Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 26. 5. 2015 | 27 komentářů
Osoby samostatně výdělečně činné dostaly před dvěma roky na vybranou: buď si do daňového přiznání vyčíslí výdaje procentní paušální částkou, nebo dostanou slevu na manžela/manželku či dítě, obojí mít nemůžou. Pro řadu z nich to byl impulz začít víc nakupovat na firmu. Jenže pozor: při nákupu na IČO přicházíte o ochranu, kterou zákon zaručuje spotřebitelům.
Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

Na poradenskou linku časopisu dTest často volají podnikatelé a ptají se jestli – a jakou – mají záruku na zboží, které si zakoupili „na identifikační číslo“. A tuto otázku nekladou jen drobní živnostníci, ale dokonce i obchodní společnosti.

Otázka svědčí o tom, že si uvědomují, že je nějaký rozdíl mezi tím, když zboží nakoupí jako „obyčejný občan“ a když jako podnikatel. Takřečený obyčejný občan, když si kupuje zboží pro osobní potřebu a pro potřebu své domácnosti, je z hlediska zákona spotřebitelem a jako takový má zvláštní ochranu. Výhodnější postavení při prodeji zboží v obchodě nemají ovšem jen spotřebitelé, ale obecně nepodnikatelé, jako jsou například spolky, nadace, obecně prospěšné společnosti, a podnikatelé, netýká-li se nákup jejich podnikatelské činnosti.

Spotřebitelem nikdy nemůže být právnická osoba.

Pokud podnikatel při nákupu uvádí své identifikační číslo, druhá strana ho může důvodně pokládat za „podnikatele jednajícího v rámci své podnikatelské činnosti“. Tím kupující přichází o ochranu, kterou by mu jako spotřebiteli poskytl zákon, ledaže prokáže, že si třeba objednával kočárek pro dítě, který rozhodně s jeho podnikatelskou činností nesouvisí.

+35
+
-

1. Zboží zkontrolujte. Pečlivě a hned

Pokud tedy podnikatel nakupuje jako podnikatel a nechá na fakturu napsat svoje IČO, nemá spotřebitelskou ochranu. To ale neznamená, že prodejce vůbec neodpovídá za vady zboží. Na výrobek zakoupený podnikatelem od podnikatele sice neplatí klasická 24měsíční záruka, prodejce odpovídá ze zákona pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí (a to i když se projeví později).

První rada tedy zní: Zboží si bez odkladu překontrolujte, případné zjištěné závady (které lze kontrolou zjistit) bez zbytečného odkladu prodejci vytkněte. Pozdější reklamace zjevných vad je komplikovaná.

+10
+
-
Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

2. Ptejte se obchodníka, za co a jak dlouho ručí. Chtějte obchodní podmínky

Spotřebitelé mají bez dalšího na zakoupené zboží dvouletou záruku, ke zkrácení záruční doby může dojít u věcí použitých (i tak musí trvat alespoň jeden rok). Ve vztazích mezi podnikateli lze v téže době reklamovat pouze vady, které věc měla už při převzetí, ne ty, které vznikly později.

Zákon nijak nebrání tomu, aby si podnikatelé mezi sebou dohodli záruku za jakost zboží. Stejně tak může záruka vyplývat ze záručního listu nebo vyznačené doby trvanlivosti nebo použitelnosti na obale výrobku.

Drobný živnostník nemá o nic více vyjednávací síly než spotřebitel, proto i on je odkázán na všeobecné obchodní podmínky prodejců. V nich bývá délka záruky vymezena jak pro kupujícího spotřebitele, tak kupujícího podnikatele. „Podnikatelská“ bývá zpravidla kratší – často jeden rok nebo i jen šest měsíců. Vyplatí se proto vybírat si obchod nejen podle ceny zboží, ale i záručních a reklamačních podmínek.

+8
+
-

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

3. Reklamujte bez odkladu

Podnikatel musí prodejci oznámit vadu, jakmile ji zjistí. Jinak hrozí, že soud vyhoví námitce prodejce, že reklamace nebyla uplatněna včas, a nárok kupujícímu nepřizná.

