„Prémiové karty drží řádově něco přes půl milionu klientů českých bank a jejich počet každým rokem silně roste. Plyne to ze snah bank více klienty segmentovat a využívat prémiových karet k udržení si afluentních klientů. Afluentní klient přitom není jen milionář, ale například rodina se dvěma lehce nadprůměrnými příjmy, která kartou pravidelně platí,“ komentuje pro Peníze.cz Matouš Michněvič, ze společnosti MasterCard Česká republika a Slovensko.
Trend potvrzuje regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko Marcel Gajdoš: „Odhadujeme, že meziroční nárůst počtu prémiových karet za poslední dva roky dosahuje 15 procent. Objem plateb roste při stejném srovnání o zhruba deset procent ročně a počet transakcí se zvedl o 25 procent – toto číslo hodně ovlivňuje rostoucí obliba bezkontaktního placení. Očekáváme, že tento segment karet poroste i nadále.“ Za rozmachem prémiových karet podle něj stojí především střední třída – banky totiž dnes takzvané prestižní karty nabízejí podstatně širším skupinám klientů než dřív.
Podpora prémiových karet je pro banky do jisté míry obranným mechanismem, v posledních letech totiž čelí výraznému poklesu zájmu o běžné kreditky – čili karty, které umožňují nakupovat na dluh. A tak je třeba nabídnout klientům novou vábničku.
Navíc roste tlak na zlevňování obvyklých produktů, jako jsou běžné účty nebo hypotéky. Banky musí vydělávat jinde. A prémiové karty představují variantu, klienta totiž obvykle vycházejí dráž než obyčejné platební karty. Ale nejen jeho.
K prémiovým kartám se totiž váže vyšší mezibankovní poplatek za transakci, takzvané interchange fee, který platí banka obchodníka (a obchodníkovi ho pak zpětně účtuje).
Co vám zajistí zlatá kreditka. Kromě pocitu výjimečnosti
Co na prémiových kartách, kromě pocitu, že máte něco extra, táhne? K prémiové kartě jsou přibalené více či méně luxusní služby a benefity – otevřou vám dveře do VIP letištních salonků, pojistí celou rodinu, ty lepší někdy dokonce zajistí vstupenky na beznadějně vyprodané koncerty…
„Nejoblíbenější jsou jednoznačně peníze zpět z nákupu [např. jedno až dvě procenta utracených peněz se vám vrátí na účet nebo třeba účet penzijního spoření – pozn. red.] Ti nejafluentnější klienti, tzv. High Net Worth Individuals, však preferují bezpečí v podobě nadstandartního pojištění zahrnujícího i jejich rodinu, očekávají pohodlí, servis a úsporu času. To zajistí osobní asistent na telefonu, který jim pomůže s rezervací restaurace i se získáním jinak nedostupných lístků na významnou kulturní či sportovní akci po celém světě,“ vyjmenovává nejoblíbenější benefity spojené s prémiovými kartami Matouš Michněvič z MasterCard.
Podle průzkumů společnosti Visa Europe jsou pro zákazníky nejdůležitější funkce spojené s bezpečností karty. „Čím dál větší popularitu mají i další služby, jako jsou služby ‚concierge‘ – což může být například pojištění asistenčních služeb, jako jsou služby osobního asistenta, domácí nebo zdravotní asistence, nebo ‚Priority Pass‘ – což je možnost využít letištních salónků –, nebo možnost využít cestovního pojištění či slev u obchodníka,“ dodává Marcel Gajdoš z Visa Europe.
Některé banky umožňují, abyste si sami navrhli design karty – dokonce i u běžných, ne-prestižních karet. V zahraničí se dokonce vydávají prémiové karty vyrobené z pravého zlata nebo s diamantem. Takovou extravaganci však české banky zatím klientům nenabízejí.
Co za to dáte
Zadarmo to přirozeně není. Čím víc benefitů karta nabízí a čím luxusnější jsou, tím vyjde dráž. Máte dvě možnosti – buď si kartu vysloužíte, nebo zaplatíte. Pokud máte na účtu vysoké obraty nebo vysoké úspory, kartu dostanete gratis. Jinak vás vyjde řádově na tisícikoruny ročně. I když ne všechny banky takovou možnost dokoupení nabízejí.
Velká trojka
Že zájem klientů o prémiové karty roste, nám potvrdila i velká bankovní trojka – tři tradičně největší banky v zemi. „Celkový počet vydaných aktivních platebních karet byl v prvním čtvrtletí 2014 3,24 miliónu kusů, z toho tvoří přibližně dvě procenta karty prémiové, které jsou určeny pro specifickou skupinu klientů. V posledních pěti letech jejich počet neustále mírně narůstá, klienti o ně mají zájem,“ uvedla pro Peníze.cz mluvčí České spořitelny Klára Pačesová.
V jednotkách procent se prestižní platební karty podílejí také na portfoliu karet ČSOB – potvrdila nám mluvčí Pavla Hávová. A podle mluvčího Michala Teubnera dnes využívají prémiové karty řádově desetitisíce klientů Komerční banky.
U České spořitelny jsou prestižní karty navázány k osobnímu účtu a privátnímu bankovnictví. Abyste na ně dosáhli, musíte splnit jasně definované podmínky. U ostatních dvou bank si kartu může koupit každý.
BMW… Ale co skutečný Rolls-Royce?
Na to, která tuzemská karta je vůbec nejprestižnější, jsme se ptali zástupců Visa i MasterCard. Asi nepřekvapí, že hájili především své barvy.
„Za jednu z nejprestižnějších karet osobně považuji například kartu Visa Infinite od České spořitelny, v níž je zahrnuta debetní i kreditní varianta, služby concierge, pojištění, letištní salonky. Podobné služby nabízí i karta Visa Platinum od Komerční banky,“ hodnotí Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Podle Matouše Michněviče, ředitele pro produktová řešení ve společnosti MasterCard Česká republika a Slovensko, je nejprestižnější karta World Elite, která jako jediná nese stříbrné logo MasterCard. „Tato karta není běžně dostupná a nedá se snadno koupit. Je určena jen pro klienty privátního bankovnictví, a to pouze pro ty, kteří splňují dané požadavky,“ komentuje.
„Je typicky postavená na hlavních benefitech, mezi které patří concierge (osobní asistent na telefonu), nadstandardní pojištění (cestovní, nákupů i zodpovědnosti), přístup do letištních salonků po celém světě či výhody u partnerů (hotely, půjčovny aut, luxusní obchody a další),“ pokračuje Matouš Michněvič.
Kartu World Elite v Česku vydává jediná banka. Nejde o žádnou z velké trojky, nýbrž o Raiffeisenbank. Její mluvčí Tomáš Kofroň k tomu dodává: „Vydávání karet řady World Elite se řídí náročnými požadavky na poskytované benefity, proto je velmi omezené a na celém světě ji může nabízet pouze omezené množství bank. V České republice ji lze získat jen u Raiffeisenbank, která ji má v nabídce pro klienty svého privátního bankovnictví.“
Jak se na prémiové, prestižní a nadstandardní karty díváte vy? Chcete je mít v peněžence? Pro výjimečný servis? Nebo pro ten pocit? Podělte se s námi o své postřehy i zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 5. 2015 7:46, Pepan
Obě karty (infinite i world elite) mam. Vydava je erste automaticky.
Využívám vstupy do salonků (zejména v praze), jinde je to omezeno na 5 za rok a pak se platí poloviční cena.
Concierge je k ničemu- na koncert vás dostanou, ale levný lístek to není.
Dobré na tom je, že jsou skoro všechny služby zdarma, dostanete se na nejlepší sazby banky u hypoték a úvěrů bez dohadování.
A co je na tom úplně nejlepší, karty jsou černé. Dřív jsem měl zlatou kartu a akorát k tomu byly blbé komentáře (obzvlášť od dámského doprovodu). Takhle platím černou kartou a 99% lidí neví, o co jde.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.