Kartová asociace Visa spustila v Česku nový způsob placení v e-shopech pod názvem Click to Pay. Novinku lze využít při placení na internetu, ať už platba probíhá na mobilu či třeba na počítači, a to u obchodníků využívajících platební bránu od společností GoPay a KB SmartPay.
Hlavní výhodou pro spotřebitele má být jednodušší a rychlejší platba. Nebudou muset opisovat čísla z platební karty – ukážou se jim automaticky během transakce. Při prvotním využití Click to Pay se uživatel zaregistruje a spojí účet s platební kartou, její tokenizovaná podoba pak ve službě zůstává pro další využití.
Novinka vychází z jednotného standardu Secure Remote Commerce organizace EMVCo, který slibuje stejnou úroveň zabezpečení jako při platbě kartou v kamenných obchodech. Řešení je nezávislé na použitém zařízení, operačním systému, aplikaci či internetovém prohlížeči.
V e-shopech pak klient při placení zvolí možnost Click to Pay – to, že ji obchod podporuje, pozná podle loga této služby. Půjde o grafiku s obrázkem zdvojených šipek, vedle kterých nichž značka mezinárodní karetní společnosti, jejíž kartu při takovém placení klient může využít.
Služba už funguje v USA a v některých evropských zemích jako třeba Velká Británie nebo Polsko. Celkem již bylo vydáno něco přes 2,6 miliardy Visa tokenů.
„Jsme přesvědčení, že podobná řešení usnadní placení kartou na internetu a pomohou k dalšímu růstu obliby této formy platby. Klienti jistě ocení uživatelskou vstřícnost a zjednodušení celého procesu při zachování vysoké bezpečnosti prováděných transakcí,“ říká Monika Truchlíková, manažerka platebních metod v Komerční bance.
Click to Pay chystá i konkurenční Mastercard. Už brzy začne službu v Česku testovat s vybranými bankami a obchodníky, kteří ji chtějí podporovat mezi prvními.
Některé velké e-shopy už delší dobu umožňují ukládat čísla z platebních karet potřebná pro placení. Často se ale potýkají s nedůvěrou lidí, kteří jsou naučení, že si mají údaje o svých kartách střežit. Click to Pay má tokenizací tuto nedůvěru odbourat a dál tak lidem zjednodušit platby na internetu.
Z nedávného průzkumu společnosti Mastercard vyplynulo, že každý pátý člověk považuje opisování údajů z karty za časově příliš náročné. Pro zhruba stejný počet lidí (18 procent) je pak komplikací, že v okamžiku nákupu často nemá přímo u sebe peněženku s platební kartou.
Click to Pay samozřejmě není první způsob, jak se obejít bez opisování čísla z karty. Běžně rozšířené jsou už také okamžité převody, při kterých stačí platbu v e-shopu potvrdit přihlášením do elektronického bankovnictví. Dostupné jsou také například aplikace Apple Pay či Google Pay, kam lze nahrát kartu a pak už jen platit s využitím aplikace například v mobilu.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem