Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou
14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková
Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu.
Ukradli vám peněženku s debetní kartou nebo kreditkou? Zloději dobře vědí, že je to závod s časem. Snažte se je předběhnout a všechny platební karty a nálepky co nejrychleji zablokovat. Stručně shrneme, jak na to, kolik dáte za novou kartu a kdo nese odpovědnost za škody.
Od chvíle, kdy ztrátu nebo krádež karty oznámíte bance, nese už za všechna její zneužití zodpovědnost banka, ztráty dalších peněz se nemusíte bát. V době před nahlášením ztráty musíte počítat se spoluúčastí. Její maximální výše u neautorizovaných plateb (tedy plateb bez zadání PIN kódu) se letos snížila díky novému zákonu o platebním styku. Dřív byla výše spoluúčasti 150 eur, nově jde „jen“ o padesát eur, tedy zhruba 1250 korun, bez ohledu na počet zneužití karty a rozsah škod.
První platební karty se u nás objevily na konci osmdesátých let minulého století. Dnes jich je v Česku přes 11 milionů. K bezhotovostnímu placení ale slouží i platební nálepky, mobil nebo hodinky.
Podmínkou je, že se nejedná o podvod ze strany majitele karty nebo si škodu nezpůsobil vlastní nedbalostí - typicky neměl PIN napsaný na kartě nebo založený v peněžence. Za autorizované platby, které proběhnou před ohlášením ztráty karty, banka odpovědnost nenese.
U bezkontaktních plateb kartou, nálepkou nebo mobilem, uskutečněných ještě před nahlášením ztráty nebo odcizení, se přístup bank ke škodám liší. Některé využívají zákonné možnosti a od klientů vyžadují spoluúčast v plné výši povolené zákonem, jiné v případě zneužití neautorizovanou platbou klientovi peníze vrátí, další posuzují individuálně případ od případu.
Ukradli vám platební kartu? Ztratili jste ji? Všechny banky mají pro tyto případy speciální infolinku, která je v provozu nonstop. Telefonní číslo si uložte do mobilu, ať nemarníte čas. Operátorovi nadiktujete jméno, příjmení a datum narození (rodné číslo) a banka kartu neprodleně zablokuje. A stejně tak další platební prostředky, které využíváte – například bezkontaktní nálepky. Jakmile kartu nebo nálepku jednou zablokujete, její platnost už není možné obnovit, budete si muset nechat vydat novou.
Nemusíte přijít jen o platební karty. Občanka, řidičák, kartička pojištěnce nebo rodný list. Jak a kde řešit ztrátu dokladů? Přečtěte si náš manuál se základními radami.
Některé banky ale nabízejí i alternativní cesty. Například u ČSOB a České spořitelny můžete kartu zablokovat sami, aniž jste volali na infolinku – uděláte to jednoduše v internetovém bankovnictví nebo v mobilní aplikaci.
U České spořitelny si můžete v mobilním bankovnictví snížit denní limit čerpání na nulu nebo kartu blokovat – změna nastává okamžitě. Jestli si nejste jistí, jestli se karta ještě neobjeví, vyberete blokaci bez objednání nové karty – tu později můžete sami zrušit prostřednictvím autorizační esemesky. Zvrátit je možné i blokaci s objednávkou nové karty, budete ale muset vyrazit na pobočku nebo do banky zavolat a zadat potvrzovací kód, který vám po zadání blokace přišel do mailu.
Také klienti ČSOB můžou kartu v InternetBankingu nebo v Smartbankingu dočasně blokovat a později znovu aktivovat sami. Banka ale upozorňuje, že dočasná blokace klienta nezbavuje odpovědnosti za provedené transakce. Pokud máte pochybnosti, jestli jste kartu jenom někam založili, nebo opravdu ztratili, je jistější trvalá blokace, po které už nenesete odpovědnost za případné neautorizované transakce.
Blokovat kartu v internetovém nebo mobilním bankovnictví lze například i u Air bank, Fio banky nebo MONETA Money Bank, V internetovém bankovnictví trvale zablokujete kartu také třeba u mBank nebo Equa bank.
Možnosti blokace se u jednotlivých bank liší, nikdy se ale nespletete, když vytočíte číslo infolinky určené pro případ ztráty a krádeže karet. Správná čísla infolinek jednotlivých bank vidíte v boxu níž.
Air Bank | +420 547 134 134 |
Citibank | +420 233 061 122 |
Česká spořitelna | +420 800 207 207 |
ČSOB | +420 495 800 111 |
Equa Bank | +420 222 010 222 |
Expobank | +420 267 197 197 |
Fio Banka | +420 224 346 777 |
Komerční banka | +420 955 512 230 |
mBank | +420 222 111 999 |
Moneta Money Bank | +420 224 443 636 |
Poštovní spořitelna (ERA) | +420 495 800 121 |
Raiffeisenbank | +420 800 900 900 |
Sberbank | +420 495 800 111 |
UniCredit Bank | +420 800 14 00 14 (+420 221 210 012) |
K debetní nebo kreditní kartě si můžete jako doplněk sjednat i cestovní pojistku. V čem se pojistky k platebním kartám liší, koho se pojištění týká a jak se to má s cenami? Co nabízí vaše karta? Poradí náš přehled.
Současně s blokací původní karty můžete banku požádat o vydání nové, poplatek se obvykle pohybuje v řádu stokorun, samotná blokace je zdarma. Novou kartu většinou dostanete během několika pracovních dní, banka ji pošle na vámi zvolenou adresu.
Škody způsobené zneužitím platební karty (nálepky), včetně spoluúčasti u bezkontaktních transakcí, je možné pokrýt z pojištění platební karty (nálepky), které obvykle zahrnuje i pojištění osobních věcí, třeba peněženky, mobilu a tabletu, které vám odcizí současně s kartou, a kryje i výdaje spojené například s vydáním nových dokladů a výrobou nových klíčů. Ceny nejlevnějších pojistek platebních karet začínají zhruba od sto dvaceti korun na rok, s rozsahem krytí a výší limitů pojistného plnění samozřejmě rostou. V nabídce má pojištění karty naprostá většina bank.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem