Hey, George! Spořitelna spouští chatbota v mobilní aplikaci

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 14. 2. 2025 | 1 komentář
Klienti České spořitelny letos dostanou k dispozici digitálního asistenta. Má jim odpovídat nejen na otázky týkající se bankovních služeb, ale třeba také počasí nebo receptů.
Hey, George! Spořitelna spouští chatbota v mobilní aplikaci

Zdroj: Erste

Česká spořitelna spustila pilotní provoz funkce Hey, George. V bankovní aplikaci je zatím dostupná pro přibližně sto tisíc lidí. Během letošního roku by se měla rozšířit na všechny retailové klienty.

„Digitální poradce“ slouží jednak jako průvodce produkty a službami, které spořitelna nabízí, zároveň má pracovat s daty klienta a poskytovat mu personalizované rady a doporučení. Banka věří, že funkce Hey, George bude klientům pomáhat se zlepšováním jejich finančního zdraví.

„Naší ambicí je vyvinout nejlepšího virtuálního poradce na trhu, který bude díky znalosti klientských dat umět poskytovat personalizované finanční poradenství na stejné úrovni, jako ho umí poskytnout skutečný bankéř,“ říká Michal Kraus, který má vývoj Hey, George na starosti.

Konverzační asistent využívající nástroj ChatGPT4 má lidem odpovídat například na otázky, jak si mohou zablokovat platební kartou, jak si nastavit trvalé platby, jak platit pomocí QR kódu, jaké je úročení na spořicím účtu nebo jak klient utrácel v posledních šesti měsících.

„Nemůžete si vzpomenout na svůj PIN, nebo chcete zjistit, jestli Váš rozpočet nezatíží večeře s přáteli v lepší restauraci? Jsem tu pro Vás, stačí se mě jen zeptat,“ vybízí George v mobilní aplikaci. A přidává další tipy na konkrétní otázky, například: Kolik jsem utratil za potraviny? Jak začít spořit na důchod? Ztratil jsem kartu. Jaké jsou klíčové milníky historie České spořitelny? 

„Vývoj probíhá ve spolupráci s využitím modelu od OpenAI, který pracuje s nejnovějšími technologiemi umělé inteligence k poskytování rychlých a přesných odpovědí na dotazy,“ upřesňuje Kraus.

Spořitelna novou službu testuje od konce roku s náhodně vybranými klienty, jejich počet postupně zvyšuje. „Chceme zjistit, jak se vám s Georgem povídá, co vám vyhovuje a co ne. Díky tomu ho budeme moct postupně vylepšovat,“ píše jim. „Pokusím se vám co nejlépe odpovědět. Neustále se však učím, tak mě prosím berte s rezervou,“ říká i sám George.

Hey, George Česká spořitelnaZdroj: Česká spořitelna

Digitální poradce Hey, George

Hey, George Česká spořitelnaZdroj: Česká spořitelna

Digitální poradce Hey, George

S chatbotem jménem George si mohou všichni klienti ve stejnojmenné aplikaci spořitelny psát už delší dobu. Dosud byl ale více schovaný v chatu, neukazoval se aktivně hned na úvodní stránce aplikace. Zároveň je teď chytřejší a všestrannější než dřív. Že už mají k dispozici vylepšenou funkci, poznají lidé na první pohled: v pravím dolním rohu aplikace se jim ukáže bublina Hey s hvězdičkami, na kterou stačí kliknout a vyzkoušet nové možnosti.

„Dosavadní chat byl stavěný na rule-based principu. To znamená předdefinované scénáře v kombinaci s NLP (Natural Language Processing), který umožňuje postupné trénování modelu, tak aby rozuměl, a chápal, že například platba a transakce je totéž,“ vysvětluje šéf vývoje Michal Kraus.

Oproti tomu nový poradce Hey, George je podle Krause od začátku postavený na LLM, což je počítačový model jazyka založený na neuronové síti s mnoha parametry. „Obrovskou výhodou je porozumění klientovi. U starých chatů byla míra přepojení na živého člověka z klientského centra až 25 procent, u Hey George jde jen o dvě procenta – a to i často proto, že klient si to sám vyžádá,“ říká.

