Vánoce nejsou jen obdobím klidu a míru, ale také dobou, kdy se i z jinak šetrných lidí stávají nákupní mašiny. Znovu to potvrdily i poslední vánoční svátky. Nákupní centra nacpaná k prasknutí, dlouhé fronty u pokladen obchodů a lidé na ulicích, ověšeni nejrůznějšími taškami s dárkovými předměty. Klasický obrázek českého předvánočního šílenství, které bylo k vidění i během prosince 2010. Lidé navíc přicházejí stále více na chuť platebním kartám, takže je utrácení ještě snazší (a zrádnější). Kromě velkého počtu plateb bankovními kartami v obchodech výrazně vzrostly i nákupy kartami přes internet. Podle statistik českých bank rostou i útraty platebními kartami, které jsou spojeny s věcmi každodenní potřeby.
Banky hlásí rekordní útraty platebními kartami
Obrovské předvánoční útraty pomocí kreditních karet potvrzují zástupci České spořitelny. V prosinci byl počet bezhotovostních transakcí kreditními kartami ČS vyšší asi o 15 % a objem asi o 23 %, než v listopadu. „Rekordními dny v historii platebních terminálů České spořitelny byly 22. a 23. prosinec 2010. Ve středu 22. prosince lidé zaplatili za nákupy kartou na terminálech banky celkovou částku v hodnotě 560 milionů korun, což je o 10,4 % více než ve stejný den v loňském roce. Ve čtvrtek 23. prosince dosáhl počet plateb na terminálech České spořitelny 553 400, čímž vzrostl loňský největší počet plateb během jednoho dne o 19,3 %,“ prozradila serveru Peníze.cz Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.
Držitelé platebních karet vydaných Komerční bankou utratili v období od 1. 12. 2010 do 27. 12. 2010 za vánoční nákupy téměř 3,9 miliardy korun. Oproti stejnému období roku 2009 tak vzrostl objem vánočních nákupů, placených kartou, o 27 %. Objem úhrad za nákupy realizované přes internet se v daném období dokonce meziročně zvýšil o 62 %.
Zvýšení útrat platebními kartami zaznamenala i Volksbank. Lucie Hálová z tiskového oddělení Volksbank CZ nám k tomu řekla: „V období předvánočních nákupů je patrný nárůst počtu i objemu transakcí realizovaných platebními kartami o cca 15-20 % ve srovnání s průměrem roku.“ Zároveň však podotýká, že v oblasti využívání platebních karet ( debetních i kreditních) dochází postupně ke snižování průměrné částky transakce, přičemž celkový objem, ale i počet transakcí realizovaných platebními kartami, stoupá.
Celkový objem utracených prostředků platebními kartami mBank během předvánočních nákupů přesáhl miliardu a dvacet milionů korun. Průměrná částka zaplacená jednou kartou vzrostla ve srovnání s rokem 2009 o téměř 30 %. „Tradičně se nejvíce utrácelo za oblečení a doplňky, sportovní potřeby a elektroniku. Velkou část nákupů tvoří také potraviny a nápoje, na celkových předvánočních výdajích se podílejí z 28 %. Například za květiny zaplatili klienti mBank svými kartami bezmála jeden milion korun, což je téměř stejná částka, za jakou nakoupili před Vánoci hodinky a šperky,“ informovala tisková mluvčí mBank Ivana Buriánková.
Karty slouží i k platbám každodenních potřeb
Vánoce však nejsou jediným obdobím, kdy Češi výrazněji utrácejí. Podle Pavla Zúbka, tiskového mluvčí GE Money Bank, se dají během roku vysledovat určité zákonitosti. Obecně lze říci, že v průběhu roku se pravidelně objevují největší vrcholy v počtech transakcí na kreditních kartách v březnu, pravděpodobně v důsledku zimní dovolené a nákupu jarního oblečení, dále srpnu až září, tedy v období letní dovolené a nástupu do školy a samozřejmě před Vánoci. „U kreditních karet jsme v loňském roce pozorovali mírný pokles hotovostních transakcí (výběry z bankomatu) a naopak významný nárůst plateb kartou u obchodníků. Tento trend svědčí o tom, že klienti začínají chápat, že kreditní karty jsou nástroj v prvé řadě určený pro platby u obchodníků,“ dodává Zúbek.
Leoš Pokorný, ředitel útvaru platebních karet UniCredit Bank, přiblížil serveru Peníze.cz některé současné trendy: „Již delší dobu sledujeme, že se platební karty stávají prostředkem k platbám každodenních potřeb. Statistiky dlouhodobě ukazují výrazné zvýšení počtu plateb kartou na úkor jejich průměrné výše – kromě jiných faktorů to souvisí se zvýšením důvěry v bezpečnost platebních karet, která se zvedla zejména díky zavedení čipové technologie a implementace zákona o platebním styku, který vymezil hranici odpovědnosti při zneužití platebního prostředku.“
O stále širším využívání karet vypovídají i statistiky ČSOB. Češi stále méně platí v hotovosti a své nákupy si zvykli hradit platební kartou. Objem ATM transakcí v loňském roce vzrostl o 8 %. Výrazně se zvýšilo také používání platebních karet na obchodních místech, objem transakcí v tomto případě zvýšil o 18 %.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 1. 2011 16:44, Ro
Přesně tak. Kdo platí kartou, tak zadarmo předává informace do statistik, také může být sledován a také víc utrácí. Takže pro obchodníky je to výhodné, také pro banky- když můžete jit do mínusu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.