Očima expertů: Kam k moři? Ale bezpečně!
22. 7. 2016 | Ondřej Tůma | 1 komentář
Turecko, Tunisko, Egypt. Dříve jedny z nejoblíbenějších cílů českých turistů. Dnes už ale kvůli bezpečnostním rizikům tolik nelákají. Kam se místo nich vypravit k moři?
Je libo soukromý tryskáč, prezidentské apartmá v pětihvězdičkovém hotelu, obří ohňostroj nad Římem, osobního šéfkuchaře nebo si pro zábavu jen tak pinknout s tenistou Rafou Nadalem? Nic není nemožné. Alespoň pokud jste klienty cestovní kanceláře Exclusive Tours, která sestavuje pobyty pro nejnáročnější klientelu. „Luxusje především v individualitě. I v cestování je to podobné jako u ostatních segmentů. Máte omezenou nabídku a ta určuje cenu. Rozhodně to ale není jen o nedostupných a omezených věcech. Pro někoho je splněný sen podívat se do Hollywoodu, jiný z druhé strany zeměkoule zase touží po Paříži nebo Římě. Češi si často neuvědomují, kolik nádherných míst, památek a měst mají na dosah ruky. Za pár hodin můžeme být na místě, o kterém většina Američanů sní jako o životní dovolené,“ vypráví zakladatel Exclusive Tours David Eder. I když prý podnikat nikdy nechtěl, dnes jeho firma dosahuje ročního obratu kolem tří set milionů korun, zaměstnává 24 lidí a plánuje expanzi na zahraniční trhy.
Na Peníze.cz pro vás připravujeme články, které radí turistům, jak se vyhnout problémům při výběru dovolené, na jaké cestovní kanceláře a pojišťovny si dávat pozor, jak reklamovat zájezd, a samozřejmě – jak při cestování ušetřit!
Jak se zrodil nápad založit cestovní kancelář pro nejbohatší klientelu?
Během studií na vysoké škole jsem pracoval v marketingu zahraničních hotelových řetězců, takže jsem získal povědomí, jak vlastně luxusní cestovní ruch vypadá. Nějakou dobu jsem působil na Mauriciu, pak jsem se přesunul zpátky domů a měl jsem na starost zákazníky ze střední a východní Evropy. Měl jsem super šéfa, od kterého jsem se hodně naučil. Potom ale došlo k reorganizaci firmy, nás přeřadili pod Německo a to mi totálně otrávilo práci. Když jsem viděl, jak přistupují k celému regionu, který jsem měl na starost, tak mi bylo jasné, že to dál nepůjde. Byli nafoukaní, šlo jim jen o Rusko, ostatní země pro ně byly podřadné. Pak jsem víc než rok pracoval mimo branži ve firmě, která vyráběla vinylové desky. Tam se mi sice líbilo, ale nakonec jsem se vrátil do cestovního ruchu a zkusil to s vlastním projektem.
Proč?
Bylo mi dvaadvacet a chtěl jsem něco dokázat. Netoužil jsem po dobře placeném teplém místečku ve velké firmě, kde bych se už dál nerozvíjel. Měl jsem našetřené nějaké peníze, takže jsem si řekl, že to zkusím. Pomohlo mi, že jsem měl z dřívějška kontakty na lidi z hotelového byznysu.
Přišlo mi, že na našem trhu neexistuje žádná služba zajišťující luxusní dovolené. Znal jsem jednu firmu, která něco podobného dělala v Polsku, tak jsem si řekl, proč by to nemohlo fungovat v Česku. Lidi z branže, které jsem tu znal, byli sice profesionálové, ale prodávali většinou dovolené za dvacet až třicet tisíc korun. Vedle toho občas přišel někdo, kdo utratil klidně čtyři sta tisíc. Byl to pro ně ale vedlejší byznys. Nešli na to dostatečně systematicky, jak by to mělo vypadat.
Jak jste zvládal vést firmu a vedle toho ještě studovat?
Musel jsem to při škole táhnout ještě dva roky. Chodil jsem na VŠE, stejně jako pár lidí, kteří mi s Exclusive Tours v začátcích pomáhali. Byli jsme doslova studentská garážová firma. Klienty jsme si předávali mezi přednáškami a zkouškami. Bylo to hodně hektické, ale všechno fungovalo a zákazníci byli spokojení. Kdyby viděli, jak to někdy vypadalo v zákulisí, asi by je to trochu vyděsilo. Myslím, že jsme to zvládli hlavně díky obrovskému nasazení a nadšení. Měli jsme prostě zásadu, že všechno musíme vyřešit ke spokojenosti klienta. Navíc nám k byznysu stačil internet a telefon.
Jedete do světa? Srovnáme cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat. A když budete chtít, můžete ho u nás i objednat. Stačí říct, jak byste ho nejradši kupovali, jestli ho chcete koupit přes počítač, probrat s přítelem na telefonu, nebo si pro něj dojdete osobně.
Jak obtížné bylo v začátcích přesvědčit bohaté klienty, aby si u vás objednali dovolenou?
Byli jsme sice neznámá firma, ale překvapivě v tom žádný problém nebyl. Klienti nás paradoxně kontaktovali sami. Prostě se rozkřiklo, že to děláme dobře. Vedle toho nám stačily jen internetové kampaně. Když to vyprávím kolegům, kteří dělají podobný byznys ve Velké Británii, nevěřícně kroutí hlavou. Oni musí pořádat různé společenské akce, utrácet spoustu peněz v akvizičním marketingu, my jsme nikdy nic takového nedělali. A dá se říct, že doteď neděláme. Sice máme ve firmě pár obchodníků, jejich cílem však není získávat nové klienty, ale spíš udržovat vztah s těmi stávajícími.
Co pro vás tedy bylo při rozjezdu podnikání nejtěžší?
Když se na to dívám zpětně, tak asi malá odvaha pustit se do toho od začátku po hlavě. Udělali jsme chybu, že jsme se hned nezaměřili jen na nejdražší a nejluxusnější dovolené. Měli jsme sice v nabídce Mauricius, Seychely, Maledivy a další exkluzivní destinace, ale nabízeli jsme v nich tří-, čtyř- i pětihvězdičkové hotely. V byznysu je přitom nejdůležitější mít vyhraněný produkt a jasnou cílovou skupinu. Než jsme tuhle bariéru překonali, ztratili jsme dost času.
Kdy se to zlomilo?
Zhruba po dvou letech fungování jsem byl na veletrhu v Londýně a viděl tam ty davy konkurentů. Došlo mi, že prostě musíme nabízet jen to nejluxusnější. Taky jsme se přestali profilovat jako prodejce exkluzivních hotelů. To nebyl byznys, který by nabízel takovou přidanou hodnotu, abyste obhájili svoji existenci proti strojům. Rezervační systémy budou vždycky rychlejší a efektivnější. Dnes jsme mnohem víc zaměřeni na tvorbu itinerářů. Myslím, že nás tenhle krok zachránil, i když jsem to musel před kolegy složitě obhajovat. Přišli jsme sice o část klientů, ale pro ostatní jsme byli čitelnější. Od té doby každý rok raketově rosteme. A taky naše služby začala využívat opravdu ta nejbohatší klientela.
Kteří z nejbohatších Čechů s vámi jezdí na dovolenou?
Jména vám říct nemůžu, ale jezdí s námi dva až tři miliardáři z top desítky a řada dalších z top padesátky. Rozhodně to ale není tak, že bychom tu byli jen pro nejbohatší Čechy. Ani neplatí, že právě tahle klientela by nám přinášela největší zisk. Máme i spoustu klientů, kteří vydělávají pár milionů ročně. Říkají, že mají stabilní firmu a že si chtějí taky užívat život. Jednou dvakrát ročně u nás za dovolenou nechají částku, která odpovídá ceně lepšího auta střední třídy. Protože už takové auto mají, nepotřebují si kupovat další. Je to prostě otázka preferencí. Nejdřív si pořídíte bydlení, dětem dopřejete kvalitní školy, ve výsledku pak můžete utrácet za oblečení, šperky nebo všechny peníze dávat do podnikání. Hodně lidí ale nakonec skončí u cestování. Z mého pohledu je to nejrafinovanější způsob, jak utrácet peníze.
V čem je vlastně hlavní rozdíl mezi tím, kdybych si sám naplánoval drahou dovolenou a kdybych se rozhodl využít vašich služeb?
Alfa a omega našeho byznysu je čas. Největší výhoda je tedy v tom, že nemusíte ztrácet čas s plánováním, my za vás přesně na míru vašim požadavkům vybereme jen to, co je zaručeně kvalitní a prověřené. Nejvíc se to samozřejmě projeví u složitých itinerářů. Nemáme problém vám naplánovat třítýdenní cestování po Zimbabwe. Kdybyste se do toho pustil sám, tak by vám to zabralo spoustu času, navíc byste neměl zkušenost s žádným člověkem na místě. My dokážeme všechno zajistit a za výsledek ručíme.
Jaká je průměrná cena dovolené, kterou si u vás klienti objednávají?
V loňském roce to bylo 460 tisíc korun. Letos by to mohlo ještě trochu poskočit. Děláme totiž hodně cest v řádech jednotek milionů korun. Jsou to dovolené s programem v Africe, na Novém Zélandu nebo ve Francouzské Polynésii. Většinou trvají dva až tři týdny a účastní se jich širší rodina. Ale děláme samozřejmě dovolené i v řádech desítek tisíc korun, třeba prodloužené víkendy v Paříži. Tam to pochopitelně cenově tak vysoko neskáče.
A jaká byla nejdražší dovolená, kterou si u vás někdo objednal?
Tuším, že to bylo něco přes dvanáct milionů korun. Dovolená zahrnovala kombinaci Francouzské Polynésie a Los Angeles a letělo se privátním letadlem.
Jaké nejneobvyklejší požadavky jste vyřizovali?
Chceme, aby nás nezaskočil žádný požadavek. Takže se snažíme zařídit všechno možné i nemožné. Jednou jsme dělali obrovský ohňostroj nad Římem pro partnerku jednoho z našich klientů. Jinému klientovi zase zpíval u večeře v Itálii jeho oblíbený zpěvák. Občas organizujeme taky setkání se známými sportovci. Desetiletý syn jednoho klienta se chtěl například setkat se svým oblíbeným fotbalistou. A jiný klient si zase zahrál tenis a poobědval s Rafaelem Nadalem. Tohle ale opravdu nejsou věci, které bychom běžně nabízeli. Není to navíc ani o penězích, ale o tom, komu ve správnou chvíli zavolat.
Liší se nějak čeští klienti od zahraničních turistů, kteří využívají služeb v segmentu luxusního cestovního ruchu?
Jednotlivé národy mají samozřejmě rozdílnou mentalitu. Čech o své dovolené uvažuje jinak než Brit, Ital nebo Rus. V našem segmentu jsou požadavky českých klientů podobné těm německým. Nevadí jim utrácet, ale chtějí vědět, co kolik stojí. A pokud jim něco přijde zbytečně drahé, tak to zamítnou. Naopak Rusové nekladou důraz na cenu. Neřeší, jestli lahev šampaňského stojí dvě stě nebo tisíc eur. Klienti ze zemí Evropské unie bývají kultivovaní, nejde jim o to okázale utrácet. I když i oni si umí vyhodit z kopýtka. Třeba při závodech formulí 1 v Monte Carlu. V nejprestižnějších klubech je v té době minimální útrata na stůl pro šest lidí dvacet tisíc eur. Pořád to ale není nic ve srovnání s turisty ze zemí s „novými penězi“, jako jsou Čína, Arábie nebo právě Rusko. Těm už se podařilo některé produkty cenově zkazit, protože byli ochotní platit naprosto nesmyslné částky.
Například?
Docházelo k tomu třeba v Řecku zhruba pět let zpátky. Ceny ubytování v některých hotelech byly naprosto mimo realitu. Klidně třicet tisíc eur za noc a podobné bizarnosti. Často šlo navíc o kýč nebo místo bez duše. Anebo to bylo sice krásné místo, ale podobné se dalo rezervovat někde jinde a výrazně levněji.
Jedete do světa? Srovnáme cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat. A když budete chtít, můžete ho u nás i objednat. Stačí říct, jak byste ho nejradši kupovali, jestli ho chcete koupit přes počítač, probrat s přítelem na telefonu, nebo si pro něj dojdete osobně.
Na co kladou Češi při výběru letní dovolené největší důraz?
Češi jsou plážový národ, takže kvalita pláže je pro ně velmi důležitá. Spousta národů tohle třeba vůbec neřeší. Pamatuju si na případy, kdy jsem viděl pláž u luxusního hotelu a říkal si, že je to naprostá tragédie. Hotel byl ale stejně narvaný k prasknutí. Třeba Britové jsou typicky klientela, která netráví moc času na pláži, stačí jim pěkný bazén a hotelový bar. Někteří Asiati se zase nechtějí vůbec opalovat, takže nechodí na sluníčko a pláž k dovolené vůbec nepotřebují.
Jaké destinace zažívají v poslední době boom?