Známá třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace při obchodech podnikatel – podnikatel neplatí. Délku lhůty může upravit smlouva nebo reklamační řád prodejce. Pokud pro vyřízení reklamace žádnou lhůtu nesjednáte (k tomu se počítá i to, že souhlasíte s tou, která je napsaná v obchodních podmínkách), pak zákon prodejci určuje k odstranění vady přiměřenou lhůtu. Po jejím marném uplynutí může kupující stejně jako při podstatném porušení smluvní povinnosti od smlouvy i odstoupit.

Potíž ovšem je určit, co je přiměřená lhůta. Pokud jste se na tom s prodávajícím nedomluvili, můžete ji zkusit při reklamaci navrhnout – a doufat, že nedojde ke sporu o to, co je přiměřené.

+16
+
-

4. Vrácení není samozřejmost. Chtějte opravu nebo slevu

Pokud jdete jako podnikatel reklamovat jakost zakoupeného výrobku, můžete stejně jako spotřebitel žádat opravu nebo slevu z kupní ceny. Pokud by šlo o podstatnou vadu výrobku, můžete chtít věc vyměnit za novou nebo vrátit peníze.

Spotřebitel má oproti podnikateli nakupujícímu na IČO ještě jednu výhodu: pokud se vada přes opravy výrobku vrací, platí pravidlo třikrát a dost. Nedaří-li se prodávajícímu zajistit pořádnou opravu, spotřebitel může odstoupit od kupní smlouvy – tedy žádat peníze zpět. Podnikatel může také zkoušet výrobek vrátit a chtít zpátky peníze. Na rozdíl od spotřebitele je ale nemusí dostat.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+83
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 27 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 5. 2015 13:54, rk

Je to trochu komplikovanější :-)
Pokud se budeme bavit o NEPLÁTCÍCH DPH, tak budiž.
Prodejce PLÁTCE DPH je, ale povinen vystavit "Daňový doklad" osobě povinné k dani nebo právnické osobě nepovinné. Tzn. že každý větší obchod (s obratem nad 1 mil. Kč/12 měsíců) je plátce DPH a musí plátci DPH nebo právnické osobě vystavit daňový doklad, který obsahuje označení osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje + DIČ.
Pouze v případě celkové částky do Kč 10.000,- může vystavit "Zjednodušený daňový doklad", který toto označení nemusí obsahovat. Drobnosti do Kč 10.000,- si plátci kupujte bez rozpisu, ostatní neprojde.

Zobrazit celé vlákno

+41
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 5. 2015 22:38, 3.14

Jezevec - aby jsi si to mohl dat jako náklad musi byt na fakture Tvé IC.

-27
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (27 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

1. 4. 2015 | Petra Dlouhá | 31 komentářů

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

Lednička nechladí, v mobilu podezřele rachotí, žralok na teniskách po prvním tréninku… Chystáte se reklamovat? Pročtěte si reklamační manuál krok za krokem. Poradíme, jak na to.

Neuznali vám reklamaci? Bránit se můžete bez soudu a zdarma

22. 3. 2015 | Petr Kučera | 3 komentáře

Neuznali vám reklamaci? Bránit se můžete bez soudu a zdarma

Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější. Oproti současnému stavu zahrne všechny oblasti.

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

24. 11. 2014 | Ondřej Tůma | 34 komentářů

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme,... celý článek

Spotřeba se nesmí zastavit! Každé zboží má naprogramovanou smrt

2. 5. 2013 | Petra Dlouhá | 59 komentářů

Spotřeba se nesmí zastavit! Každé zboží má naprogramovanou smrt

Prvně zapnete nový notebook – drahý kousek, možná jediná extravagance, již jste svému vcelku skromnému životu dopřáli. Připojíte tiskárnu, právě vybalenou z originální krabice. A postavíte... celý článek

Partners Financial Services