Datová schránka nebo elektronický podpis: Od příštího roku povinnost pro každého podnikatele

Petra Dlouhá | rubrika: Jak na to | 11. 6. 2014 | 20 komentářů
Zákon přímo nenařizuje živnostníkům vlastnit datovou schránku ani elektronický podpis, jenže bez alespoň jednoho z toho nepodáte příští rok lejstro, které bezpodmínečně odevzdat musíte. Pozor ale: jakmile jednou máte datovou schránku, stát si s vámi přednostně bude korespondovat právě do ní. Budete ji tedy muset vybírat.
Datová schránka nebo elektronický podpis: Od příštího roku povinnost pro každého podnikatele

S Českou správou sociálního zabezpečení komunikují živnostníci a podnikatelé přinejmenším jednou ročně – když podávají přehled o příjmech a výdajích za předešlý rok. Ještě letos jste ho mohli odevzdat na klasickém tištěném formuláři. Totéž platí například pro oznámení o zahájení činnosti či přihlášce k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění. Od roku 2015 však bude všechno jinak.

Připadá vám to jako déjà vu? Ano, na totéž už jsme vás na Peníze.cz upozorňovali loni. Podle původních plánů měla být povinná elektronická komunikace se sociálkou zavedena už v roce 2013. Podnikatelé však nebyli připraveni, a tak se nová povinnost o rok odložila. A loni přišlo repete – Česká správa sociálního zabezpečení a Ministerstvo práce a sociálních věcí v září oznámily odklad o další rok.

Aktualizace! Všechno je jinak!

Pozor, pozor, důležité hlášení. Všechno je jinak. I když jsme všichni čekali, že povinnost komunikovat se sociálkou výhradně elektronicky bude „pro nepřipravenost živnostníků“ opět o rok odložena, odložena nebude. Úplně se ruší. Tak pravil nový ministr.

Ovšem ten, kdo už datovou schránku má, bude výhradně přes ni povinen komunikovat s finančákem, pokud s ním bude mít co do činění. Především půjde samozřejmě o přiznávání k dani z příjmů. A bacha – pravidlo platí i pro fyzické osoby nepodnikající, zaměstnance: pokud máš datovou schránku a podáváš si přiznání sám, napříště už jenom v jedničkách a nulách!

Anketa

Máte osobní datovou schránku?

„Zejména malí živnostníci, kteří jsou věčně v terénu, nemusí být v současné době na elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení připraveni. Rozumím tedy tomu, že řada z nich dnes volá po odložení či dokonce zrušení této zákonné povinnosti“, vysvětloval tehdejší ministr práce a sociálních věcí František Koníček. A dodal, že případné zrušení by vyžadovalo změnu zákona, což už na sklonku roku nebylo reálné – proto sociálka zvolila možnost zákonné výjimky. Ministr však zdůraznil, že ministerstvo rozhodně nerezignuje na elektronickou komunikaci jako takovou, že jde pouze o dočasná opatření. Jejich účinnost by podle všeho – tedy pokud jde o osoby samostatně výdělečně činné – měla skončit s koncem letošního roku. Jiná je situace u lékařů, kteří dostali výjimku ještě na příští rok; neschopenky budou muset sociálce posílat elektronicky až od roku 2016.

Na to, jestli bude od ledna pro podnikatele a živnostníky elektronická komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení skutečně povinná, jsme se ptali mluvčí úřadu Jany Buraňové. Zajímalo nás přirozeně i to, zda se připravenost lidí elektronickou komunikaci se státem zlepšila a zda pro to sociálka něco dělá – například formou informační kampaně nebo osvěty. Dostalo se nám však prozatím pouze stručné odpovědi: Česká správa sociálního zabezpečení údajně v průběhu června k tématu vydá tiskovou zprávu. Ke konci června loňského roku ji ovšem vydávala rovněž – a až do oznámení odkladu to bylo taky jediné.

Rádi pomůžeme a také přiložíme ruku k dílu.

Z tiskopisů „elektropisy“

Co je datová schránka

Datová schránka je prostředek elektronické komunikace mezi orgány veřejné moci, právnickými i fyzickými osobami. Pro orgány veřejné moci, právnické osoby zřízené zákonem a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku je datová schránka povinná, ostatní si ji můžou zřídit dobrovolně. Adresátům, kteří mají datovou schránku zřízenou, zasílají úřady korespondenci přednostně do ní; platí zde fikce doručení – dokumenty zaslané do datové schránky se po deseti dnech považují za doručené. Adresáti mají povinnost si je z datové schránky vyzvedávat.

Novinka se vedle přehledu o příjmech a výdajích týká také řady dalších tiskopisů – označení „tiskopis“ tak ovšem v jejich případě vlastně ztrácí význam. Zde je seznam dokumentů, které budete muset od roku 2015 sociálce podávat výhradně ve formě „elektropisu“:

Tiskopisy, které už od příštího roku jako tiskopisy prostě nepodáte

  • Přehled o příjmech a výdajích OSVČ
  • Oznámení o zahájení (opětovném zahájení) samostatné výdělečné činnosti
  • Přihláška OSVČ k účasti na důchodovém pojištění
  • Přihláška OSVČ k účasti na nemocenském pojištění

Stahujte

Žádost o zřízení datové schránky

Formulář můžete odevzdat na kterémkoli Czech POINTu nebo zaslat na adresu Ministerstva vnitra – Nad Štolou 3, poštovní schránka 21, 170 34  Praha 7. Pokud využijete klasickou poštu, nezapomeňte, že váš podpis na dokumentu musí být ověřený. 

