Překvapila ho vyrovnávací platba. Co to je a proč ji banka dělá?

Petr Kučera | rubrika: Když se řekne | 26. 6. 2025 | 7 komentářů
Možná je během dovolené objevíte i vy. Vysvětlíme, co znamenají vyrovnávací platby v bankovnictví KB+.
Překvapila ho vyrovnávací platba. Co to je a proč ji banka dělá?

Zdroj: Pleska / Midjourney

Pan Jan během dovolené platil v restauraci, kavárně, v obchodech i za nákup vstupenek. Na konci dne pro jistotu nakoukl do svého elektronického bankovnictví. Všechno vypadalo v pořádku: jednotlivé platby se ukázaly v eurech tak, jak by Jan čekal.

Když se ale do aplikace podíval třetí den, překvapilo ho tam – kromě dalších plateb kartou, které mezitím udělal – také plno položek nazvaných vyrovnávací platba. V každé z nich se mu odečetlo většinou několik stovek korun.

Jana to vyděsilo. Netušil, za co mu banka tyhle platby odečetla. Nevypadalo to přitom jako podvod nebo zneužití karty – tu měl pořád u sebe. Při bližším zkoumání si všiml, že mezi vyrovnávacími platbami jsou také záhadné příjmy v eurech. Jejich připsání na účet sice bylo příjemnější než odepsání korun, přesto netušil, za co je dostal – žádné příjmy v eurech jinak nedostává, ani mu třeba obchodník v cizině nevracel peníze za nákup.

Podobné překvapení zažilo během plateb v cizině – nebo v zahraničních e-shopech – víc lidí. Všichni jsou klienty Komerční banky. Někdo měl jasno hned, když si kliknul na detail některé z vyrovnávacích plateb v aplikaci KB+, jiným klientům se to nepodařilo a volali do banky, od které dostali různě srozumitelná vysvětlení. Se svou zkušeností se pak obrátili i na web Peníze.cz.

Nejde o podvod, zneužití účtu ani nekalé jednání banky. Při zaúčtování vyrovnávacích plateb klienti o nic nepřijdou, jejich využití dává smysl – jen konkrétní provedení v Komerční bance může být pro běžného klienta matoucí.

S vyrovnávací platbou se můžete setkat, když máte multiměnový účet. Díky takovému účtu můžete mít na jednom místě – pod jedním číslem účtu a s jedinou kartou – více měn zároveň, typicky koruny a eura.

Když máte multiměnový účet a přijde vám na něj platba třeba v eurech, připíše se na eurový podúčet (složku). Zůstane vám tam v eurech v plné výši, tedy bez ztráty kvůli měnovému přepočtu na koruny. Stejné to je, když si v rámci banky vyměníte koruny za eura – třeba v době, kdy je výhodnější kurz.

Jakmile pak z multiměnového účtu platíte v eurech (ať už kartou, nebo převodem na jiný účet), použije se přednostně právě eurová složka (podúčet) – opět bez kurzových ztrát při směně.

V aplikaci – detailu účtu – byste vedle celkového zůstatku v korunách měli vidět i to, kolik peněz máte v jednotlivých měnových složkách.

Komplikovanější to bude, když pro danou platbu nemáte dost peněz v příslušné měně (typicky v eurech). Chybějící částku pak banka automaticky vezme ze zůstatku v korunách, případně v jiné měně. Při přepočtu pak použije aktuální kurz v době platby – na rozdíl od eur, které jste měli schované z dřívějška.

Web Peníze.cz si to vyzkoušel. Z multiměnového účtu jsme zaplatili kartou 12 eur. V eurové složce účtu jsme ale měli poslední dvě eura – zbytek se proto použil z korunové složky.

Výpis v detailu účtu pak vypadal jednoduše: dvanáct eur. Pozornější klient by si možná všiml, že nám v záhlaví účtu – vedle zůstatku v korunách – zároveň naskočilo minus 10 eur. Eurová složka se tedy dostala do minusu.

Ukázka z aplikace KB+

Během následujícího dne se ve výpisu objevily dvě vyrovnávací platby. Banka nám odečetla z účtu 257,95 Kč (to podle kurzu KB odpovídá deseti eurům), v druhé platbě ale zároveň připsala 10 eur – tím jsme vyrovnali dluh na eurové složce a vrátili se na nulu.

Ukázka z aplikace KB+

Vysvětlení bylo jasné i díky prokliknutí na každou z vyrovnávacích plateb. „Nedávno jste zaplatili v měně, ve které jste neměli dost peněz. Chybějící částku jsme vyrovnali směnou z jiné měny v uvedené výši (…),“ vysvětluje banka v detailu platby. Obě transakce mají také shodné identifikační číslo.