Co všechno už Hey, George umí? Podle Krause to lze rozdělit do čtyř kategorií:

  • Feature Knowledge. Pomůže uživatelům objevit všechny funkce dostupné v George. Aktuálně má tuto kategorii pokrytou zhruba z 80 procent.
  • Product Knowledge. Nabídne pomoc s orientací v jednotlivých produktech a odpovídá na dotazy, které se jich týkají. Tuto znalost má v současnosti zhruba z 90 procent.
  • Live Data. Poskytuje personalizované informace o produktech klienta a pracuje s „živými daty”. V současné době je schopnost poskytovat živá data teprve na začátku, s minimálním pokrytím.
  • ChitChat. S Hey, George si může klient povídat o řadě témat a zeptat se například na počasí, sportovní události, zábavu, zvířata, cestování, bydlení, hudbu, umění, zaměstnání, technologie, nákupy, módu, zdraví, knihy, filmy, politiku, zábavná témata, „small talk“ a další.

„Virtuální asistent ovládá i volnější konverzace. Zvládne tak například popsat recept na špagety carbonara, poskytne rady ohledně finančního zdraví nebo informace o skupině Erste,“ dodává Kraus.

Projekt Hey, George vyvíjí celá skupina Erste, jejíž součástí je i Česká spořitelna. Postupně ho začnou využívat banky ze všech států, v nichž Erste působí. Centrální tým, který projekt připravuje, sídlí v Praze, nikoliv ve Vídni. „Spořitelna pak buduje znalostní bázi pro AI, upravuje lokální API a tvoří proaktivní scénáře,“ upřesňuje Kraus.

Virtuální asistenty či asistentky zkoušejí také některé další banky. Zatím nejvýrazněji ji směrem ke klientům propaguje ČSOB pod jménem Kate. Air Bank má asistentku Anetu. V Raiffeisenbank se jmenuje RAIA, dostupná je zatím v chatu bez výraznější propagace. A například Moneta předloni do call centra nasadila voicebota jménem Tom.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Získejte na pár kliknutí jediná certifikovaná data o realitním trhu a rozhodujte se na základě správných informací.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+23
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tři banky vypnou elektronické bankovnictví. Limity na víkend si nastavte včas

21. 3. 2025 | Petr Kučera

Tři banky vypnou elektronické bankovnictví. Limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví.

Další plány Partners Banky? Balíček pro cestovatele, multiměnový účet nebo investice

21. 3. 2025 | Petr Kučera

Další plány Partners Banky? Balíček pro cestovatele, multiměnový účet nebo investice

Partners Banka má za sebou první rok ostrého provozu. Jak ho hodnotí a co chystá dál? Rozhovor s jejím šéfem Markem Ditzem.

mBank spouští novou síť vkladomatů. Budou na jiných místech

20. 3. 2025 | Petr Kučera | 2 komentáře

mBank spouští novou síť vkladomatů. Budou na jiných místech

mBank spouští prvních šest nových bankomatů s vkladovou funkcí. Nová síť, kterou provozuje společnost Planet Cash, postupně nahradí dosavadní síť provozovanou společností Euronet.

Chcete dva účty ve stejné bance a bez poplatku. Kde je to možné?

19. 3. 2025 | Petr Kučera | 2 komentáře

Chcete dva účty ve stejné bance a bez poplatku. Kde je to možné?

Bezplatný účet bez podmínek už nabízejí všechny banky. Když ale potřebujete dva účty vedle sebe, ne každá vám to umožní. Některým bankám vyjde při násobení dvou nul vyšší poplatek.... celý článek

Banky rozdávají tisíce, získáte je snadno. Nový přehled bonusů

13. 3. 2025 | Petr Kučera

Banky rozdávají tisíce, získáte je snadno. Nový přehled bonusů

Za vyzkoušení nového účtu nabízejí peníze zdarma. Třeba díky tomu poznáte, že jiná banka je lepší než ta vaše. Koneckonců víc účtů v různých bankách se může hodit vždycky. Na některé... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services