Zřizujeme datovou schránku: jak na to

Zatím to sice úplně nehoří, ale kdo chce být připraven včas, měl by se začít na zřízení datové schránky přinejmenším chystat. Není to tak složité, jak by se mohlo zdát. A protože vám všechno chceme ještě víc usnadnit, nabízíme formuláře, které budete při žádání o založení datové schránky potřebovat, přímo na Peníze.cz – stáhnout si je můžete v boxu.

Nabízejí se hned tři možnosti, jak vyplněnou žádost podat. Můžete ji odeslat na adresu Ministerstva vnitra (případně ji osobně doručit na jeho podatelnu) nebo odevzdat na kterékoli pobočce Czech POINTu. Vzhledem k tomu, že na žádosti musí být ověřený podpis, je asi rychlejší a pohodlnější druhá zmiňovaná varianta. Podpis vám totiž na Czech POINTu za třicet korun ověří. Nezapomeňte si s sebou vzít občanský průkaz. A pokud budete žádat o zřízení datové schránky pro právnickou osobu, která není zapsána v obchodním rejstříku, přineste také doklad, který potvrzuje, že máte oprávnění za danou právnickou osobu jednat – třeba notářský zápis z valné hromady nebo jmenovací dekret.

Identifikační číslo své datové schránky dostanete už na Czech POINtu. Přihlašovací údaje by měly přijít poštou v zásilce určené do vlastních rukou. Uživatelské jméno je neměnné, heslo si můžete změnit.

Pokud máte zřízený elektronický podpis, nabízí se ještě třetí způsob podání žádosti – vyplněnou elektronickou žádost podepsanou elektronickým podpisem můžete zaslat e-mailem na adresu ministerstva (posta@mvcr.cz). Ovšem nutno dodat, že pokud máte elektronický podpis, nic vás netlačí zřizovat si datovou schránku. Elektronický podpis je totiž vedle datové schránky druhým možným prostředkem k tomu, jak povinnosti elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení dostát.

Elektronický podpis

Druhou možností elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení je využití Veřejného rozhraní pro e-podání (VREP), k němuž ovšem potřebujete kvalifikovaný (zaručený) elektronický podpis. Odborníci se shodují, že pro běžného člověka je jednodušší možností založení datové schránky – zřízení kvalifikovaného elektronického podpisu totiž jednak není zdarma, jednak klade větší nároky na počítačové dovednosti uživatele.

Kvalifikovaný certifikát k elektronickému podpisu přijde živnostníka nejméně na 396 korun. Navíc budete muset předem sociálce oznámit, jaký kvalifikovaný certifikát v komunikaci s ní využijete – jinak se totiž může stát, že nepozná, s kým vlastně komunikuje.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+17
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 6. 2014 16:23, xls

Tady není problém v tom, že by člověk DS nezvládl, ale v tom, že to je paskvil, který neumožňuje dlouhodobé bezplatné uchování platných dokumentů, kde je nutné platit horentní sumy v případě konverze do papírové podoby, atd. Jako malá domů dobrý, ale jako služba ne.

Zobrazit celé vlákno

+50
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 6. 2014 10:44, xls

Tak DPH je přece jen trochu jiná úroveň plátců, tam se spíš dá počítat s tím, že jim to vypadne z účetního programu a většina jsou právnické osoby, takže už datové schránky mají.

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Podnikatelé, máte letos hluboko do kapsy? Snižte si platby na sociálku a zdravotní pojištění!

3. 6. 2014 | Petra Dlouhá

Podnikatelé, máte letos hluboko do kapsy? Snižte si platby na sociálku a zdravotní pojištění!

Výše měsíční zálohy na zdravotní a sociální pojištění se u podnikatelů a živnostníků po podání každoročních přehledů odvíjí od výše zisku v předešlém roce. Jenže, co když letos vyděláváte... celý článek

Živnostníku, (o)třes se! Chodí Babiš okolo

29. 5. 2014 | Petra Dlouhá | 15 komentářů

Živnostníku, (o)třes se! Chodí Babiš okolo

Změny v živnostenských daňových odvodech se poslední dobou ohlašují pomalu každý týden. Pak ministr odvolá, co odvolal, slíbí, co slíbil, a jdeme dál. Škubat se samozřejmě bude, nejdřív... celý článek

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

19. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

„Pokud zavádím další a další technologie jen proto, že je to momentálně v módě, pak to téměř jistě nepovede k úspěchu. Informační technologie jsou dobrý sluha, ale zlý pán,“ varuje... celý článek

Přehled o příjmech a výdajích OSVČ pro sociálku: formulář a návod, jak na to

7. 4. 2014 | Petra Dlouhá | 6 komentářů

Přehled o příjmech a výdajích OSVČ pro sociálku: formulář a návod, jak na to

Daňové přiznání je za námi. Teď ještě podat přehled o příjmech a výdajích pro sociálku a zdravotní pojišťovnu. Dnes se zaměříme na první jmenovaný. Na Peníze.cz si můžete stáhnout aktuální... celý článek

Povinná elektronická komunikace se sociálkou. Pro doktory ne, pro živnostníky jo? Stát to s námi neumí!

12. 9. 2013 | Petra Dlouhá | 22 komentářů

Povinná elektronická komunikace se sociálkou. Pro doktory ne, pro živnostníky jo? Stát to s námi neumí!

Povinné elektronické neschopenky příští rok nebudou. Lékařská komora hrozila, že pacienti přijdou o nemocenskou a část starších doktorů ordinaci zavře. Vybojovali si odklad na rok 2016.... celý článek

Partners Financial Services