ČSOB znovu vypne bankovnictví. Skoro na celý den
13. 6. 2025 | Petr Kučera

Klienty ČSOB opět čeká velká část víkendu bez přístupu k elektronickému bankovnictví. Banka ho vypne od půlnoci z pátku na sobotu, dostupné má být až od sobotní 17. hodiny.
Největší tuzemská banka našla způsob, jak motivovat klienty s běžným účtem, aby využívali i její další služby a ideálně ji měli jako hlavní banku. Nový systém Odměny jim připíše body za spoření, investování, sjednání pojištění, ale i za některé úvěry včetně kreditní karty.
Nový program České spořitelny doplní dosavadní věrnostní systém Moneyback – ten nijak neruší ani neomezuje. Moneyback nabízí různé slevy u partnerů – typicky v obchodech a restauracích – a dosáhne na ně každý klient bez ohledu na to, jak aktivně využívá účet ve spořitelně nebo další služby bankovní skupiny.
Služba Odměny, kterou dnes spořitelna oficiálně představila a testuje ho zatím jen v Královéhradeckém kraji, má zohlednit právě aktivitu klienta. Banka tuto novinku vnímá jako součást své dlouhodobé snahy pečovat o finanční zdraví klientů. Lidé si ho podle banky zvyšují například tím, že spoří, investují, využívají pojištění, ale také prostřednictvím půjček nebo kreditních karet.
Body bude možné sbírat ve třech skupinách – základních oblastech finančního zdraví: spoření, budoucnost a bezpečí. Body dostanou i klienti, kteří některou z podmínek splnili už dříve a stále ji splňují – nemusí jít tedy o nový krok či sjednání nového produktu.
Konkrétně:
Klient si pak bude moct vybrat odměny na čtyřech různých úrovních podle toho, kolik bodů v daném roce dostal. Za každou dosaženou úroveň si může vybrat jednou ročně právě (jen) jednu odměnu z příslušné úrovně. Tedy: když v daném roce nasbírá dostatek bodů a postoupí až na čtvrtou úroveň, může získat celkem čtyři odměny – každou s platností 12 měsíců od aktivace.
Odměny za tři až osm bodů:
Odměny za devět až dvanáct bodů:
Odměny za 13 až 16 bodů:
Odměny za 17 a více bodů:
„Z našich dat víme, že dvě třetiny klientů dosáhnou nejčastěji na úroveň nula a jedna. Buď se na budoucnost nepřipravují vůbec, nebo se připravují nedostatečně. Dalším důvodem může být i fakt, že využívají finanční produkty a služby v jiných bankách,” říká Martin Rosa, produktový manažer České spořitelny.
„S novým systémem odměn chceme klienty co nejvíce motivovat k tomu, abychom se pro ně stali jejich primární bankou a mohli je tak efektivně podporovat na cestě k finančnímu zdraví,“ dodává Martin Rosa.
Hledáte cestovní pojištění na míru? Poradíme!
Najděte cestovní pojištění podle svých představ, ať na pracovní cestu nebo dovolenou. Sjednáte i v den odjezdu sobě i ostatním.
„Služba Odměny strategicky navazuje na nový způsob úročení spořících účtů, který jsme představili v roce 2024. Zde jsme si poprvé vyzkoušeli, že motivace klientů k zlepšování jejich finančního zdraví funguje,“ vysvětluje Filip Zeman, který ve spořitelně odpovídá za digitální bankovnictví.
Spořitelna před více než rokem odstupňovala úročení spořicího účtu podle toho, jak moc klient investuje a jestli využívá elektronické bankovnictví George. V praxi to aktuálně vypadá tak, že kdo neinvestuje, dosáhne jen na úrok 1 % ročně, což je výrazně pod průměrem na trhu. Kdo investuje alespoň 500 Kč měsíčně (počítá se i penzijko), dosáhne na 2,25 % (pořád podprůměrná sazba) a teprve kdo investuje aspoň 2000 Kč měsíčně, dostane 4,05 % – nejlepší sazbu na trhu. Cílem je naučit Čechy investovat, protože klasickým spořením není reálné získat potřebnou finanční rezervu na stáří, zdůrazňuje banka.
Navýšení úrokové sazby, které přinesou Odměny, nebude mít vliv na existující systém odstupňování úroků, plánuje spořitelna. Dnes zveřejněná prezentace naznačuje, že dosavadní sazby klesnou: bez investic na 0,5 %, s menšími investicemi na 1,75 % a s vyššími investicemi na 3,3 %, k tomu se případně připočte ještě bonus z programu Odměny. Ten může dosáhnout až 1 % (když se sečtou všechna zvýhodnění ze čtyř stupňů, pokud na ně klient dosáhne, tedy 0,1 % + 0,2 % + 0,3 % + 0,4 %), takže celkem až 4,3 %, což bude opět nejvyšší úrok na trhu.
„Pravidelné investice jako podmínku vyššího úroku na spořícím účtu využívá stále více klientů a počet pravidelných investorů byl i proto loni rekordní,” upřesňuje Filip Zeman. „Usilujeme o to, aby měl každý klient Spořitelny alespoň minimální finanční rezervu, a aby rostl počet klientů, kteří vytváří dlouhodobou rezervu zejména skrze pravidelné investice a jsou pojištěni proti rizikům,“ vysvětluje.
Nový program Odměny začala spořitelna od května testovat v Královéhradeckém kraji. „Jeho sociodemografické složení velmi dobře odráží strukturu obyvatel celé republiky. Věříme, že díky tomu budeme schopni získaná data věrohodně vyhodnotit a nabídku odměn nadále vylepšovat, aby byla atraktivní pro co nejvíce klientů,” říká Rosa.
S dosavadním zájmem pozvaných klientů je spořitelna velmi spokojena, lidé prý mění své chování a začínají víc investovat nebo spořit. V pilotním provozu si zatím z odměn nejčastěji vybírají vyšší úrok na spořícím účtu, peníze na účet, vyšší cashback při nákupech s Moneybackem a dopravu zdarma s AlzaPlus+. Ve vyšších úrovních odměn pak mají největší zájem o akcie Erste.
Klienti z ostatních krajů si budou muset na Odměny počkat. Spořitelna se zatím nerozhodla, od kdy a v jaké podobě ho spustí pro celou republiku. Podle Filipa Zemana to bude nejdříve od začátku příštího roku, určitě pak v jeho průběhu. Je pravděpodobné, že systém odměn nebo i sběru bodů ještě vylepší. Pilotní provoz se netýká prémiového bankovnictví Erste Premier, pro ostrý provoz se o jejich zapojení uvažuje.
Sdílejte článek, než ho smažem