Rapidně stoupá zájem o cesty za poznáním a o zážitkové dovolené. Spousta lidí si chce například procestovat Nový Zéland, Austrálii nebo Keňu. Měli jsme klienta, který rád sjíždí vodu, takže jsme mu udělali vodácký program po Africe. Jiný klient je zase fanoušek vlaků, takže byl v Asii a objížděl staré železnice. Co se týče destinací, jsou nejvíc v kurzu stále Maledivy, Mauricius, Seychely. Kvůli dobrému leteckému spojení je hodně oblíbená i Dubaj. A dost se létá také do Spojených států, kde mají naši klienti děti na studiích nebo tam řeší svoje podnikatelské aktivity.
A která dovolenková místa jsou naopak u vaší klientely na ústupu?
V posledních letech klesá zájem o Evropu. Klienti už jsou vůči spoustě zemí nedůvěřiví – vadí jim stávky v Řecku a ve Francii, migrační krize, ale taky bezpečnostní rizika. To se dotklo i cest na fotbalové Euro. I když dřív avizovali, že se na mistrovství Evropy určitě vypraví, nakonec po teroristických útocích v Paříži někteří klienti svoje plány zrušili. Spousta lidí se zase bojí letět do Jižní Ameriky kvůli viru zika.
Narodil se v roce 1983. Vystudoval finance a účetnictví na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ještě při studiích pracoval pro zahraniční hotelové řetězce, později pro českou společnost GZ Digital Media, největšího výrobce vinylových desek na světě. V roce 2007 založil společnost Exclusive Tours, se kterou se zaměřuje na zajišťování luxusních dovolených. Má rád cestování, dobré jídlo a víno a sport. Je ženatý a má dvě děti.
Máte na našem trhu nějakou přímou konkurenci?
Některé velké cestovní kanceláře se pokoušely do našeho segmentu proniknout, ale moc se jim nedařilo. Takže žádný úzce vyprofilovaný konkurent, se kterým bychom se přetahovali o klienty, tady dnes není. Před pár lety jsem v jednom rozhovoru říkal, že je jen otázkou času, než se někdo objeví, ale očividně to ještě nějakou dobu potrvá. Pokud by do toho šel někdo od nuly, tak to zabere hrozné úsilí. Čím víc čas plyne, tím to bude mít konkurence těžší. Pravděpodobnější tedy je, že sem přijde někdo ze zahraničí. Buď přes nás, to znamená, že nás koupí, nebo proti nám.
Už jste dostal nabídku, o které jste vážně uvažoval?
Pár jich padlo, ale bylo to spíš v době, kdy jsem začínal. Na začátku roku 2013 do firmy vstoupil private equity investor Ondřej Tomek. Tehdy jsme si určili investiční horizont pět let, kdy by firma mohla být připravena k prodeji. Už se to pomalu blíží, takže mám v hlavě pár scénářů, jak by to za rok a půl mohlo vypadat.
Povídejte.
Může přijít lukrativní nabídka od firmy, která bude chtít naši kancelář dál rozvíjet. V takovém případě si dokážu představit, že Exclusive Tours prodáme. Další varianta je, že to budeme posouvat dál společně s Ondrou, pokud si řekneme, že víme, jakým směrem. No a nikde není psáno, že si Ondrův podíl nemůžu koupit zpátky sám. Nepotřebuju drahá auta, radši dám peníze do svého podnikání. Věřím, že je ještě kam růst.
Kolik ušetříte s fotovoltaikou?
Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 8. 2016 10:03, Jan Čech
To má být PR článek? Z osobní zkušenosti musím říct, že Exclusive Tours patří k vůbec nejmladším poskytovatelům cestování "na míru" (založeno 2007). Dlouho před nimi působí v tomto segmentu Deluxea (CK od roku 1995) a opravdu tradiční a vyhlášenou firmou pro luxusní cestování je Palmyra Tour (od 1991). Nechápu tedy, proč v rozhovoru David Eder zapírá veškerou konkurenci (pět minut hledání na googlu a člověk zjistí, že si je v dnešní době už opravdu z čeho vybírat, když mám na dovolenou statisíce a mám náročné požadavky) a označuje se za průkopníka v něčem, co pro VIP klientelu u nás dělal někdo jiný už 16 let, v době, kdy se zakladatel Exclusive Tours teprve rozhodl zahájit podnikání. Je to úsměvné :-)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 8. 2016 10:14
Já pane Ederovi fandím. Co jsem slyšel, tak jeho cestovka nabízí minimálně o řád lepší služby než konkurence. Líbí se mi i jeho příběh a chuť na sobě pracovat. Tak tady furt nešiřte negace.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.