale stále méně významnější, je menší kredit OSVČ při jednání se státními institucemi nebo bankami. Stává se, že úředníci či bankéři na osoby samostatně výdělečně činné pohlížejí jinak, než když by firma vystupovala jako právnická osoba, např. jako s.r.o. Je to dáno dlouhodobou nedůvěrou vůči drobným živnostníkům a drobnému podnikání.
Pokud plánujete zaměstnávat více osob a mít větší příjmy než 15 milionů Kč ročně, popřípadě podnikat s dalším kolegou, je na místě zvážit založení právnické osoby - firmy. Obchodní zákoník nabízí několik druhů obchodních společností: akciovou společnost, komanditní společnost, popřípadě družstvo. Nejběžnějším typem je společnost s ručením omezeným neboli s. r. o. Tento typ společnosti může založit fyzická osoba i několik fyzických osob po splnění požadavků daných obchodním zákoníkem. Jednou z nich je nutnost splatit základní jmění, které je v případě s. r. o. ve výši 200 tisíc Kč. K zapsání do obchodního rejstříku postačí splatit pouze 30 % této částky, a to v případě, že s. r. o. zakládá více fyzických osob.
Pokud společnost zakládá jedna fyzická osoba, je třeba splatit celou výši základního jmění. Postup pro založení s. r. o. trvá v průměru 30 dní, ale je třeba obejít několik úřadů: od rejstříku trestů, přes zajištění bezdlužnosti na finančním úřadě, sepsání společenské smlouvy u notáře, zajištění živnostenského oprávnění, sídla firmy, vázaného účtu u banky, kde splatíte stanovenou výši základního jmění a podání návrhu na zapsání firmy do obchodního rejstříku. Administrativní zátěž kvůli obíhání úřadů a vyplňování formulářů není zanedbatelná, stejně jako náklady s tím spojené. Založit s. r. o. přijde přibližně na 15 tisíc Kč. Starostí s úřady při založení firmy se lze zbavit nákupem již založené firmy. Nákup nové, již založené, s.r.o. stojí okolo 30 tisíc Kč.
Právnická osoba - firma - musí vést účetnictví, což přináší další náklady. Vedení účetnictví je vzhledem k propletenci daňových zákonů poměrně složité. Na druhou stranu umožňuje lepší přehled a kontrolu nad hospodařením firmy. Výhodou společnosti s ručením omezeným je, že společníci ručí za závazky společnosti pouze do výše souhrnu nesplacených částí vkladů všech společníků dle zápisu v obchodním rejstříku. Tedy není bezprostředně ohrožen osobní majetek podnikatele. Další výhodou je, že v očích ostatních subjektů na trhu dostane podnikání ve formě právnické osoby vyšší kredit - působí důvěryhodněji.
Volba optimální formy podnikání v neposlední řadě také závisí na předmětu podnikání. Pokud bude od počátku postaveno na obchodní značce - názvu firmy, je lepší začít podnikat navzdory vyšším administrativním a finančním nákladům formou právnické osoby a značku postupně na trhu budovat. V případě, že ne, je lepší při zohlednění hranice obratu 15 milionů za rok podnikat zpočátku jako OSVČ a následně podle dalšího vývoje provést transformaci na právnickou osobu. Ušetříte si čas, starosti i peníze.
Autor pracuje jako konzultant v oblasti řízení
Sdílejte článek, než ho smažem