Ukázka z aplikace KB+

Ukázka z aplikace KB+

Zobrazení vyrovnávacích plateb vylepšila Komerční banka už loni v listopadu, někteří klienti přesto tvrdí, že se jim do jejich detailu nepodařilo v aplikaci prokliknout.

O dost nepřehlednější je to v situaci, kdy během každého dne – typicky na dovolené – uděláte třeba deset plateb. V následující dny se mezi ně přimíchá dvojnásobek vyrovnávacích plateb a není na první pohled jasné, k čemu se vztahují – ani odečet v korunách se neukazuje hned vedle připsané částky v eurech nebo pod ní.

„Hlavně u karetních transakcí, které bývají zaúčtovány se zpožděním, není vždy možné přesně určit, ke které platbě konkrétní vyrovnání patří,“ připouští i sama Komerční banka. Doporučuje proto, aby klienti měli v příslušné měně dost peněz a k žádné vyrovnávací platbě tak nedocházelo.

Mnoho klientů KB ani netuší, že má multiměnový účet. Často jde o lidi, kterým banka při nedávném převodu ze starého systému do nové aplikace KB+ vybrala jako „nejvhodnější“ tarif Standard. Ten – na rozdíl od tarifu Start – není zdarma, ale s měsíčním paušálem 39 Kč. Jednou z výhod tarifu Standard je, že klient může mít dva běžné účty – oba multiměnové.

Klasický multiměnový účet nabízí také Raiffeisenbank nebo aplikace Revolut. V jejich případě je však zaúčtování plateb přehlednější. Ukážou se v jediné transakci, stejně jako je klient zvyklý při placení v korunách.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu UK v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku Aktuálně.cz,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 6. 2025 9:07, Drtikol

Revolut je určitě fajn a sám ho často využívám, ale s tvrzením, že je nejlepší volba pro platby v zahraniční, bych byl opatrný.
Od chvíle kdy Partners Banka zavedla 0% přirážku ke kurzu ECB za platbu kartou v cizí měně, je to nejvýhodnější varianta pro tyto účely.
Já kombinuji s Revolutem kam se dají peníze dobíjet z karty (tedy platba kartou v cizí měně) a následně je možné platbu provést převodem - například vklady na XTB v EUR.

Zobrazit celé vlákno

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 6. 2025 17:43, vemeno

To je takový problém mít eurový účet? Revolut nepotřebuji.

Zobrazit celé vlákno

-8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Číslo karty v aplikaci vám ukáže už většina bank. Kdo zatím ne?

17. 7. 2025 | Petr Kučera

Číslo karty v aplikaci vám ukáže už většina bank. Kdo zatím ne?

Už jen klienti Fio banky nemohou platit na internetu, když po nich e-shop chce kompletní údaje k platební kartě a nemají ji fyzicky u sebe. V ostatních bankách – nejnověji i Komerční... celý článek

Fio banka zvyšuje limit pro vklad hotovosti do bankomatu

15. 7. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Fio banka zvyšuje limit pro vklad hotovosti do bankomatu

Fio banka zvýšila strop pro vklad hotovosti do vkladového bankomatu. Nově může každý klient vložit přes vkladomaty Fio až 350 tisíc korun za den. Současně jde o limit na jednu transakci. celý článek

Hledáte starší platbu? Tři banky vás nepustí dál než dva roky

15. 7. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Hledáte starší platbu? Tři banky vás nepustí dál než dva roky

Můžete letos v červenci ve vašem elektronickém bankovnictví snadno najít platbu z předloňského června? U tří bank máte pořád smůlu – nepustí vás víc než 24 měsíců zpátky.

Raiffeisenbank chystá další odstávky. O víkendech vypne bankovnictví

11. 7. 2025 | Petr Kučera

Raiffeisenbank chystá další odstávky. O víkendech vypne bankovnictví

Raiffeisenbank hlásí na tento a příští víkend plánované odstávky internetového a mobilního bankovnictví. Cílem je vylepšit některé funkce a zabezpečení, vysvětluje.

Jak reklamovat platbu kartou? Jen dvě banky vám to maximálně usnadní

7. 7. 2025 | Petr Kučera

Jak reklamovat platbu kartou? Jen dvě banky vám to maximálně usnadní

Banky se předhánějí, co všechno už lze snadno zařídit přímo v elektronickém bankovnictví „na jeden klik“. Když ale potřebujete reklamovat konkrétní platbu kartou, zjistíte, že většina... celý článek

Partners Financial Services